۰ نفر

سرمایه‌گذاری یک شرکت پالایشگاهی سبز بدون زیان!

پذیره‌نویسی «شگستر»، اولین نماد در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای بورس

۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۵
کد خبر: 801078
پذیره‌نویسی «شگستر»، اولین نماد در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای بورس

از آنجایی که شگستر به‌عنوان بزرگترین پالایشگاه بیواتانول کشور نخستین نماد بازار حرفه‌ای بورس خواهد بود؛ بر آن شدیم تا با بررسی ابعاد مختلف این شرکت، فرصت‌های سرمایه‌گذاری آن را بررسی کنیم.

اقتصادآنلاین – رجا ابوطالبی؛ عرضه سهام شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس(شگستر) هشتم مهر ماه جاری از طریق کارگزاری فارابی در بورس انجام می‌شود. قاعدتا هم فعالیت این شرکت و هم بازار جدید بورس با نام «بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای» برای سرمایه‌گذاران دارای ابعاد پنهانی است که در این گزارش سعی شده است تا پاسخی بر تمامی ابهامات باشد.

شگستر طی یک دهه اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای جهت تولید بیواتانول داشته است. سوختی که جایگزین MTBE(ماده‌ای شیمیایی برای کاهش میزان آلایندگی) خواهد شد و کمک شایانی به حفظ محیط زیست می‌کند. تجربه کشورهای پیشرفته دنیا نیز نشان‌دهنده حذف تدریجی MTBE و جایگزینی بیواتانول به‌عنوان یک اکتان‌افزای سالم در بنزین است. در دو دهه گذشته میزان تولید بیواتانول سوختی در دنیا با 350 درصد افزایش از 24 میلیارد لیتر به 106 میلیارد لیتر در سال افزایش پیدا کرده است.

1

از طرفی براساس مصوبه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران جهت بهبود کیفیت بنزین نیازمند امتزاج حداقل %5 بیواتانول با بنزین هستیم. ضمن اینکه شگستر تولیدکننده انحصاری این محصول بوده و بعد از مصوبه شرکت ملی پالایش، شاهد جهشی فوق‌العاده در سودآوری سهم خواهیم بود.

نکته دیگر اما در ارتباط با هزینه‌های پالایشگاه‌های بنزین است؛ به‌طوری‌که با وارد شدن این سوخت به پالایشگاه‌ها، هزینه‌ آن‌ها کاهش‌یافته و کیفیت محصول تولیدی‌شان نیز افزایش خواهد یافت. با این تفاسیر پر واضح است که شگستر به‌هیچ‌عنوان محدودیت فروش نخواهد داشت و بازار هدف آن به‌نوعی تضمین‌شده است.

12

مواد اولیه تولید بیواتانول ذرت است که این محصول توسط وزارت جهاد کشاورزی تأمین می‌شود؛ یعنی درکنار بازار هدف مطلوب شگستر، تأمین مواد اولیه آن نیز بدون محدودیت و در دسترس است تا فرایند تولید شرکت بدون هیچ خللی با نهایت ظرفیت به فعالیت خود بپردازد!

ظرفیت تولید هر کارخانه شرکت روزانه 200 هزار لیتر است که تنها %4 از پتانسیل بازار داخلی را پوشش می‌دهد و برای تأمین کل نیاز داخلی نیاز به احداث 25 کارخانه مشابه با کارخانه گسترش سوخت سبز زاگرس در ایران می‌باشد. از این‌رو شگستر پیشنهاد افزایش سرمایه ۷۲۰ درصدی از محل آورده نقدی را تصویب کرده است تا بتواند کارخانه‌های خود را هرچه سریع‌تر به مرحله بهره‌برداری کامل برساند.

یکی از نکاتی که درخصوص پذیره‌نویسی شگستر باید به آن توجه شود، میزان حداقل بازدهی این سرمایه‌گذاری است؛ به‌طوری‌که شنیده‌ها حاکی از آن است که با توجه به تعهد «ایدرو» به‌عنوان مالک اصلی گسترش سوخت سبز زاگرس، در صورت عدم تحقق اهداف و انحراف از پروژه، این شرکت سودی معادل سود بانکی را به سرمایه‌گذاران خرد (با دارایی کمتر از 500 میلیون تومان) پرداخت می‌کند. به این ترتیب ریسک سرمایه‌گذاری در این پروژه به‌شدت کاهش می‌یابد.

13

بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای نیز در راستا کمک به تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی و ایفای نقش جدی‌تر در رشد پایدار اقتصاد ملی و با بهره‌گیری از تجارب جهانی و توجه به اقتضائات و الزامات داخلی، راه‌اندازی می‌شود که اولین نماد آن شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس «شگستر» خواهد بود که هشتم مهرماه توسط کارگزاری فارابی عرضه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha