۰ نفر

سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری برای تولید ۲۰ هزارمگاوات برق هسته‌ای

۱۷ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۵
کد خبر: 802892
سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری برای تولید ۲۰ هزارمگاوات برق هسته‌ای

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نیاز است ۲۰ هزار مگاوات برق تولید شود که این برنامه با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلار محقق می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد اسلامی روز دوشنبه در دهمین سال بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر اظهار کرد: برای رسیدن به تولید بخشی از این برق هسته‌ای، تولید چهار هزار مگاوات برق برنامه‌ریزی شده که در قالب نیروگاه اتمی موجود بوشهر و واحدهای دوم و سوم این نیروگاه قابل دست‌یابی است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون یورویی از محل اعتبار پیش بینی شده اولیه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو برای طرح های مرتبط با ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر انجام شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: تعداد افراد شاغل در مراحل ساخت واحد دوم و سوم نیروگاه اتمی فقط طی یک سال گذشته حدود ۱۰ برابر شده و برای یک سال دیگر نیز شاهد افزایش همین میزان شاغل در این نیروگاه خواهیم بود.

اسلامی با اعلام این که موارد مصرف انرژی هسته‌ای در همه مراحل زندگی مردم قرار دارد، گفت: حوزه سلامت و رادیوداروها از جمله بخش‌هایی است که تولیدات فناورانه هسته‌ای در آن نقش اساسی دارد.

وی بیان کرد: نگاه ما در سازمان انرژی اتمی، توسعه صنعت هسته‌ای به عنوان یک فناوری پیشران و راهگشای مسیر پیشرفت بر خواسته از منویات رهبری و محورهای مورد تاکید رئیس جمهور است که می تواند برای کشور اقتدارآفرین باشد و تولید قدرت کند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد: در این مسیر، سعی می‌شود که از توان متخصصین و شرکت های داخلی و تولیدات بینه و مناسب آنها استفاده شود.

اسلامی با اشاره به سنگ‌اندازی‌های دشمنان نظام طی سه دهه گذشته برای متوقف‌کردن صنعت هسته ای کشورمان، گفت: آنها نه تنها از ابزار های سیاسی و حقوقی برای دست نیافتن کشورمان به انرژی صلح‌آمیز هسته ای به هر کاری متوسل شدند بلکه با فشارهای روانی و اتهامات بیهوده سعی کردند این مسیر را منحرف و یا از بین ببرند.

وی ادامه داد: این در حالی است که هیچ کدام از این سنگ‌اندازی‌ها، نه تنها خللی در مسیر پیشرفت هسته‌ای ایران ایجاد نکرد بلکه عزم و اراده متخصصین ایرانی برای بومی‌سازی و خودکفایی این صنعت را بیشتر کرده است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: طرح های در دست اجرای سازمان انرژی اتمی ایران برای ساخت ایزوتوپ های دارویی و تولید رادیوداروها، به گونه ای است که در سال آینده شاهد ایجاد یک ظرفیت پنج برابری به نسبت امروز هستیم.

اسلامی بیان کرد: از سال آینده و با افزایش ظرفیت تولید رادیوداروها، ایران تبدیل به قطب رادیودارو در جهان می‌شود که می تواند نیازهای سایر کشورها را تامین کند.

وی عنوان کرد: با استفاده از انرژی هسته‌ای کنترل گازهای گلخانه ای، استفاده از انرژی پاک و پرتودهی به محصولات غذایی و کشاورزی برای تامین امنیت غذایی تسریع می شود که در این زمینه ۱۲ منطقه توسعه پرتودهی در دست اجرا داریم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تولید و تامین ابزار دقیق مورد نیاز صنایع بزرگ کشور را از دیگر کارکردهای این سازمان دانست و گفت: کل ابزار دقیق مجتمع‌های بزرگ صنعتی شامل پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، صنایع فولاد، سیمان و سلولوزی توسط سازمان انرژی اتمی ایران تولید و تامین می‌شود.

اسلامی افزود: با ساخت حجم فراوانی از نیازهای صنایع کشور به ابزار دقیق در سازمان انرژی اتمی ایران، وابستگی این صنایع به تامین آن در خارج کشور رفع شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در بخشی دیگری از سخنانش با اشاره به ضربه بی سابقه جبهه مقاومت به صهیونیست‌ها طی ۴۸ ساعت گذشته، گفت: این اقدام نشان از اعتماد به نصرت الهی، توکل به خداوند، پیروی از قرآن و هدایت مقام عظمای ولایت است..

وی بیان کرد: رژیم صهیونیستی در طی سال های متمادی و به ویژه در یک سال گذشته عملیات روانی سنگینی را به منظور ناامید کردن مردم و خالی کردن دل مسلمین و طرفداران انقلاب اسلامی علیه کشورمان راه اندازی کرده بودند که با یک سیلی محکم از مردم و ملت مواجه شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha