۰ نفر

کارشناس بازار سرمایه:

عرضه سیمان و فولاد در بورس رانت های قیمتی را از بین برد / سود ۱۰۰ درصدی دلالان سیمان در سیستم فروش حواله ای

۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۰
کد خبر: 801091
عرضه سیمان و فولاد در بورس رانت های قیمتی را از بین برد / سود ۱۰۰ درصدی دلالان سیمان در سیستم فروش حواله ای

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص اتهام گرانی مصالح ساختمانی به دلیل معامله در بورس کالا گفت: طرح موضوع خروج محصولات فولادی و سیمانی از بورس کالا یا از روی ناآگاهی بوده و یا فرافکنی است و آمارهای معاملاتی به وضوح نشان دهنده شفاف شدن و رقابتی شدن قیمت ها و نیز حذف رانت با عرضه محصولات در بورس کالاست. این در حالی است که رانت های ناشی از سیستم فروش حواله ای سود ۱۰۰ درصدی را عاید دلالان سیمان می کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ رسول علی‌محمدی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص خروج سیمان و فولاد از بورس کالا گفت: اشاره به نکات مثبت و مزایای عرضه کالاها در بورس کالا تکرار مکررات است اما نکته اصلی یک بام و دو هوای دولت است که هر از چند گاهی در شرایط تاریخی و بحرانی رخ می دهد ضمن اینکه دیگران را متهم کردن جزو طبیعت دولت های مختلف بوده است اما یک بام و دو هوا بودن بیشتر به دلیل عقب ماندن از برنامه ریزی و فرافکنی شکل می گیرد.

وی طرح موضوع گرانی مسکن به دلیل عرضه مصالح ساختمانی در بورس کالا را  فرافکنی دانست و عنوان کرد: عملکرد بورس کالا از ابتدای راه اندازی تا کنون کاملا شفاف و قابل دفاع است و موضوعات مطرح شده مبنی بر خروج محصولات از بورس کالا یا از روی ناآگاهی بوده و یا فرافکنی است. چرا که  برای توجیه عملکرد نامطلوب دولت همیشه راهکارهای مختلفی وجود دارد که یکبار بورس را نشانه می گیرد، یکبار بانک و یکبار شرکتهای عرضه کننده را.

علی‌محمدی عنوان کرد: نگاهی به عملکرد بورس کالا در حوزه محصولات فولادی و سیمانی نشان می دهد که در بورس کالا رقابت چندانی روی این محصولات صورت نمی گیرد به طوری که میانگین رقابت در زنجیره محصولات فولادی و سیمانی بیشتر از ۲ تا ۳ درصد نیست. البته ممکن است در مواقع بحرانی از جمله دوره قطع مقطعی برق کارخانجات و کاهش تولید و به تبع آن کاهش عرضه، قیمت ها در رقابت های ۱۰ تا ۱۵ درصدی نیز نوسان داشته باشد؛ ولی در حالت عادی بیشتر محصولات در قیمت های پایه معامله می شود.

وی ادامه داد: برای بررسی بیشتر ابعاد این موضوع می توانیم کل زنجیره فولاد و سیمان را بر اساس میانگین رقابت و حجم معاملات مورد بررسی قرار دهیم تا مشخص شود قبل از ورود این محصولات به بورس کالا فروش آنها به چه صورت بوده و چه اختلافی بین قیمت آنها قبل از ورود به بورس کالا و پس از آن داشته است؛ به طوری که قبل از ورود سیمان به بورس، از محل فروش حواله سیمان، سود ناشی از اختلاف ۱۰۰ درصدی قیمت نصیب دلالان می شد در صورتیکه در بورس کالا قیمت رقابتی با قیمت پایه ۱۰ درصد اختلاف دارد. بنابراین  آمارهای معاملاتی موجود بیشتر از تیترهای روزنامه ها حرف برای گفتن دارد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بررسی های آماری نشان دهنده شفاف شدن و رقابتی شدن قیمت ها و نیز حذف رانت با عرضه محصولات در بورس کالاست لذا این آمارها بسیار کمک کننده بوده و می تواند نقش بورس کالا در اقتصاد را تبیین کند و کسی که هوشیار است مطمئنا در مقابل این هجمه ها پاسخ خود را به درستی از این آمارها دریافت می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha