۰ نفر

حیدری: معتقدم هنوز بخشی از پول‌های ما بلوکه است

۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۷:۳۵
کد خبر: 734077
حیدری: معتقدم هنوز بخشی از پول‌های ما بلوکه است

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دولت تلاش می‌کند، ولی هنوز توفیقات لازم را برای بازگرداندن پول‌های بلوکه شده نداشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جماران، اربعین امسال به وجود تعاملات خوبی که میان دستگاه‌های مختلف سبب شد تا برنامه‌ای متفاوت با مشکلات کمتر و رضایت بیشتر زائران رقم بخورد که در نوع خود قابل تقدیر بود.

در این‌باره شهریار حیدری نماینده مردم سرپل ذهاب و قصرشیرین و رئیس کمیته مرز گفت: در ایام اربعین بنده با توجه به مسئولیتی که به عنوان رئیس کمیته مرز بر عهده داشتم؛ نظم، انضباط و امکانات اهمیت خاصی داشته است. امسال با توجه به بازگشایی دو مرز جدید، تمرچین در آذربایجان غربی و باشماق در کردستان، که هر دو مسیر از نقاط مختلف اقلیم کردستان برای پیوستن به راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی عبور می‌کردند؛ و از طرفی مرزهای رسمی گذشته مانند خسروی، مهران و چذابه و شلمچه، ۶ مرز امسال در اختیار زائرین بود و در تمام مرزها مردم و دولت در کنار هم خدمات بسیار خوبی به زائرین اربعین حسینی ارائه دادند. امسال از نظر گرمای هوا با سال‌های گذشته متفاوت بود، اما با وجود گرمای زیاد استقبال بسیار خوبی از مراسم اربعین شد و تمام مرزها در طی شبانه روز فعال بودند. این در حالی است که در گذشته تنها ۳ مرز شبانه روزی فعال بود.

وی ادامه داد: بنده با توجه به سمت و مسئولیتی که داشتم در مرز خسروی که یکی از مرزهای مهم با جمهوری عراق است حضور میدانی داشتم و خدمات دولت اعم از نظم و انضباط و رفت و آمد را رصد ‌کردم که الحمدلله خدمات بسیار روان و امکانات بسیار خوب بود و زائرین نیز در رفت و برگشت راضی بودند. در عین حال وقتی که نزدیک به ۴ میلیون نفر در مرزها رفت و آمد داشتند در برخی موارد مشکلاتی وجود دارد. مانند ازدحام به صورت موردی، لحظه‌ای و ساعتی. لذا ممکن است در خدمات مقداری نارسایی وجود داشته باشد، اما در مجموع، خدمات به مردم در قالب موکب و همچنین امنیت و امکانات خودرویی بسیار خوب بود.

حیدری افزود: اربعین بی‌نظیرترین راهپیمایی و همایش مذهبی در طول تاریخ بشریت است و ما در هیچ کجای جهان نظیر چنین اجتماعی را نداریم که ۲۰  میلیون نفر در دو نقطه کربلا و نجف حضور پیدا کنند. تمام راه‌های مواصلاتی به کربلا و نجف پر از جمعیت بود و مسیرهای طولانی بیش از  ۱۰۰ کیلومتر و در داخل عراق و بیش از ۴۰۰ کیلومتر راهپیمایی کردند و این صرفا عشق و علاقه به سید الشهداء حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است و ان شءالله همه کسانی که در این زمینه زحمت کشیدند، به ویژه زائرین عزیز که حضور پیدا کردند زیارت آن‌ها مقبول خداوند سبحان واقع شود و از همه مسئولانی که در قالب مواکب خدمات شخصی و دولتی ارائه دادند جای تقدیر و تشکر دارد.

ما به عنوان کشور مسلمان موظف هستیم که در مورد اسرائیل هشدار دهیم

نایب رییس دوم کمیسیون امنیت ملی در خصوص حضور نماینده رژیم صهیونیستی در عربستان همزمان با ورود سفرای ایران و عربستان به خاک کشورهای یگدیگر، گفت: عربستان کشوری مستقل است و در حوزه روابط خارجی و دیپلماسی خود تصمیم می گیرد، ولی در عین حال ما به واسطه جغرافیا، مرز، فرهنگ و مذهب مشترک که داشته و خواهیم داشت، نسبت به هر پدیده‌ای که در عربستان منجر به تنش و همچنین اثرگذاری بر روابط آن کشور با کشورهای مسلمان شودموظف هستیم که هشدار دهیم. از این جهت ما به تمام کشورهای مسلمان در تمام محافل بین‌المللی، منطقه‌ای و کشوری رسما و شفاها اعلام کرده ایم، اسرائیل پدیده‌ای است که برای کشورهای مسلمان ضرر دارد و به دنبال تفرقه و تنش است و بهتر است که از روابط با اسراییل پرهیز کنند.

وی اضافه کرد: اما آنچه امروز مهم است، روابط ایران و عربستان است. با وجود تجربه تلخ چون فاصله چند ساله‌ای که در این رابطه عمیق و تاریخی خدشه‌ای وارد شد، به نظر من یک تجربه‌ی خوبی بود که ممکن است بار دیگر این موضوع تکرار نشود و اتفاق نیفتد و قطع به یقین رابطه جدید ایران و عربستان وارد فاز جدیدتری خواهد شد و به روابط دو کشور تعمق می‌بخشد و صمیمانه‌تر و دوستانه‌تر می‌شود و به عنوان دو کشور قدرتمند منطقه‌ می‌توانند در رابطه با بقیه کشورهای عربی موثر باشند و در وحدت و اتحاد دنیای اسلام این دو کشور می‌توانند محور و اثر گذار باشند، بهترین راهبرد ایران و عربستان بحث اتحاد و وحدت در دنیای اسلام است.

یکی از موضوعاتی که بین ایران و عربستان باید مورد بحث قرار بگیرد؛ مظلومیت ملت کل فلسطین است

وی افزود: یکی از موضوعاتی که به شدت برای همه‌ی ملت‌های مسلمان و جمهوری اسلامی ایران و عربستان باید مورد بحث قرار بگیرد، مظلومیت ملت کل فلسطین است. امروز در تاریخ بشریت و جغرافیای جهانی نقطه‌ای که مورد ظلم قرار گرفته، فلسطین است که مردم آن در داخل سرزمین‌های مادری و اصلی خودشان مورد ظلم اسرائیل قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه به استناد آیات قرآن مسلمانان در مقابل سایر مسلمانان دارای تکلیف هستند، گفت: به همین دلیل کشورهای مسلمان باید از برقراری روابط با اسرائیل پرهیز و در آن تجدید نظر کنند؛ چرا که این امر به مصلحت ملت‌های منطقه و هم کشورهای مسلمان است. آنان در آینده هم متوجه خواهند شد حضور رژیم صهیونیستی در هر کشور مسلمانی صرفا تفرقه و تنش به دنبال دارد و پایگاهی برای جاسوسی، تقویت تنش‌های مذهبی و قومی در منطقه است. اسرائیل نه دولت و حکومت و نه ملت مشخصی دارد و از این جهت هویت دادن به اسراییل به ضرر جهان اسلام است و به نظر من بهتر است تجدید نظری در این ارتباط داشته باشند.

کره جنوبی موافقت کرده که در قالب عمان به عنوان کشور واسط این پول‌های بلوکه شده را به جمهوری اسلامی بازگرداند

نماینده مردم سرپل ذهاب در خصوص دادن پول‌های بلوکه شده به قطر داده می‌شود، تصریح کرد: قبل از انقلاب رژیم شاه یک سری خریدهای نظامی از آمریکا و اسرائیل داشت و از آن زمان به بعد جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از انقلاب همواره داد و ستد تجاری با چین و عراق و کره جنوبی و کشورهای مختلف داشتیم و آمریکا در راستای تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران بر بلوکه کردن پول‌های ایران اثر گذاشت و وزارت خارجه ما در طی ۲۰ سال گذشته همواره تلاش کرده که پول‌های بلوکه شده را آزاد کند و با دولت عراق مذاکراتی داشتیم و بخشی از این پول‌ها آزاد شده و بخش دیگری باید آزاد شود و کره جنوبی موافقت کرده است که در قالب عمان به عنوان کشور واسط این پول‌ها را به جمهوری اسلامی بازگرداند و تا حدودی توفیقاتی حاصل شده، ولی هنوز پول‌های بلوکه شده به صورت کامل و تمام بازنگشته است.

دولت تلاش می‌کند ولی هنوز توفیقات لازم را برای بازگرداندن پول‌های بلوکه شده را نداشته است

حیدری درباره تلاش‌های دولت رییسی و وعده‌های بازگرداندن پول به مردم، گفت:‌ دولت تلاش می‌کند، ولی هنوز توفیقات لازم را برای بازگرداندن پول‌های بلوکه شده نداشته است. چه اشکالی دارد رئیسی اعلام کند؟ بهتر است به اطلاع مردم به طور شفاف در قالب مانیتورهای تلویزیون در شبکه‌های ۱ تا ۶ برسد که این مبلغ را ما در کره جنوبی داشتیم و این مبلغ بازگشته است که این شفاف سازی به دولت کمک می‌کند و این ابهامات را از بین می‌برد. من معتقد هستم هنوز بخشی از پول‌های ما بلوکه است و به طور کامل بازنگشته است و بخشی هم از صورت عراق و کره جنوبی به ما بازگشته است و امیدوارم دولت موفق شود و البته تلاش دولت‌های گذشته نیز برای این موضع بی‌اثر نبوده است.

منبع: جماران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha