۰ نفر

شیوع این بیماری‌های ویروسی با شروع فصل سرما

۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۰
کد خبر: 801874
شیوع این بیماری‌های ویروسی با شروع فصل سرما

آنفلوآنزا، ویروس سینسیشیال تنفسی (RSV) و کووید ۱۹ همگی بخشی از مجموعه ویروس‌های تنفسی فصلی هستند که در پاییز و زمستان شمار مبتلایان به آن‌ها افزایش می‌یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس» گزارش داد؛ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) می‌گوید: انتظار می رود تعداد بستری شدن در بیمارستان ها ناشی از بیماری های تنفسی در پاییز و زمستان پیش‌رو نیز مشابه سال گذشته باشد. با این حال، این مرکز می گوید مهم است توجه داشته باشیم که این تعداد بستری شدن در بیمارستان‌ها نسبت به قبل از همه گیری کووید۱۹ که علل اصلی بستری شدن‌ها آنفلوآنزا و ویروس سینسیشیال تنفسی بودند، بیشتر است.

«متیو بینیکر»، یک متخصص «مایو کلینیک» در این باره می گوید که متخصصان در نیمکره شمالی در حال نظارت بر روندهای شیوع بیماری‌های تنفسی در نیمکره جنوبی، جایی که زمستان در حال پایان است، هستند تا بتوانند فصل بیماری‌های تنفسی پیش‌رو را پیش بینی کنند.

دکتر بینیکر می گوید: ما در استرالیا دیدیم که آنها یک فصل شیوع معمولی آنفلوآنزا و در برخی مناطق شیوع شدیدتر این بیماری را داشته‌اند. این چیزی است که من امسال انتظار دارم و بیشتر از آن چیزی است که قبل از همه گیری کووید۱۹ شاهد آن بودیم.

وی همچنین اظهار کرد: این که شیوع بیماری‌های فصلی امسال در حد متوسط باشد یا شدید شود به چند عامل بستگی دارد از جمله اینکه چقدر مردم در هنگام بیماری در خانه می‌مانند، چقدر از ماسک در صورت ابتلا به بیماری استفاده می کنند و همچنین به تزریق واکسن آنفلوآنزا و نوع ویروسی که در گردش است،‌ بستگی دارد.

سویه‌های آنفلوآنزا

دکتر بینیکر می‌گوید که در چند سال گذشته تعداد کمی از گونه‌های آنفلوآنزا غالب بوده است.

یکی از آنها ویروس آنفلوآنزای H۳N۲ نام دارد، یک ویروس آنفلوآنزای معمولی A که سال ها در گردش بوده است. سپس در برخی مناطق سویه آنفلوآنزای H۱N۱ نیز در گردش بوده است.

دکتر بینیکر در این باره افزود: ما معمولاً آن گونه‌های آنفلوآنزای A را از نوامبر تا فوریه یا مارس در ایالات متحده زیرنظر داریم.

او می افزاید: ما همچنین یک سویه آنفلوآنزا به نام آنفلوآنزا B را می بینیم که معمولاً باعث ایجاد بیماری با شدت کمتری می شود و معمولاً در انتهای فصل این بیماری در بازه زمانی فوریه، مارس و آوریل ظاهر می شود.

پیشگیری از بیماری‌های تنفسی فصلی

دکتر بینیکر در این باره می‌گوید: برخی مسائل ناشناخته‌ از جمله زمان‌بندی، گونه‌های خاص ویروس و سویه جدیدی از کووید۱۹ که ممکن است ظاهر شود، وجود دارد. به همین دلیل پیشگیری در این زمینه بسیار مهم است.

خبر خوب این است که واکسن هایی برای این سه بیماری فصلی وجود دارد. از جمله واکسن های به روزشده کرونا و واکسن های جدید برای پیشگیری از ویروس سینسیشیال تنفسی در افراد ۶۰ ساله و بالاتر، نوزادان و زنان باردار.

دکتر بینیکر می گوید: از نظر استراتژی های پیشگیری از این ویروس ها زمان خوبی است. همچنین اصول اولیه نیز در این زمینه بسیار مهم هستند، از جمله: بهداشت خوب دست ها، ماندن در خانه اگر مریض هستید، استفاده از ماسک در صورت خروج از منزل و داشتن علائم بیماری.

به گفته این متخصص، در صورت داشتن علائم بیماری‌های تنفسی بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید و تست دهید. با دانستن اینکه فرد با چه مشکلی دست و پنجه نرم می‌کند، می‌توان گام‌های موثری در جهت درمان آن برداشت.

بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، تقریبا همه کودکان قبل از دو سالگی به ویروس سینسیشیال تنفسی یا RSV مبتلا می‌شوند. همچنین بیشتر بزرگسالان به نوع خفیف این بیماری دچار می‌شوند.

ویروس سینسیشیال تنفسی برای افرادی که مسن هستند، به بیماری مزمن قلبی یا ریوی مبتلا هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، می تواند خطرناک باشد. هرچند پیامد این ویروس می‌تواند به طور ویژه برای نوزادان و کودکان دشوار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha