۰ نفر

گزارش میدانی اقتصادآنلاین از بازار لوازم خانگی؛

چرا سرخ کن‌های بدون روغن اینقدر محبوب شده‌اند؟+ لیست قیمت انواع سرخ کن بدون روغن

۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۳۰
کد خبر: 734701
چرا سرخ کن‌های بدون روغن اینقدر محبوب شده‌اند؟+ لیست قیمت انواع سرخ کن بدون روغن

در این مطلب به بررسی قیمت انواع سرخ کن بدون روغن می پردازیم.

اقتصاد آنلاین - فائزه امین پویا؛ سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است و این بدان خاطر است که این سرخ کن ها همه کاره هستند، استفاده ساده ای دارند و طعم غذای سرخ شده بدون تغییر را نوید می دهند.

اما این دستگاه ها مانند هر محصول دیگری دارای معایبی هستند به طور مثال حجیم هستند و ظرفیت پخت محدودی دارند. در ادامه ما فهرستی جامع از مزایای و معایب سرخ کن بدون روغن را لیست کرده ایم، مانند : سرخ کن فیلیپس ما هر یک از مزایا و معایب را توضیح خواهیم داد تا بتوانید تصمیم بگیرید برای خرید سرخ کن بدون روغن اقدام کنید یا نه.

قبل از اینکه به مزایا و معایب سرخ کن بدون روغن بپردازیم؛ لازم است که نحوه کار این دستگاه را درک کنم. به صورت خلاصه، سرخ کن های بدون روغن در واقع غذا را سرخ نمی کنند. سرخ کردن واقعی شامل غوطه ور کردن مواد غذایی در روغن داغ است. روغن داغ سطح مواد را کم آب می کند و واکنش میلارد غذا را ترد و خوشمزه می کند.

در عوض، سرخ کن های بدون روغن با دمیدن هوای داغ روی غذا و اطراف آن، اثر سرخ کردن را تقلید می کنند. المنت گرمایشی اغلب یک کویل یا سیم پیچ برقی است که بسیار شبیه به آنهایی است که در مایکروفرها مشاهده می کنیم. یک فن درست بالای کویل قرار می گیرد و هوا را روی غذا پخش می کند. هوای گرم اطراف غذا را احاطه می کند و آن را ترد و طلایی می کند.

اگر فرایند پخت با دمین هوای داغ در اطراف یک محفظه محصور آشنا به نظر می رسد به این خاطر است که مایکروفرهای کانوکشن دار هم به همین صورت کار می کنند.

مزایای سرخ کن بدون روغن

 آیا آنها واقعا یکی از لوازم آشپزخانه ضروری محسوب می شوند؟ در ادامه ۱۰ مزیت سرخ کن بدون روغن بر اساس استفاده شخصی مصرف کنندگان آورده شده است:

غذای ترد

اگر غذای ترد را دوست دارید اما دوست ندارید غذاهای خود را در روغن سرخ کنید می توانید برای خرید سرخ کن بدون روغن اقدام کنید. گرما غذا را در یک سبد مشبک احاطه می کند. با احاطه غذا با هوای داغ تمام قسمت های غذا به صورت یکنواخت درست می شود.

این دستگاه ها برای درست کردن سیب زمینی سرخ شده، استیک ماهی، حلقه های پیاز و سایر غذاهای سرخ شده سنتی مناسب هستند. این در حالی است که می توانید نتایج مشابه با یک مایکروفر کانوکشن دار را دریافت کند. علاوه بر این، سبد سرخ کن اجازه می دهد تا چربی غذا روی تابه چکه کند و بنابراین غذا چربی کمتری را جذب می کند و تردتر می شود.

وعده های غذایی سالم تر با سرخ کن بدون روغن

می توانید غذاهای خوشمزه را در سرخ کن بدون روغن و یا با یک قاشق روغن درست کنید. حتی اگر تصمیم دارید که کمی روغن استفاده کنید این مقدار مصرفی بسیار کم و جزئی خواهد بود زیرا در حین پختن غذا، روغن از غذا می چکد و در ته سبد جمع می شود. در نتیجه کالری کمتری مصرف خواهید کرد.

علاوه بر این مواد سرطان زا مانند آکریل آمید را دور خواهید زد. این ترکیب که هنگام سرخ کردن غذاهای با کربوهیدرات بالا مانند سیب زمینی تشکیل می شود؛ توسط آژانس تحقیقات سرطان به عنوان یک عامل سرطان زا برای انسان معرفی شده است.

در حالی که تحقیقات در حال انجام است؛ اعتقاد بر این است که سرخ کن بدون روغن ممکن است به کاهش سطح آکریل آمیدی که پخت و پز با حرارت بالا بر پایه روغن می تواند ایجاد کند، کمک کند.

پخت سریعتر

در مقایسه با مایکروفرهای معمولی یا توسترها، سرخ کن های بدون روغن در کسری از زمان غذا را آماده می کند. اکثر سرخ کن های بدون روغن می توانند در مدت ۵ دقیقه یا کمتر تا دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت گرم شوند. این در حالی است که مایکروفرها به ۱۳ دقیقه زمان نیاز دارند تا به همین دما برسند و توسترها هم بین ۱۷ تا ۱۹ دقیقه زمان لازم دارند تا به دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت برسند.

البته زمان گرم کردن ممکن است بسته به مدل متفاوت باشد. با این حال اکثر مایکروفرها به سرعت سرخ کن های بدون روغن گرم نمی شوند. این دستگاه ها نه تنها سریعتر گرم می شوند بلکه سریعتر غذاها را درست می کنند. این بدان خاطر است که محفظه سرخ کن ها کوچکتر هستند بنابراین گرمایش متمرکزتری را ارائه می دهند.

به عنوان یک قاعده کلی، شما می توانید با کاهش دما به میزان ۲۵ درجه فارنهایت و زمان پخت تا ۲۰ درصد، اکثر دستورالعمل های پخت مایکروفر را به دستورالعمل های سرخ کن بدون روغن تبدیل کنید. گفته می شود شما باید دما را کاهش دهید و زمان پخت را برای برخی دستورالعمل ها حتی بیشتر دهید.

وعده های غذایی سالم تر با سرخ کن بدون روغن

فرایند سرخ کردن سنتی نیاز به تمیزکاری بیشتری دارد. شما باید روغن های پاشیده شده روی سطوح مختلف را تمیز کنید و ماهیتابه خود را بشویید. همچنین باید روغن باقی مانده را دور بریزد.

در سرخ کن های بدون روغن علاوه بر اینکه روغنی باقی نمی ماند تا دور بریزید، سبدهای سرخ کن دارایروکش های نچسب سرامیکی یا PTFE هستند که تمیز کردن راحت تر را فراهم می آورند.

سبد و تابه سرخ کن را بردارید و حداقل به مدت ۱۰ دقیه در آب و مایع ظرفشویی بخیسانید تا بقیای روغن و مواد غذایی از بین بروند. بعد از خیساندن با استفاده از یک اسفنج نرم غیر ساینده آنها را بشویید و در معرض هوا قرار دهید تا خشک شوند. از یک پارچه مرطوب و نرم استفاده کنید و قسمت های داخلی و بیرونی سرخ کن را تمیز کنید. حتی برخی از دستگاه ها به شما اجازه می دهند تا قطعات را در ماشین ظرفشویی بشویید.

استفاده ساده سرخ کن بدون روغن

سرخ کن های بدون روغن دستگاه هایی هستند که به شما اجازه کنترل دما را از طریق دکمه ها یا نمایشگرهای دیجیتال می دهند. در اکثر مواقع تنها چیزی که باید بدانید دما و زمان پخت است. اکثر سرخ کن های بدون روغن با راهنما یا دفترچه های دستورالعمل غذا ارائه می شوند. با مراجعه به این اسناد می توانید بهترین نتایج را دریافت کنید. هنگام استفاده از سرخ کن بدون روغن همیشه:

    آن را روی سطحی هموار و دور از حرارت و سایر وسایل قرار دهید.

    برای جلوگیری از برق گرفتگی آن دستگاه را از آب دور نگهدارید.

    قبل از اضافه کردن غذا، دستگاه را به مدت ۵ دقیقه گرم کنید.

    از یک بطری اسپری برای پخش کردن روغن استفاده کنید.

    دور غذا را خالی بگذارید تا یکنواخت بپزد.

    در طول فرایند پخت سبد را چند بار تکان دهید یا غذا را برگردانید.

    سرخ کن خود را بعد از هر بار استفاده تمیر کنید.

دارای ایمنی بالاتر

سرخ کردن غذاها در روغن زیاد باعث می شود که گاهی روغن داغ روی پوست یا لباس شما پاشیده شود که خطراتی را به همراه دارد. از آنجایی که در دستگاه سرخ کن بدون روغن از هوای داغ استفاده می شود و روغن آنچنانی استفاده نمی شود، شما می توانید به صورت ایمن تری غذاهای خود را بپزید. با این حال باید به خاطر داشته باشید که محتویات داخل سرخ کن همچنان داغ است و باید هنگام بیرون آوردن غذا از دستکش های ایمن استفاده کنید.

گرم کردن مجدد غذاهای ترد

گرم کردن مجدد غذاهای ترد یکی دیگر از ویژگی های مفید سرخ کن های بدون روغن است. غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ شده؛ مرغ سرخ شده، پیتزا و غیره وقتی دوباره در مایکروویو گرم می شوند کیفیت خود را از دست می دهند این در حالی است که با سرخ کن های بدون روغن تردتر می شوند.

فقط باید مطمئن شوید که غذا را زیاد نمی پزید وگرنه خشک می شود یا می سوزد. بهتر است سرخ کن را گرم کنید و بعد از چند دقیقه در حین گرم شدن غذا، آن را چک کنید.

انعطاف پذیر

شما می توانید انواع غذاهای مختلف را در سرخ کن بدون روغن درست کنید. از گوشت و غذاهای دریایی گرفته تا سبزیجات را می توانید با سرخ کن آماده کنید. شما حتی می توانید در سرخ کن بدون روغن کیک و شیریتی درست کنید و از غذاهای اصلی، پیش غذا و دسرهای خود لذت ببرید.

ایجاد بوی کمتر

هنگام استفاده درست کردن غذاهای سرخ شدنی برخی از آشپزها چند بار از روغن استفاده می کنند و این می تواند باعث ایجاد بوی بد غذا شود. در سرخ کن های بدون روغن، باقیمانده روغنی وجود نخواهد داشت تا از آن استفاده مجدد شود بنابراین از بوی طبیعی غذاها لذت خواهید برد.

معایب سرخ کن بدون روغن

مانند هر وسیله آشپزخانه دیگری، سرخ کن های بدون روغن دارای معایبی هستند. در ادامه به توضیح برخی از این معایب خواهیم پرداخت:

طراحی حجیم

سرخ کن های بدون روغن (حتی مدل هی کوچک ۴ لیتری) می توانند فضای زیادی را اشغال کنند. آنها معمولا دستگاه های بلندی هستند و ممکن است همیشه در فضای زیر کابینت ها جا نشوند. اگر قصد دارید که سرخ کن را روی میز یا پیشخوان خود قرار دهید باید فضای کافی در اطراف آن وجود داشته باشد. یک فضای بسته می تواند باعث گرم شدن بیش از حد دستگاه شود.

پشت و بالای دستگاه ممکن است بسیار داغ شود؛ بنابراین هرگز آن را زیر کابینت یا فضاهای بسته دیگر قرار ندهید. مطمئن شوید که دستگاه در هنگام استفاده از دیوار فاصله دارد. پخش مستقیم هوای داغ به دیواری که دارای پریز برق است می تواند بسیار خطرناک باشد.

نگهداری دشوار

طراحی حجیم ممکن است نگهداری سرخ کن بدون روغن را چالش برانگیز کند. اکر انباری یا فضای کافی در کابینت برای نگهداری ندارید، ممکن است مجبور شوید سرخ کن را روی پیشخوان خود قرار دهید. این بدان معناست که شما باید هنگتم تمیز کردن یا درست کردن وعده های غذایی آن را جابجا کنید.

ظرفیت پخت محدود

اگر خانواده پر جمعیتی دارید یا در حال تهیه یک وعده غذایی برای مهمانی های خود هستید ظرفیت محدود سرخ کن می تواند میزان پیشرفت کندی را برای شما به ارمغان بیاورد.

باید این را در نظر داشته باشید که ظرفیت سرخ کن محدود است و باید بعد از درست شدن یک سری دستگاه را تمیز کنید و سری بعد غذا را آماده کنید. به عنوان مثال اگر بال مرغ درست می کنید باید سبد و تابه را تمیز کنید و بعد سری بعدی را درست کنید.

شما نمی توانید همه غذاها را با سرخ کن بدون روغن درست کنید

در حالی که شما تقریبا هر چیزی را می توانید با اجاق گاز یا فر درست کنید، سرخ کن بدون روغن این اجازه را به شما نمی دهد. در ادامه برخی از غذاهایی که نمی توانید با سرخ کن درست کنید را لیست خواهیم کرد:

غذاهای خیس خورده: هوای داغ سرخ کن باعث وا رفتن این غذاها می شود.

جوجه کامل و کبال: آیتم های بزرگ مانند مرغ کامل و گوشت های دارای استخوان را نمی توان در سرخ کن بدون روغن درست کرد.

گوشت خوک: گوشت خوک بسیار چرب است و چربی آن در فضای داخلی سرخ کن چکه خواهد کرد که به نوبه خود در تماس با هوای داغ می سوزد.

غذاهای حاوی پینر: از آنجایی که المنت حرارتی به سطح غذا نزدیک است به جای ترد شدن لایه بیرونی غذا پنیر خیلی زود ذوب می شود و می سوزد.

غلات خام: به طور مثال برنج خام به طور یکنواختی پخته نمی شود.

کلم بروکلی: خشک می شود و طعمی شبیه مقوا پیدا می کند.

نان تست: به اطراف پرتاب می شود و خرده های آن در تمام فضای داخلی پخش می شود.

پاپ کورن: سرخ کن های بدون روغن آنقدر داغ نمی شوند تا دانه های ذرت را از هم بپاشند.

شما نمی توانید همه غذاها را با سرخ کن بدون روغن درست کنید

سر و صدای فن

از آنجایی که سرخ کن بدون روغن از هوای داغ به جای روغن استفاده می کند فن می تواند باعث ایجاد سر و صدا شود. برخی از دستگاه ها سطح سر و صدای ۶۵ دسیبلی را ایجاد می کنند. این در حالی است که جاروبرقی معمولی و سشوار دستی حدود ۷۰ دسیبل سر و صدا دارند.

قیمت‌های درج شده مربوط به سایت‌های فروش اینترنتی است و به دلیل نوسان قیمت‌ها در بازار ممکن است با نرخ امروز بازار متفاوت باشد.

جهت اطلاع از جدیدترین قیمت لوازم خانگی و آگاهی از نرخ‌ها در بازار لوازم خانگی ایرانی و خارجی روزانه به سرویس "لوازم خانگی" در پایگاه خبری اقتصادآنلاین مراجعه نمایید.
قیمت انواع سرخ کن بدون روغن
برند مدل قیمت/ تومان
فیلیپس  HD۹۶۵۲/۹۰ ۲۶,۲۵۰,۰۰۰
سیج  SOV۸۶۰BSS ۲۳,۰۰۰,۰۰۰
آیروستک آلمان آون توستر و سرخ کن بدون روغن ۱۶,۷۹۰,۰۰۰
کنوود Hfp۵۰ ۱۶,۳۹۰,۰۰۰
اینستنت INSTANT Vortex Plus DAF۸۱۳۲BK ۱۷,۲۰۰,۰۰۰
تفال AH۹۸۰۸  ۱۹,۹۰۰,۰۰۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha