۰ نفر

نحوه استفاده رایگان دانش‌آموزان و دانشجویان از مترو و اتوبوس اعلام شد

۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۲۵
کد خبر: 800976
نحوه استفاده رایگان دانش‌آموزان و دانشجویان از مترو و اتوبوس اعلام شد

رییس مرکز تهران هوشمند با اشاره به جزییات استفاده از کیف پول شهروندی، نحوه احراز هویت دانش‌آموزان و دانشجویان برای استفاده رایگان از وسایل حمل و نقل عمومی را تشریح کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ایمان صادق‌زاده با بیان اینکه مرکز تهران هوشمند وظیفه هوشمندسازی فرایندهای شهری را بر عهده دارد، اظهار کرد: این فرایندها از جنس توسعه ابزارهای مبتنی بر فناوری برای تسهیل در شرایط زندگی شهروندان و همچنین توسعه ابزارهای فناوری برای مدیریت شهر با بهره‌وری بیشتر است.

رئیس مرکز تهران هوشمند با اعلام اینکه کیف پول شهروندی یکی از این ابزارها به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: مسیر استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پیش از این با کارت بلیت انجام می‌شد و شارژ آن به صورت حضوری و مراجعه به ایستگاه‌های مترو و بی‌آرتی صورت می‌گرفت و چون بخشی از اعتبار حساب بانکی افراد به حافظه این کارت بلیت منتقل می‌شد در صورت گم شدن و یا خرابی کارت، اعتبار از بین می‌رفت.

وی با تأکید بر اینکه کیف پول شهروندی مفهوم جامع‌تری است و از چند حیث به شهروندان کمک می‌کند، یادآور شد: به جای شارژ کردن یک کارت بی‌هویت، شهروندان کیف پولی را شارژ می‌کنند که متعلق به خودشان است و این قابلیت را دارد که کد  QR منحصر به فردی را برای شهروند ایجاد کند و این QR کد موجود در تلفن همراه و دستگاه‌های نصب شده در گیت‌های مترو و ایستگاه‌های بی‌آرتی، شرایطی را ایجاد کرده که دیگر شهروندان نیازی به کارت نخواهند داشت و با تلفن همراه و استفاده از کیف پول شهروندی می‌‎توانند هزینه بلیت را پرداخت کنند.

صادق‌زاده با بیان اینکه یک نفر از اعضای خانواده می‌تواند با شارژ کیف پول خود QR کد را در اختیار سایر اعضای خانواده قرار دهد، یادآور شد: این باعث می‌شود تمام اعضای خانواده بتوانند از یک کیف پول و یک کد واحد برای تردد با وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و لازم نیست تمام اعضای خانواده کارت و کیف جداگانه‌ای را شارژ کنند.

وی اضافه کرد: چنانچه شهروندی بخواهد از کارت بلیت استفاده کند و روند سابق را در پیش بگیرد، می‌تواند در بستر هوشمند، کارت خود را به کیف پول شهروندی متصل کند و اگر کارت گم و یا خراب شود، دیگر اعتبار شهروندی فرد از بین نخواهد رفت و از سویی دیگر می‌تواند کارت خود را به صورت الکترونیکی شارژ کند و ناچار به ایستادن در صف شارژ کارت بلیت نباشد.

رئیس مرکز تهران هوشمند با بیان اینکه پیش از این لازم بود که کارت تنها برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شارژ شود، گفت: با کیف پول شهروندی می‌توان از خدمات خرد همچون رزرو معاینه فنی، خرید از فروشگاه‌های شهروند و مواردی از این قبیل را با استفاده از اعتبار موجود در کیف پول انجام داد.

وی همچنین تصریح کرد: برنامه‌ریزی بر این بود که علاوه بر سنت سالهای گذشته مبنی بر استفاده رایگان دانش‌آموزان و دانشجویان از وسایل حمل و نقل عمومی در مهرماه، احراز هویت به صورت برخط انجام شود و از طریق کیف پول شهروندی، احراز صورت بگیرد و دانش‌آموزان و دانشجویان بدون هیچ احراز هویت دیگری بتوانند از گیت‌ها عبور کنند

صادق‌زاده با تأکید بر اینکه پس از پایان مهلت استفاده رایگان دانش‌آموزان و دانشجویان از وسایل حمل و نقل عمومی می‌توان با اخذ مجوزهای لازم، تخفیف ۵۰ درصدی را برای کل سال تحصیلی اعمال کرد، یادآور شد: این خدمت در بستر کیف پول شهروندی ارائه خواهد شد.

وی افزود: احراز هویت دانش‌آموزان از طریق ثبت شماره تماس و کدملی پدر یا مادر و کدملی فرزند انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: والدین می‌توانند کارت بلیت فرزندان خود را به کیف پول متصل کرده و یا QR کد یکتا را در اختیار آنها قرار دهند.

رئیس مرکز تهران هوشمند اعلام کرد: احراز هویت دانشجویان نیز از طریق سامانه احراز هویت برخط وزارت علوم انجام می‌شد که با توجه به اختلال در سامانه‌های وزارت علوم در چند روز گذشته و عدم دسترسی ما به اطلاعات، با مشکل روبه‌رو شدیم و وعده داده شد که ظرف یک یا دو روز آینده مشکل برطرف شود.

بر اساس گزارش سایت شهر، وی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، ادامه داد: چنانچه دانشگاه‌ها کدملی دانشجویان را در اختیار ما قرار دهند، ظرف همین یک یا دو روز، احراز هویت انجام خواهد شد و دانشجویان می‌توانند از خدمات رایگان استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha