۰ نفر

تشخیص چهره چه کاربردی در صنعت حمل و نقل دارد؟

۱۵ مهر ۱۴۰۲، ۲۳:۳۵
کد خبر: 802646
تشخیص چهره چه کاربردی در صنعت حمل و نقل دارد؟

تشخیص چهره، یک فن آوری بیومتریک است که با تحلیل و مقایسه الگوهای خطوط چهره افراد، هویت آن ها را شناسایی یا تایید می کند. این فناوری زیر مجموعه ای از فن آوری بینایی ماشین است که از الگوریتم های پیچیده یادگیری عمیق برای تحلیل ویژگی های چهره ی انسان استفاده می کند.

فناوری تشخیص چهره کاربردهای مختلفی دارد. از جمله کاربردهای آن می توان به کنترل تردد، نظارت، احراز هویت در دستگاه های موبایل و کاربردهای مختلف آن در صنعت حمل و نقل اشاره کرد.

تشخیص چهره با افزایش امنیت، کارایی و راحتی، بخش حمل و نقل را متحول کرده است و کاربردهای زیادی در این صنعت دارد و فرایندهای موجود در آن را امن تر، کارآمدتر و کاربرپسندتر کرده است. در ادامه تعدادی از کاربردهای کلیدی تشخیص چهره در صنعت حمل و نقل را بررسی می کنیم.

 

نظارت بر راننده

 سیستم تشخیص چهره می تواند بر حالات چهره و هوشیاری رانندگان نظارت کند و با تشخیص علائم خواب آلودگی یا حواس پرتی، و ارسال هشدار به راننده در چنین مواقعی، ایمنی را افزایش دهد.  با ردیابی بلادرنگ حرکات چهره مانند لب ها و چشم ها می توان تشخیص داد که راننده خواب آلوده یا خسته است. همچنین امکان تشخیص احساساتی مانند ناراحتی، خشم و خوشحالی نیز با بررسی قسمت های مختلف چهره امکان پذیر است. از این طریق می توان هشیاری راننده را با ارسال هشدارهایی افزایش داد و از وقوع تصادفات جلوگیری کرد.

 

ورود به وسایل نقلیه بر اساس تشخیص چهره

تشخیص چهره، مسافران را قادر می سازد تا بدون بلیط فیزیکی یا کارت پرواز، سوار اتوبوس، قطار و هواپیما شوند. در نتیجه سرعت فرآیندهای سوار شدن در وسایل نقلیه افزایش و نیاز به بلیط های کاغذی کاهش می یابد. مسافران می توانند از چهره خود به عنوان یک روش پرداخت استفاده کنند. به راحتی و بدون وابستگی به کارت های فیزیکی یا توکن ها افراد احراز هویت می شوند. خطوط هوایی و قطارها از تشخیص چهره برای تسریع روند سوار شدن استفاده می کنند. مسافران می توانند به سادگی از اسکنر تشخیص چهره عبور کنند، زمان صف بسیار کاهش یافته و فرآیند سوار شدن کارآمدتر می شود.

 

امنیت و کنترل دسترسی

 سیستم های تشخیص چهره با اعطای دسترسی به پرسنل مجاز برای دسترسی به مناطق کنترل شده مانند فرودگاه ها و ایستگاه های قطار، امنیت را افزایش می دهند. این سیستم تضمین می کند که تنها افراد مجاز وارد مناطق حساس می شوند و در صورت مشاهده ی افراد غیر مجاز از ورود آن ها ممانعت می کند.

 

اعتبارسنجی مسافر

 متولیان حمل و نقل از تشخیص چهره برای تایید هویت مسافران استفاده می کنند و هویت مسافران را بررسی می کنند. این امر به ویژه برای اطمینان از اینکه مزایایی مانند حمل و نقل رایگان برای گروه های خاص که واجد شرایط هستند، استفاده می شود، مهم است.

 

نظارت و ایمنی

 ترکیب سیستم تشخیص چهره با سیستم نظارت تصویری به مقامات کمک می کند تا تاسیسات حمل و نقل را به صورت بلادرنگ تحت نظر داشته باشند. این سیستم به شناسایی فعالیت های مشکوک کمک می کند و ایمنی و امنیت مسافران را از این طریق افزایش می دهد.

 

بهبود تجربه مسافر

دیگر نیازی نیست که مسافران صف های طولانی را برای احراز هویت منتظر بمانند. با احراز هویت از طریق چهره در فرودگاه ها، پایانه های مسافربری و ایستگاه های قطار، هویت افراد به سرعت تشخیص داده می شود و از این طریق خشنودی مسافران بیشتر می شود.

خطوط هوایی و دیگر شرکت های ارایه دهنده ی خدمات حمل و نقل می توانند از داده های تشخیص چهره برای ارائه خدمات شخصی سازی شده به مسافران مانند توصیه های مناسب برای سفر و تجربه سفر استفاده کنند.

همچنین سیستم های تشخیص چهره می توانند داده های مربوط به واکنش ها و احساسات مشتری را جمع آوری کنند و بینش های ارزشمندی را برای شرکت های حمل ونقل فراهم کنند تا خدمات خود را براساس بازخورد آنی بهبود دهند.

 

 

ورود با احراز هویت راننده و بدون استفاده از کلید

 خودروهایی که از تشخیص چهره برای ورود بدون کلید به خودرو استفاده می کنند، به مالکان اجازه می دهد بدون کلید فیزیکی خودروهای خود را باز و راه اندازی کنند. به این صورت که چهره ی فردی که خواهان استفاده از خودرو است، تجزیه و تحلیل می شود. سپس در صورت احراز هویت آن فرد اجازه ی استفاده از خودرو را دارد و در غیر این صورت در خودرو برای او باز نمی شود.

 

تنظیمات شخصی سازی شده

تشخیص چهره چه کاربردی در صنعت حمل و نقل دارد؟

سیستم های تشخیص چهره، رانندگان را تشخیص می دهند و تنظیمات داخل خودرو مانند موقعیت صندلی، کنترل دما و اولویت های سرگرمی مانند موسیقی یا فیلم مورد علاقه را براساس پروفایل های فردی آن ها تنظیم می کنند. هر فردی دارای ترجیحات منحصر به فرد خود است که آن را در خودرو تنظیم کرده است. سیستم تشخیص چهره به محض شناسایی فرد آن تنظیمات را در خودرو پیاده می کند.

 این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.

 

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha