۰ نفر

دبیر انجمن سیمان با اشاره به جلسه وزارت راه در غیاب فعالان حوزه؛

ورود سیمان به بورس، دستاورد همین دولت است/ بازار شفاف سیمان را فدای کاهش ۴ میلیون تومانی قیمت مسکن نکنیم

۱۲ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۲۵
کد خبر: 802221
ورود سیمان به بورس، دستاورد همین دولت است/ بازار شفاف سیمان را فدای کاهش ۴ میلیون تومانی قیمت مسکن نکنیم

دبیر انجمن سیمان با بیان اینکه ورود کل سیمان کشور به بورس دستاورد دولت سیزدهم بوده است، گفت: پس از اعلام طرح وزارت راه و شهرسازی برای خارج کردن سیمان از بورس کالا، فعالان حوزه برای جلسه ای مشترک با مسئولان مربوطه اعلام آمادگی کردند اما اتفاق عجیب اینجاست که وزارت راه در جلسه ای که هفته جاری برگزار کرده به جای دعوت از فعالان حوزه سیمان و فولاد، بتن سازان را که احتمال مخالفتشان با بورس بیشتر است دعوت کرده اند!

علی اکبر الوندیان دبیر انجمن سیمان اظهار داشت: به نظر می رسد دولت در مقابل فعالان حوزه، حرفی برای گفتن نداشته که آنها را دعوت نکرده است. البته پیشتر که با بتن سازان گفت و گو می کردیم آنها نیز موافق خروج کالا از بورس نبودند؛ بنابراین نمی دانم در جلسه چه افرادی دعوت شده و انگیزه دعوت از آنها چه بوده است؟

الوندیان با طرح این پرسش که دو سال پیش اساسا چرا کل دولت و حاکمیت و بازار و بخش تولید همگی بورس کالا را به عنوان تنها بستر شفاف و نجات دهنده صنعت سیمان انتخاب کردند؟ گفت: طی سال های قبل بازار سیمان درگیر بحران دلالی شده بود. مرکز پژوهش های مجلس نیز در گزارشی بر بازار سیاه بزرگ سیمان تاکید کرده و راه خروج از این بحران را ورود به بورس دانسته بود و کارشناسان و مسوولان و تولیدکنندگان نیز همگی تنها مسیر حذف دلالان و رانت را بورس کالا عنوان کردند.

ورود سیمان دستاورد دولت سیزدهم

او افزود: بنابراین ورود سیمان به بورس کالا یک دستاورد برای صنعت سیمان و همین دولت به شمار می رود، چراکه سودی که تا پیش از ورود به بورس نصیب دلالان می شد بعد از ورود به بورس بین تولیدکننده و مصرف کننده توزیع می شود.
دبیر انجمن سیمان اذعان کرد: من به عنوان فعال حوزه سیمان، سلامت این بازار پس از ورود به بورس را لمس کرده ام. همین لحظه که با هم صحبت می کنیم قیمت ها روی تابلوی بورس قرار دارد و همه مردم در سراسر کشور می توانند آن را ببینند. از سوی دیگر، سازوکار بورس کالا قابلیت قاعده گذاری و فرمول گذاری دارد و سازمان های نظارتی می توانند بر عملکرد آن نظارت داشته باشند؛ به همین دلیل امسال با وجود محدودیتی که در تامین برق کارخانجات پیش آمد اما قیمت ها تغییر نکرد، چراکه به واسطه مکانیسم بورس، اجازه خریدهای واسطه گری داده نشد و جلوی انبار شدن محصولات گرفته شد.

با آمار صحبت کنیم نه هیاهو

الوندیان با تاکید بر اینکه متاسفانه با عنوان حمایت از مردم و حل مشکل بازار مسکن، هیاهوی بزرگ را برای هیچ در جامعه راه انداختند توضیح داد: وقتی درباره کاهش قیمت سیمان صحبت می کنیم باید بدانیم درباره چه اعدادی حرف می زنیم. قیمت سیمان در کشور در حال حاضر ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است. یک آپارتمان در هر متر مربع در بیشترین حالت ۲۰۰ کیلوگرم سیمان نیاز دارد. یعنی یک آپارتمان ۹۰ متری ۱۸ تن نهایتا سیمان نیاز دارد که با قیمت بورسی امروز ۱۶ میلیون تومان می شود. یعنی ما اگر سیمان را رایگان به مسکن اختصاص دهیم فقط ۱۶ میلیون تومان از قیمت مسکن 90 متری کم می شود. ۱۶ میلیون تومان در قیمت های بالای ۲ میلیارد تومان مسکن چه سهمی دارد که آقای وزیر روی قیمت سیمان این حد حساسیت نشان می دهد.
الوندیان اظهار داشت: به گفته وزیر راه به فرض آنکه سیمان را بعد از خروج از بورس توانستند مثلا 25 درصد ارزان تر بفروشند در هزینه خرید یک آپارتمان 90 متری حدود 4 میلیون تومان باید قیمت کاهش پیدا کند؛ آیا این رقم ناچیز برای مردم قابل لمس است که می خواهیم یک بازار شفاف و قاعده مند را فدای این ارقام کنیم؟

الوندیان با تاکید بر اینکه می خواهیم یک پلتفرم شفاف که قابلیت نظارت از سوی تمام مراجع نظارتی را دارد برای سه میلیون تومان فدا کنیم اظهار کرد: در روزهای گذشته به قدری فضاسازی شده که اگر من فعال این حوزه نبودم گمان می کردم اگر سیمان از بورس خارج شود قیمت مسکن ۵۰ درصد کاهش می یابد اما همه این حرفا غیرکارشناسی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha