۰ نفر

فارن پالیسی بررسی کرد؛

رابطه اروپا با ایران هرگز از این بدتر نبوده است

۲۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۷:۳۲
کد خبر: 734873
رابطه اروپا با ایران هرگز از این بدتر نبوده است

در حال حاضر اتحادیه اروپا هنوز در حال تلاش برای احیای مجدد توافق هسته‌ای است.

به گزارش اقتصادآنلاین، هفته گذشته در جلسه‌ای، نمایندگان پارلمان اروپا از همه طیف‌های سیاسی، به سیاست جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قبال ایران انتقاد کردند. آنها بورل را به «شکست» در تغییر رفتار ایران متهم کردند و از او خواستند که تلاش‌ها برای نزدیک ‌شدن به این کشور را کنار بگذارد و در عوض سطح روابط را کاهش دهد.

سیاست بورل در قبال ایران تاکنون متأثر از تلاش‌های او برای احیای توافق هسته‌ای با ایران به اصرار آلمان، فرانسه و بریتانیا، شرکای اروپایی توافق بوده است. دیوید لیگا، نماینده سوئدی از حزب محافظه‌کار مردم اروپا (EPP) که خواستار این جلسه شده بود، گفت که اتحادیه اروپا باید «هرگونه مذاکره با ایران» را  متوقف کند که احتمالاً اشاره به میانجیگری بورل برای احیای مجدد توافق داشت.

فارن پالیسی دریافته است که بورل هیچ فوریتی از جانب دولت‌های کشورهای عضو - که در نهایت در اتحادیه اروپا باید پاسخگوی آن‌ها باشد- برای تغییر استراتژی موجود خود نمی‌بیند. یک منبع ناشناس در اتحادیه اروپا در این زمینه به فارن پالیسی گفت: «اگر کشورهای عضو خواهان تغییر در سیاست هستند، می‌توانند آن را مطرح کنند. اما تاکنون هیچ فشار واقعی برای تجدیدنظر وجود نداشته ‌است.»

با این حال، سیاست بورل به طور فزاینده‌ای تحت نظارت عمومی است. کورنلیوس آدبهر، یک تحلیل‌گر سیاسی، استدلال کرد که از سپتامبر سال گذشته، جو عمومی در اروپا به یک عامل تعیین کننده تبدیل شده است.

ماه گذشته آمریکا در ازای پنج زندانی آمریکایی، پنج زندانی ایرانی را آزاد کرد، همچنین محدودیت‌های بانک‌های بین‌المللی برای انتقال ۶ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی متوقف شده از کره جنوبی، از طریق قطر، به جمهوری اسلامی برگرداند. چند ماه پیش، دولت بلژیک دیپلمات ایرانی اسدالله اسدی را آزاد کرد.

بورل در سخنرانی خود در پارلمان قبل از شروع مناظره اذعان کرد که روابط اتحادیه اروپا با ایران «در سطح پایینی» قرار دارد، اما بر اهمیت حفظ «تعامل حیاتی» تاکید کرد.

از جمله مایکل تایدیگسمن، مدیر اجرایی سازمان غیردولتی EU Watch، که نامه‌ای سرگشاده به بورل نوشت و در آن توصیه کرد یک واکنش هماهنگ اروپایی برای آزادی همه اروپایی های زندانی در ایران که حداقل 22 نفرند ارائه شود. او به فارن پالیسی گفت: «اگر من به درستی متوجه شده باشم آقای بورل می‌خواهد کانال‌های باز (با ایران) را حفظ کند.»

نمایندگان پارلمان بورل را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و خواستار اقدامات تنبیهی علیه ایران شدند.

اوین اینجر، عضو پارلمان اروپا (MEP) از گروه سوسیالیست و دموکرات چپ‌گرا، بورل را به دیپلماسی خاموش متهم کرد که اساساً هیچ کاری انجام نداده است. اینجر با اشاره به وعده اتحادیه اروپا مبنی بر پافشاری بر اصول اولیه گفت: «سکوت کردن به منزله تبعیت است.»

دو جریان فکری در بروکسل در مورد نحوه برخورد با ایران وجود دارد. یکی از این جریان‌ها که در پارلمان اتحادیه اروپا در حال پیدا کردن طرفداران بیشتری است، به طور فزاینده‌ای بر این باور است که سیاست فعلی نتوانسته عمل کند. دیگری همچنان امیدوار است که بتواند ایران را از چین دور نگه دارد و همچنان از توافق هسته‌ای استفاده کند. گروه دوم در حال کاهش است – اما به نظر می‌رسد فعلاً بورل، همچنان به آن متعهد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha