۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

تحلیل کامل نماد شپنا / از نرخ تسعیر قیمت خوراک تا رکورد صادرات نفتی؛ حال این صنعت خوب است!

۱۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۰۶
کد خبر: 733082
تحلیل کامل نماد شپنا / از نرخ تسعیر قیمت خوراک تا رکورد صادرات نفتی؛ حال این صنعت خوب است!

شپنا (پالایشگاه نفت اصفهان) یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های ایران است با در اختیار داشتن ۱۷ درصد از سـهم بازار در زمینـه پالایـش نفـت خـام و تولیـد فرآورده هـای نفتی، نقـش قابل توجهی در صنعت پالایشگاهی کشـور ایفا می‌نماید این شرکت به‌عنوان اولین پالایشگاه کشور ازنظر تنوع تولید فرآورده‌های نفتی محسوب می‌شود.

اقتصادآنلاین - مینا یوسفی؛ فروش انحصاری فرآورده های اصلی از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی صورت می‌پذیرد و شرکت با موارد مربوط به تغییرات مکرر در قوانین آمره از جمله قوانین بودجه، کیفی سازی، مالیاتی و ... مواجه است. این شرکت در سال ۱۳۵۶ تاسیس شد و فعالیت خود را در زمینهٔ پالایش نفت خام و تولید فرآورده‌های نفتی از سال ۱۳۵۸ آغاز کرده و هم‌اکنون حدود ۲۳٪ از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور ایران را تولید می‌کند. شرکت پالایش نفت اصفهان در کنار پالایش نفت خام و تولید فرآورده‌های نفتی تأمین خوراک صنایع پایین‌دستی (شرکت‌های پتروشیمی اصفهان، پتروشیمی اراک، نفت سپاهان، پالایش نفت جی و صنایع شیمیایی ایران) بر عهده دارد.

 شرکت در صنعت ” فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای ” فعالیت می‌کنـد. درحال حاضر ۱۰ شرکت پالایشی کشور در این حــوزه فعالیت می‌نماینــد که براساس گزارش های عملکــرد شرکت های پالایشـی در سال ۱۳۹۸ شرکت پالایش نفت اصفهان از نظر دریافت خوراک نفت خام و میعانات گازی جایگاه سوم قرار دارد و از منظر تولید محصولات نفت گاز مقام نخست‌، گاز مایـع مقام دوم‌، نفت کوره مقام سوم‌، بنزین مقام سوم و نفت سفید مقام چهارم قرار دارد.

گزارشات کدال شپنا

EPS نماد شپنا در گزارش میاندوره ای فصل بهار ۳۳۵ ریال گزارش شده است که کاهش ۴۲ درصدی نسبت به مدت مشابه را نشان میدهد، همچنین درآمد های عملیاتی شپنا ۱۲%، سود ناخالص ۴۸% و سود عملیاتی شپنا ۵۱% کاهش داشته است، باید در نظر داشت شپنا به ازای هر سهم ۹۰ تومان تقسیم نموده است، سهم شپنا در مقایسه با همگروهیان گزارش بهتری را روانه کدال نموده است و کمترین افت را نسبت به مدت مشابه داشته است.

مهم از مجمع شپنا:

در مجمع شپنا اعلام شده است که تا ۱۹ تیرماه سال جاری چند اعلامیه در خصوص تعدیل نرخ های سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ به شرکت ابلاغ شده است و بر این اساس شرکت کاهش ۵.۱ همتی سود را در ۲۰ تیر ۱۴۰۲ افشا کرد ولی در ۲۱ تیر به بعد اعلامیه آمد که ۵ همت به شرکت باز میگردد و در سود سال ۱۴۰۲ منظور خواهد شد.

جذابیت گروه پالایشی:

شاخص کرک اسپرد پالایشگاه های ایران صعودی بوده در حالی که نرخ نفت برنت با شیب کمتری رشد کرده است.طی هفته اول شهریور ماه کرک پالایشگاه های ایران حدود ۲۳.۵ دلار بوده است در حالی که این عدد سال گذشته میانگین ۱۷ دلار بودو حتی طی بهار امسال ۱۰ دلار بوده است.

لذا شاهد رشد قابل توجه کرک ها در گروه پالایشی هستیم . رشد کرک ها در کنار پی بر ایی پایین این گروه را جذاب کرده است.

حتی در سطح جهانی کرک اسپرد های پالایشگاه های اروپا به بالاتراز میانگین ۵ ساله خود رسیده است و حاشیه سود تولید بنزین ۳۳ دلار گزارش شده است.

از طرفی در خبرهای امروز داریم :«مطابق مفاد نامه رییس کل محترم بانک مرکزی، نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس های کالایی قرار گرفت.» این خبر می تواند محرک خوبی برای گروه های ذی ربط و کل بازار باشد.

تحلیل تکنیکال شپنا:

شپنا در حال تکمیل یک الگوی دیامتریک پاپیونی است. در این سناریو پس از اصلاح قابل توجه چند ماه اخیر در قالب F یک رشد خوب برای شپنا رقم خورده است که شاخه اخر یعنی G را رقم میزند. همان طور که مشاهده میشود همراه با واگرایی مثبت مخفی  از محدوده اشباع فروش در RSI ,شاهد برگشت روند از محدوده ۶۲۰ در این لگ هستیم و می تواند هدف ۱۲۰۰مهم را فعلا داشته باشد.

شپنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha