۰ نفر

مخالفت سازمان ملل با منع حجاب ورزشکاران فرانسوی در المپیک

۶ مهر ۱۴۰۲، ۸:۳۵
کد خبر: 801419
مخالفت سازمان ملل با منع حجاب ورزشکاران فرانسوی در المپیک

پس از آنکه دولت فرانسه ورزشکاران خود را از داشتن حجاب در جریان بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس منع کرد، سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای قوی اعلام کرد که با وضع هر نوع قانون درباره پوشش زنان در هر شرایطی مخالف است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از یورونیوز، مارتا هورتادو، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل به خبرنگاران در ژنو گفت: «هیچ کس نباید آنچه را که زن باید بپوشد یا نپوشد، به او تحمیل کند.»

این اظهارات پس از آن بیان شد که آملی اودیا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه اعلام کرد که ورزشکاران این کشور از داشتن حجاب در طول بازی‌های المپیک (مطابق با قوانین فرانسه در موضوع سکولاریسم) منع خواهند شد.

خانم اودیا کاسترا روز یکشنبه در جریان گفتگو با شبکه تلویزیونی «فرانس۳» تکرار کرد که دولت با «هرگونه نمایش نمادهای مذهبی در طول رویدادهای ورزشی» مخالف است و افزود: «این به معنای بی‌طرفی مطلق در خدمات عمومی است.»

با این وجود مارتا هورتادو، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت که کنوانسیون بین‌المللی ۱۹۷۹ در مورد رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان، اعمال هر نوع رفتار تبعیض‌آمیز را رد می‌کند و افزود: «هر کشور عضو کنوانسیون، موظف است که الگوهای اجتماعی یا فرهنگی را که مبتنی بر ایده حقارت یا برتری هر جنسی است، اصلاح کند.»

خانم هورتادو همچنین گفت: «رفتارهای تبعیض‌آمیز علیه یک گروه می‌تواند عواقب زیانباری به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که محدودیت در بیان مذاهب یا عقاید، مانند انتخاب لباس، تنها در شرایط واقعاً خاص قابل قبول است.»

او افزود که منظورش از شرایط خاص نیز شرایطی است که «به نگرانی‌های مشروع امنیت عمومی، نظم عمومی یا سلامت عمومی» مربوط می‌شود.

مطابق با قوانین فرانسه، استفاده از نمادهای مذهبی در برخی مکان‌ها از جمله در مدارس همچنین توسط کارمندان دولت در چهارچوب سکولاریسم ممنوع است.

پیش از این در ماه ژوئن، شورای دولتی فرانسه نیز ممنوعیت حجاب برای زنان فوتبالیست را تایید کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha