۰ نفر

به گزارش سرویس مواد غذایی اقتصادآنلاین؛

چای ایرانی یا خارجی، کدامیک طعم واقعی چای سیاه را دارند؟ + لیست قیمت انواع چای

۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۷:۳۰
کد خبر: 734709
چای ایرانی یا خارجی، کدامیک طعم واقعی چای سیاه را دارند؟  + لیست قیمت انواع چای

در این مطلب به بررسی قیمت انواع چای سیاه می پردازیم.

اقتصاد آنلاین - فائزه امین پویا؛ افراد بسیاری به هنگام خرید چای دچار تردید می‌شوند. آیا شما نیز از همان دسته افراد هستید؟ از آنجایی که افراد با انواع چای‌ها در طعم و رنگ‌های مختلف روبه‌رو می‌شوند، انتخاب یک چای قابل مصرف برای آن‌ها کار سختی است. در بیشتر موارد سوال اساسی پیش می‌آید که بهترین نوع چای، ایرانی است یا چای‌های خارجی بهتر هستند؟ در این مقاله به طور مفصل این ۲ مدل چای را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم و انواعی از آن‌ها را برای شما شرح می‌دهیم.

۶ ویژگی بهترین چای‌های ایرانی

قبل از اینکه بهترین چای‌های ایرانی و خارجی موجود در بازار را با یکدیگر مقایسه کنیم، بهتر است با خصوصیات و ویژگی‌های قابل توجه چای‌های ایرانی مرغوب آشنا شوید تا به هنگام خرید با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها بتوانید بهترین نوع چای ایرانی را انتخاب کنید.

چای‌های ایرانی محصول مستقیم شهرهای شمالی کشور ایران هستند و در فصول بهار، تابستان و پاییز به دست می‌آیند. چای‌های ایرانی که محصول فصل بهار هستند، چین اول نیز نامیده می‌شوند. چای ایرانی به هیچ ماده افزودنی برای رنگ‌دهی یا طعم و عطر خاص نیاز ندارد.

در ضمن برگ‌های گیاه چای‌های ایرانی به هیچ‌وجه تلخ نیستند. طعم گس چای‌های ایرانی باعث جذابیت بیش از حد این چای‌ها شده است، زیرا افراد چای دوست این طعم گس را بیشتر می‌پسندند.

در ادامه ۶ ویژگی این چای‌های خوشمزه ایرانی را برای شما نام می‌بریم:

    عطر خوش و متفاوت

    طعم دلخواه و مورد پسند

    عدم تلخی چای

    گس بودن مزه چای

    توان و ماندگاری وصف نشدنی

    رنگ‌دهی عالی و البته کمی دیر دم

با توجه به اینکه با خصوصیات و ویژگی‌های بارز بهترین نوع چای ایرانی آشنا شدید، اکنون نوبت به شناسایی چای‌های خارجی می‌رسد. این چای‌ها نیز در انواع مارک‌ها و نام‌ها در بازار ایران قابل خرید و در دسترس مشتریان هستند. در ضمن چای‌های خارجی طرفداران زیادی را از آن خود کرده‌اند.

حتی در انتخاب چای‌های خارجی نیز باید دقت زیادی به خرج دهید زیرا تنوع بالا این محصول ممکن است شما را به اشتباه بیندازد. در نظر داشته باشید ۴ ویژگی چای‌های خارجی مرغوب شامل موارد زیر است:

    رنگ‌دهی سریع

    سرعت دم کشیدن بالا

    طعم خوش

    عطری متفاوت با چای‌های ایرانی

۱۰ تفاوت بهترین چای‌های ایرانی و خارجی موجود در بازار

بدون‌شک می‌دانید که خاستگاه بهترین چای‌های ایرانی شهرهای شمالی کشور ایران هستند در حالی که خاستگاه چای‌های پررنگ خارجی زمین‌های مرغوب و باکیفیت کشور ایران نخواهد بود. در ضمن خواص بهترین چای ایرانی از خواص بهترین چای خارجی بسیار بیشتر است.

اگر به طور روزانه چای‌های ایرانی را بنوشید در بلند مدت مشکلی برای شما رخ نمی‌دهد ولی با مصرف چای‌های خارجی در بلند مدت ممکن است به برخی از عارضه‌ها دچار شوید، زیرا این چای‌ها دارای مواد افزودنی هستند. به هر حال مواد مصنوعی اضافه شده به چای‌های خارجی می‌تواند برای بدن شما مضر باشد.

علاوه بر نکات ذکر شده در بالا این ۲ مدل چای در بسیاری از موضوعات دیگر همانند رنگ، زمان رنگ‌دهی و حتی عطر با یکدیگر تفاوت‌های چشمگیری دارند. در ادامه این مقاله به طور مفصل ۱۰ تفاوت اساسی بهترین نوع چای‌های ایرانی و خارجی را برای شما توضیح می‌دهیم.

۱- تفاوت در رنگ

اولین موضوع به هنگام اشاره کردن به تفاوت چای‌های ایرانی و خارجی، تفاوت در رنگ این ۲ مدل چای است. متأسفانه چای‌های ایرانی رنگ کمی دارند، در حالی که چای‌های خارجی از رنگ بیشتری برخوردار هستند.

بنابراین اگر کم رنگ بودن از نظر شما یک ایراد است، پس بهتر است چای‌های خارجی بخرید. چای‌های ایرانی رنگی سرخ یا آلبالویی دارند ولی رنگ چای‌های خارجی متفاوت خواهد بود.

۲- تفاوت در زمان رنگ‌دهی چای‌ها

به طور معمول چای‌های ایرانی برای دم کشیدن و رنگ دادن به زمان بیشتری نیاز دارند، این در حالی است که چای‌های خارجی خیلی سریع رنگ می‌دهند. در نظر داشته باشید نوع کشت چای‌ها و ژنتیک اصلی گیاه این چای‌ها بر روی سرعت رنگ‌دهی آن‌ها تأثیرگذار است.

در واقع چای‌های ایرانی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا به رنگ مناسب خود نزدیک شوند، در حالی که چای‌های خارجی خیلی سریع در عرض ۵ دقیقه و در ترکیب با آب جوش، رنگ پس می‌دهند.

فراموش نکنید اگر چای خارجی را مدت زیادی برای دم کشیدن نگه‌دارید در نهایت این چای بد رنگ، بد بو و حتی بد مزه می‌شود. در حالی که چای‌های ایرانی هر چه بیشتر دم بکشند، کیفیت بهتری پیدا می‌کنند.

۳- طعم متفاوت

یکی دیگر از تفاوت‌های اساسی این ۲ مدل چای طعم آن‌ها است. چای‌های ایرانی بهترین طعم را دارند زیرا اصیل و مرغوب هستند. مزه گس چای‌های ایرانی قابل مقایسه با طعم متفاوت چای‌های خارجی نیست. با نوشیدن این نوع چای، شما احساس شادی و سرزندگی می‌کنید در حالی که چای خارجی این طعم را ندارد.

بیشتر چای‌های خارجی طعمی دارند که به تلخی می‌زند و بیشتر به رنگ شفاف آن می‌توان دلخوش بود وگرنه که طعم چای‌های خارجی خیلی قابل قبول نیست. ماده‌ای که سبب تلخی طعم چای می‌شود، در چای‌های ایرانی کمتر از چای‌های خارجی وجود دارد و به همین دلیل چای‌های ایرانی طعم بهتری دارند و بهترین نوع چای محسوب می‌شوند.

۴- عطر متفاوت چای‌ها

پیش از این نیز گفتیم، چین اول چای ایرانی از بهترین عطر برخوردار است. خبر خوب اینکه این عطر به طور کامل طبیعی و ارگانیک خواهد بود و آسیبی برای شما و بدنتان نخواهد داشت. این در حالی است که چای‌های خارجی عطر طبیعی از خود ندارند و به مواد افزودنی وابستگی دارند.

به عبارت دیگر چای‌های خارجی عطر خود را مدیون انواع اسانس هستند و اسانس‌ها نیز بدون‌شک برای شما مضر خواهند بود و در بلند مدت به سلامتی شما آسیب می‌زنند.

۵- تفاوت در خواص

تا به اینجای مقاله متوجه شدید که بهترین نوع چای، محصولات تولید شده در کشور ایران به حساب می‌آیند. چای‌های ایرانی از خواص زیادی برخوردار هستند. خواص طبیعی چای‌های ایرانی باعث جذابیت بیشتر آن‌ها شده است. خواص چای‌های ایرانی شامل موارد زیر است:

    ارگانیک

    ضد سرطان

    کمک به افزایش تراکم استخوان‌ها

    کاهش خطر ابتلا به پارکینسون

    بهبود هضم غذا

    کمک به سلامتی روده

    کاهش کلسترول خون

    کاهش درصد ابتدا به سنگ کلیه

    کاهش ریسک دچار شدن به دیابت

اما چای‌های خارجی دارای اسانس هستند و نه تنها هیچ خواص طبیعی و ارگانیکی ندارند بلکه باعث انواع ضررها و بیماری‌ها در بلند مدت خواهند بود زیرا در چای‌های خارجی از رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌شود. بیماری‌هایی که در صورت مصرف بلند مدت چای‌های خارجی به آن‌ها دچار می‌شوید عبارت هستند از:

    درد داشتن در بخش‌های مختلف سر

    ایجاد اختلال در رشد کودکان و حتی خردسالان

    آسیب وارد شدن به دندان‌ها

    آسیب دیدن لثه

    پوسیدگی دندان

    ایجاد مشکلات عصبی

    خشکی پوست

    چروک شدن پوست

    دچار شدن به سرگیجه

۶- تفاوت در شکل ظاهری

همان‌طور که این ۲ مدل چای در رنگ با یکدیگر تفاوت دارند، شکل ظاهری و مشخصات آن‌ها نیز با هم متفاوت خواهد بود. در ضمن هر چه از زمان رنگ‌دهی چای‌های خارجی بیشتر بگذرد، رنگ این چای‌ها کدرتر می‌شود. این در حالی است که چای‌های ایرانی رنگ طبیعی و شفاف‌تری دارند.

در ضمن بر روی سطح استکان یا فنجانی از چای‌های خارجی، شما لایه‌ای از چربی را مشاهده می‌کنید که این لایه چربی نشان از مصنوعی بودن چای است. بنابراین به دلیل بی‌کیفیت بودن چای‌های خارجی باید از مصنوعات و مواد افزودنی در آن‌ها استفاده کرد.

۷- تفاوت در قیمت

متأسفانه با اینکه چای‌های ایرانی مرغوب‌تر هستند و کیفیت بهتری دارند ولی ارزش و قیمت آن‌ها پایین است. به زبان ساده چای‌های خارجی که از مواد غیر طبیعی تهیه می‌شوند و پر از اسانس هستند، با قیمتی گران‌تر از چای‌های مرغوب ایرانی در بازار عرضه می‌شوند.

می‌توان گفت چای‌های خارجی بی‌کیفیتی به کشور ایران وارد می‌شوند و با قیمت بسیار گران به عنوان چای درجه ۱ در بازار و در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند. در حالی که چای‌های با کیفیت ایرانی که ارگانیک هستند با قیمتی پایین قابل خریداری خواهند بود.

۸- تفاوت در اصالت چای

اصالت چای به کیفیت و ارگانیک بودن آن بستگی دارد. از آنجایی که بهترین چای‌های ایرانی در آب و هوای مناطق شمالی کشور ایران پرورش می‌یابند، از کیفیت و مرغوبیت بیشتری برخوردار خواهند بود. در ضمن اصالت چای‌های ایرانی به دلیل عدم استفاده از کودهای شیمیایی، آفتکش‌ها و انواع سموم بسیار بیشتر از اصالت چای‌های خارجی است.

چای‌های ایرانی به قدری اصیل هستند که برای رشد خود به مواد افزودنی یا اسانس‌های مختلف نیاز ندارند و به صورت ۱۰۰ درصد ارگانیک در بازار عرضه می‌شوند. با توجه به تمام این توضیحات، چای‌های خارجی به هیچ‌وجه اصیل نیستند، زیرا به صورت طبیعی و ارگانیک پرورش نمی‌یابند.

۹- افزودنی‌های شیمیایی

پیش از این نیز گفتیم بهترین نوع چای از هرگونه مواد افزودنی شیمیایی دور است. بدین‌ترتیب یکی از بهترین و برترین ویژگی‌های چای‌های ایرانی در مقایسه با چای‌های خارجی عدم استفاده از افزودنی‌های شیمیایی است. در این صورت چای‌های ایرانی کیفیت بهتری دارند و هیچ آسیبی به سلامتی شما وارد نمی‌کنند.

۱۰- استفاده از سموم آفت کش

با توجه به آب و هوای مطلوب شهرهای شمالی کشور، چای ایرانی به آفت کش و سموم شیمیایی هیچ نیازی ندارند در حالی که چای‌های خارجی با توجه به منطقه‌ای که در آن پرورش پیدا می‌کنند، به انواع سموم و آفتکش‌ها نیاز خواهند داشت. چای ایرانی از معدود چای‌های دنیا است که به مواد سمی و آفت کش نیازی ندارد و بسیار بی‌ضرر است.

۶- مدل از بهترین چای‌های ایرانی

با اینکه تمام برگ‌ها و گیاهان چای در نهایت و بعد از چیده شدن در یک گونی به کارخانه تولید چای منتقل می‌شود ولی به هنگام بسته‌بندی این چای‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در واقع چای سبز تازه دارای بخش‌های مختلفی مانند غنچه، برگ، بوته و غیره است ولی در فرآیند تولید، تفاوت‌هایی مشاهده می‌شود.

بهترین نوع چای، چای‌های ایرانی حاضر در بازار هستند که حتی انواع این چای‌های ایرانی نیز از نظر کیفیت درجه‌بندی می‌شوند زیرا همه آن‌ها به یک اندازه مرغوب نیستند. در بخش بعدی ۶ مورد از انواع بهترین چای‌های ایرانی به طور مفصل به شما معرفی می‌کنیم.

۱- چای سرگل

می‌توان گفت مرغوب‌ترین چای ایرانی چای سرگل است که از غنچه و برگ‌های بالایی گیاه چای به دست می‌آید. در ضمن برگ‌های این چای بسیار ریز هستند و ظاهری پیچ خورده دارند. این مدل چای ایرانی علاوه بر طعم گس و پرطرفدار خود عطر فوق‌العاده‌ای دارد و از رنگ خوبی برخوردار است.

به خاطر داشته باشید وزن چای سرگل نسبت به سایر چای‌ها بیشتر است ولی در مقدار کمتری تولید می‌شود. با توجه به اینکه این چای در میزان کم تولید می‌شود، بنابراین نسبت به سایر بهترین چای‌های ایرانی قیمت بالاتری دارد.

۲- چای ممتاز

دومین چای مرغوب ایرانی چای ممتاز است که در جدول بهترین چای‌های ایرانی جایگاه دوم را از آن خود کرد. برگ‌های این چای نسبت به چای سرگل کمی بزرگ‌تر هستند و تلخی این چای کمتر است. چای ممتاز با قیمتی پایین‌تر از چای سرگل در بازار عرضه می‌شود.

در صورتی که دوست دارید از چای ایرانی مرغوبی استفاده کنید که قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای داشته باشد چای ممتاز گزینه مناسبی خواهد بود.

۳- چای قلم

این نوع چای از برگ‌های پایینی بوته چای به دست می‌آید که برگ‌های آن درشت‌تر هستند. در ضمن طعم چای قلم بسیار ملایم است. این چای رنگ کمی دارد و به صورت دانه‌های خشک سوزنی قابل مشاهده خواهد بود. همچنین چای قلم حتی از چای ممتاز نیز ارزان‌تر است.

۴- چای شکسته

همان‌طور که از نام این چای مشخص است، به چای که در فرآیند تولید آسیب می‌بیند و می‌شکند چای شکسته گفته می‌شود. برگ‌های این نوع چای ایرانی خرد شده است و وزن سبکی دارد. با توجه به اینکه این مدل چای دچار شکستگی است، شما هیچ پیچیدگی در برگ‌های صاف آن مشاهده نخواهید کرد.

از آنجایی که چای شکسته اندازه کوچکی دارد، خیلی سریع دم می‌کشد. بنابراین لازم نیست ۱۵ دقیقه برای دم کشیدن این مدل چای صبر کنید بلکه در عرض کمتر از ۱۰ دقیقه می‌توانید چای خود را آماده نوشیدن بدانید.

۵- چای باروتی

این مدل چای ایرانی نیز نزدیک به چای شکسته است و جزء بهترین چای‌های ایرانی به حساب می‌آید. البته اندازه این چای ریزتر از چای شکسته است و برگ‌های خردتری دارد. با توجه به زود دم بودن این نوع چای ایرانی، از چای باروتی در دمنوش‌ها و تی‌بگ‌ها استفاده می‌کنند زیرا خیلی سریع رنگ پس می‌دهد.

۶- چای بهاره

پیش از این نیز به چای بهاره که چین اول است اشاره کردیم و گفتیم این نوع چای از بالاترین کیفیت چای ایرانی برخوردار است. همان‌طور که از نام این چای مشخص می‌شود، چای بهاره در فصل بهار قابل برداشت است. از اواسط اردیبهشت برداشت این چای شروع می‌شود و به طور معمول ۲۰ روز کامل به طول می‌انجامد.

بعد از اتمام این دوره سایر چای‌های برداشت شده در اوایل تیر ماه به چای تابستانه معروف است که بعد از چین اول دوباره رشد می‌کند و قابل برداشت خواهد بود. در ادامه این روند ۱۰ درصد دیگر از چای‌ها نیز در فصل پاییز برداشت می‌شوند.

در بازار قیمت یک کیلو چای چای قلم لاهیجان صادراتی مبلغ ۴۷۰,۰۰۰ تومان اعلام شده است این در حالیست که قیمت چای سیاه اشکور(شکسته ممتاز) مبلغ ۲۶۰,۰۰۰ تومان تعیین شده است.

جهت اطلاع از جدیدترین قیمت مواد غذایی در بازار به سرویس "مواد غذایی" در پایگاه خبری اقتصاد آنلاین مراجعه نمایید.

*اقتصاد آنلاین دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارد و قیمت‌های درج شده مربوط به سایت‌های فروش اینترنتی است.

قیمت انواع چای سیاه
نام محصول مقدار قیمت / تومان
چای قلم لاهیجان صادراتی یک کیلوگرم ۴۷۰,۰۰۰
چای سیاه بهاره لاهیجان ۱۴۰۲ یک کیلوگرم ۳۰۰,۰۰۰
چای سیاه قلم طبیعی یک کیلوگرم ۱۷۵,۰۰۰
چای سیاه اشکور(شکسته ممتاز) یک کیلوگرم ۲۶۰,۰۰۰
چای سیاه قلم دو سیب سریلانکا یک کیلوگرم ۴۸۰,۰۰۰
چای سیاه باروتی کلکته یک کیلوگرم ۳۱۳,۶۰۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha