۰ نفر

چهارمین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران برگزار شد؛

پیمان سپاری یک سیاست موقت یک یا دو ساله است نه چهل ساله

۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۵
کد خبر: 801816
پیمان سپاری یک سیاست موقت یک یا دو ساله است نه چهل ساله

چهارمین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، توکلی‌زاده، چهارمین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران برگزار شد در این جلسه رییس اتاق بازرگانی مشهد گفت:طبق امار پژوهشکده امار اتاق ایران که در سال ۹۷ انجام شد، نقش بخش خصوصی در پرداخت ارزش افزوده ۴۷.۳درصد بوده است که البته این امار اما و اگرهایی دارد و الان حس ما این است که نقش بخش خصوصی در کل اقتصاد کشور کاهش یافته و به ۱۵ تا ۲۰درصد رسیده است. 

وی افزود: ما باید خودمان نقش خود را هدفگذاری و به سمت هدفگذاری حرکت کنیم. اگر قرار است نقشی بیش از امار داشته باشیم، عدد را معین و به سمت آن عدد حرکت کنیم. 

توکلی زاده اظهار کرد: تنها راه اصلاح اقتصاد کشور، افزایش سهم بخش خصوصی است. الان ما در جایی قرار داریم که اقتصادمان توانایی نگهداری جثه خودش را هم ندارد.

برخی تغییر را با جعل اسناد اشتباه گرفتند 

نبیل، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران هم در این جلسه گفت: صنعت گردشگری، صنعتی بسیار محروم در اقتصاد ماست و جایگاهی ندارد و همواره در اماج حملات متعدد قرار داشته است. اینکه میگوییم گردشگری در ایران جایگاهی ندارد، حرف من نیست. 

وی افزود: ایران در شاخص‌های جهانی در این زمینه در جایگاه ۱۳۰ قرار دارد. شاخص ما در پایداری محیط زیست هم ۱۱۵ است. این در حالی است که ایران ارزان‌ترین مقصد گردشگری است. 

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اضافه کرد: ما با شعار تغییر وارد اتاق شدیم ولی ظاهرا بعضی افراد معنی تغییر را با جهل و تغییر اسناد رسمی و دخالت در انتخابات اشتباه گرفتند. 

وی اظهار کرد: ترکیب اعضای کمیسیون‌ها از میان اعضای هیات نمایندگان اتاق تعیین میشود. یعنی فرد باید عضو هیات نمایندگان باشد. 

نبیل گفت: براساس مدارک موجود، اتاق ابادان بعد دریافت اعتبارنامه، هیات رییسه‌اش تشکیل شده و عزیزانی برای عضویت معرفی شدند. 

وی افزود: انتظار دارم برای حفظ ابروی اتاق تخلفات رسیدگی شود و افرادی که تخلف کردند، مورد پیگیری قرار بگیرند.

آینده اقتصاد جهانی از مسیر اقتصاد دیجیتال عبور می کند

در ادامه این نشست آبایی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اظهار کرد: اینده اقتصاد جهانی فقط از مسیر اقتصاد دیجیتال عبور کرده و برای جلوگیری از عقبماندگی ایران راهی جز ورود به این عرصه وجود ندارد. عرصه‌ای که نمود آن را در سرمایه‌گذاری‌های جهان مشاهده کرده و هر روز در اخبار دیده میشود و باید بر این قطار سوار شویم. 

وی گفت: این امر محقق نمیشود جز با تحقق برنامه جهانی دیجیتال که قطعا موظف هستیم برای اینده کشور و فرزندانمان آن را محقق کنیم. 

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه برنامه مهم تحول دیجیتال اتاق ایران تنها با همراهی تشکل‌های اتاق میسر میشود، گفت:  تشکل‌هایی که باید جدی‌تر از قبل وارد شوند و تاثیرگذاری کنند برنامه مهم تحول دیجیتال اتاق ایران، برنامه‌ای در کل کشور بوده و همراهی تمامی اتاق‌های استانی کشور در اجرای آن تنها راه موفقیتش را رقم خواهد زد.

اگر تحریم‌های ظالمانه نتوانست اقتصاد را به فروپاشی برساند، سیاستهای اشتباه حتما می‌تواند

حسین سلاح ورزی، رییس اتاق ایران هم در ادامه این نشست گفت: ما براساس وعده‌ای که در خصوص شفافیت دادیم، بنا داریم به همین مسیر ادامه دهیم. سازمان‌های وابسته به اتاق نیز ملزم خواهند شد به صورت منظم صورت‌های مالی خود را تقدیم هیات نمایندگان کنند. 

وی افزود: اعتراض اقای نبیل پذیرفته شده و اگر ایشان اصرار بر تجدید انتخابات داشته باشند، این انتخابات (کمیسیون گردشگری) مجددا برگزار خواهد شد. 

رییس اتاق بازرگانی ایرانی اظهار کرد: راه حل اصلی تورم کاهش رشد نقدینگی از طریق خاموش کردن موتورهای تولید نقدینگی است. حذف نهادهایی مثل بورس و جایگزینی قیمتگذاری دستوری هم سبب افزایش رانتجویی میشود و هم بنگاه‌ها را زیان‌ده خواهد کرد. 

سلاح ورزی با بیان اینکه هر واحد تولیدی که زیانش افزایش یابد براساس سیاست های غلط، ایا انگیزه تولید خواهد داشت؟ گفت: اگر تحریم‌های ظالمانه نتوانست اقتصاد را به فروپاشی برساند، سیاستهای اشتباه حتما می‌تواند. دولت بازهم به صورت چراغ خاموش در حال تدوین بودجه ۱۴۰۳ است. از دولت میخواهیم قبل از هر سیاستی اثراتش را مدنظر بگیرد. امروز مهم‌ترین ابرچالش کشور، ضعف مفرط توان تولید رقابت‌پذیر اقتصاد کشور است.

پیمان سپاری یک سیاست موقت یک یا دو ساله است نه چهل ساله

حسین سلاح ورزی در ادامه گفت: در هفته‌های اخیر به کرات در خصوص مضرات پیمان سپاری ارزی صحبت شده است. اما بازهم ضروری میبینیم به این موضوع اشاره کنیم. یکی از هدفگذاری‌های خوب در برنامه هفتم رشد ۲۳ درصد در بخش صادرات است.

وی افزود: این هدف جز با ارایه بسته دقیق ارزی میسر نخواهد شد. احکامی که در برنامه هفتم تدوین شده است، کشور را در دستیابی به این هدف موفق نخواهد کرد. 

رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: جهش نرخ ارز، هزینه‌های تولید را افزایش داده ‌و اگر بر سیاست‌های ارزی اصرار کنیم، قطعا صادرات کاهش می‌یابد. ما فعالان بخش خصوصی، طرفدار افزایش و جهش نرخ ارز نیستیم؛ اما خواسته ما این است که سیاستهای ارزی دولت جای تاکید بر نرخ ارز، بر این باشد که اثر سیاست بر تولید چه خواهد بود.  مهار تورم در صورتی ممکن است که این سیاست‌ها اصلاح شوند. 

وی گفت: پیمان سپاری یک سیاست موقت یک یا دو ساله است نه چهل ساله. 

رییس اتاق بازرگانی ایران در پایان اظهار کرد: در تابستان برای مدیریت کمبود برق، در بخش صنعت عرضه را کم کردند. عملا نتیجه این موضوع در گزارش شامخ هم مشاهده شد. لذا لازم میدانیم به دولت محترم برای مدیریت کسری گاز در زمستان هشدار دهیم و بگوییم در زمستان برای جبران کسری گاز، روشی جز قطعی گاز صنایع پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha