۰ نفر

فایننشال تایمز بررسی کرد؛

کم شدن فشارهای ناشی از رکود در چین با افزایش قیمت مصرف کنند

۱۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۹:۲۷
کد خبر: 733985
کم شدن فشارهای ناشی از رکود در چین با افزایش قیمت مصرف کنند

​شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ماه اوت به محدوده مثبت رسید، اما شاخص تولید کننده همچنان به نزول خود ادامه می‌دهد.

اقتصادآنلاین - آرش نصیری؛ اقتصاد چین در ماه اوت از رکود خارج شد، زیرا پکن در تلاش برای ارتقای رشد و احیای اعتماد سرمایه‌گذاران پس از افت بازار املاک این کشور و افت صادرات است.

شاخص قیمت مصرف کننده سالیانه در ماه اوت 0.1 درصد بالاتر بود که کمتر از نظرسنجی رویترز از تحلیلگران بود که افزایش 0.2 درصدی را نشان می‌داد، اما از محدوده منفی 0.3 درصدی که در ژوئیه ثبت شده بود خارج شد.

در همین حال، شاخص قیمت تولیدکننده، مطابق با انتظارات تحلیلگران و با توجه به تداوم ضعف در بخش صنعت، 3 درصد کاهش یافت. اما این کاهش شدت کمتری از سقوط 4.4 درصدی جولای داشت. قیمت‌های تولید کننده نیز کمتر از 1 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش نشان می‌دهد.

اداره ملی آمار چین روز شنبه اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده در هشت ماه اول سال به طور متوسط 0.5 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2022 افزایش یافته است.

تداوم ضعف تورم در دومین اقتصاد بزرگ جهان در حالی رخ می‌دهد که پکن موجی از اقدامات را در جهت افزایش تقاضا به راه انداخته است، که از زمانی که چین از قرنطینه‌های سرکوب‌کننده کووید در سال گذشته خارج شد، رو به کاهش گذاشت.

بازار املاک کشور، که حدود یک چهارم فعالیت اقتصادی را به خود اختصاص می‌دهد، همچنان در شرایط اضطراری به سر می‌برد چرا که توسعه‌دهنگان بخش خصوصی از مشکل نقدینگی رنج می‌برند و خریداران تمایلی به سرمایه‌گذاری در بازار ندارند.

سیاست‌گذاران، نرخ‌های وام مسکن و همچنین الزامات سخت‌گیرانه برای وام‌ها را کاهش داده‌اند، اما تحلیل‌گران این اقدامات را «ناچیز» توصیف کرده‌اند و خواستار محرک‌های مالی بیشتر برای افزایش تقاضا شده‌اند.

گلدمن ساکس می‌گوید افزایش نرخ بهای مصرف کننده تا حد زیادی به دلیل تورم قوی‌تر در بخش غیرخوراکی، از جمله افزایش قیمت نفت خام است.

اداره آمار چین اعلام کرد در حالی که قیمت مواد غذایی در ماه آگوست 1.7 درصد کاهش یافت، شاخص مصرف کننده غیرخوراکی پس از ثابت ماندن در جولای، 0.5 درصد افزایش یافت.

تحلیلگران گلدمن با پیش‌بینی اینکه قیمت‌های انرژی در سال جاری بدتر شده و با اعمال مداخلات اقتصادی دولت، تورم خدمات افزایش می‌یابد، می‌گویند: «ما انتظار بهبودی U-شکل در CPI را داریم.»

مشکل اصلی پکن این است که ضعف در اقتصاد داخلی با کاهش صادرات این کشور همزمان شده است، زیرا تورم در غرب مصرف را سرکوب می‌کند.

اداره آمار چین اعلام کرد که قیمت کالاهای مصرفی 0.7 درصد کاهش یافته و قیمت خدمات 1.3 درصد افزایش یافته است.

در میان اقلام موجود در شاخص بهای تولیدکننده، قیمت مصالح ساختمانی و غیرفلزات 6 درصد و فلزات آهنی 5.6 درصد کاهش یافت.

رشد ناامید کننده چین و کاهش صادرات باعث خروج سرمایه‌گذاران خارجی از بازارهای سهام این کشور شده و باعث شده تا ارزش یوان در برابر دلار به پایین‌ترین سطح از سال 2007 برسد.

بر اساس آمار منتشر شده در این هفته، صادرات چین در ماه اوت نسبت به سال گذشته 8.8 درصد کاهش یافت، اما این انقباض اندکی کمتر از انتظار تحلیلگران بود.

این رقم همچنین بهبودی نسبت به کاهش 14.5 درصدی جولای نشان می‌دهد که بدترین کاهش از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha