۰ نفر

گریزی بر سومین نشست خبری رییسی با اصحاب رسانه؛

تاکید بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تا گلابی برجام

۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۵:۰۴
کد خبر: 732458
تاکید بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تا گلابی برجام

روز سه‌شنبه هفتم شهریوماه ۱۴۰۲، ابراهیم رییسی به مناسبت «هفته دولت» سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه را در سالن اجلاس سران با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و بین‌المللی برگزار نمود

اقتصاد آنلاین - محمد بیات: روز سه‌شنبه هفتم شهریوماه 1402، ابراهیم رییسی به مناسبت «هفته دولت» سومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه را در سالن اجلاس سران با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و بین‌المللی برگزار نمود.

در جریان این نشست خبری رییس جمهوری به ارائه گزارشی در خصوص مدیریت بحران کرونا، جبران کسری بودجه، رسیدگی به مناطق محروم، اختصاص زمین و تسهیلات در حوزه مسکن، رایگان شدن آب، برق و گاز برای خانواده‌های کم درآمد، اولویت داشتن حفظ ارزش پول ملی، خودکفایی در تولید کاغذ، بهره‌برداری از فاز 11 پارس جنوبی و دیگر دست‌آورهای اقتصادی دولت سیزدهم پرداخت.

وی در جریان جلسه پرسش‌وپاسخ گریزی به مسائل مهم حوزه سیاست خارجی همچون مذاکرات هسته‌ای، سیاست خارجی همه‌جانبه، پیوستن ایران به سازمان شانگهای، تنش‌های آبی با افغانستان، آزاد شدن اموال بلوکه شدن کشورمان در کره جنوبی، آخرین تحرکات نیروهای آمریکایی و تروریست‌های داعشی در مرز عراق- سوریه و اهانت به قرآن کریم در کشورهای اروپایی زد.

رییسی: اعتقادی به وجود التهاب در جامعه ندارم

ابراهیم رییسی در فراز نخست صحبت‌هایش از رسانه‌ها تشکر کرد. دسته اول رسانه‌هایی که اقدامات و دست‌آوردهای دولت را انعکاس می‌دهند و دسته دوم رسانه‌هایی که با نقدهای منصفانه به (بهبود عملکرد) دولت کمک می‌کنند.

وی در ادامه به ارائه گزارشی در خصوص چالش‌های دولت‌ سیزدهم پس از قبول مسئولیت پرداخت. رییسی با اشاره بحران‌های ناشی از کرونا؛ کسری بودجه، تورم و کمبود کالاهای اساسی، نخستین دست‌آورد دولت را مدیریت این شرایط بحرانی با تکیه بر توکل به خدا، اعتماد به داشته‌های کشور و نیروی جوان دانست. در ادامه رییس جمهور جبران کسری بودجه 480 میلیارد تومانی، کاهش تورم 60 درصدی به 46 درصد، رشد 19 درصدی ماشین آلات، کاهش نرخ بیکاری به 8.2 درصد، آغاز به کار مجدد 5 هزار کارگاه تعطیل یا نیمه تعطیل، نرخ رشد 4 درصد در سال‌های 1400 و 1401 را دیگر دست‌آوردهای دولت سیزدهم اعلام کرد. این آمار در حالی از سوی رییسی مطرح شد که بسیاری از داده‌ها در زمینه تورم، قدرت خرید مردم یا وضعیت بازارهای حیاتی مانند طلا و ارز شاخص‌های متفاوتی را در مقایسه با دولت دوازدهم نشان می‌دهند.

رییس جمهوری در جواب به سوال خبرنگار شرق درباره افزایش التهاب و فضای دو قطبی در جامعه به دلیل به کارگیری مدیران وابسته به دانشگاه امام صادق (ع) و جبهه پایداری، ضمن رد این گزاره گفت:« اعتقادی به وجود التهاب در جامعه ندارم و این التهاب بیشتر در جناح دشمن وجود دارد و آنها ملتهب هستند.» رییس شورای عالی امنیت ملی ضمن تایید اختلاف نظر در جامعه و طبیعی دانستن آن، عموم مردم را در مسیر دغدغه انقلاب، نظام و رفع مشکلات دانست.

چراغ سبز مشروط دولت برای فعالیت پلت‌فرم‌های خارجی

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس درباره تضمین فضای علمی و مقابله با قانون شکنی‌ها گفت:«در قضایایی که اتفاق افتاد، برخی دچار غفلت شدند و حتما باید آنها را آگاه کرد.» وی در ادامه با اشاره به خط مشی رهبری در خصوص عفو متهمان، وعده داد که این عفو شامل افراد دانشگاهی که در جریان نا آرامی‌های سال گذشته دچار مشکل شدند نیز گردد.

رییسی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا درباره اقدامات دولت در حوزه اینترنت و سرنوشت محدودیت پیام‌های رسان‌های خارجی، ضمن اشاره به رشد سریع اینترنت در شئون مختلف زندگی بشر، به تشریح اقدامات دولت در خصوص توسعه فیبر نوری در سراسر کشور پرداخت. رییس جمهور در ادامه با اشاره به اهمیت ایجاد شبکه ملی اطلاعات، وعده داد 80 روند راه اندازی این پروژه تکمیل خواهد شد. ابراهیم رییسی در ادامه با نشان دادن چراغ سبز در خصوص فعالیت پلت‌فرم های خارجی در داخل کشور، این مجوز را مشروط به پاسخگو بودن این مراکز دانست.

تاکید بر انتخابات «مشارکتی» و «رقابتی»

انتخابات مجلس دوازدهم و تاکید رهبری بر مشارکت حداکثری مردم، موضوع سوال خبرنگار آرمان از رییس جمهور بود. رییسی با اشاره به شکل‌گیری تمام نهادهای جمهوری اسلامی با رای مردم، از اهمیت انتخابات «مشارکتی»، «رقابتی» و «سالم» سخن گفت. وی در ادامه وعده داد دولت تمام تلاشش برای مشارکت حداکثری مردم به کار ببندد.

شانگهای و بریکس در برابر تحریم‌های آمریکا

رییس‌جمهور در فراز دوم صحبت‌های خود به وضعیت مثبت توسعه روابط سیاسی- اقتصادی با دولت‌های همسو، کشورهای همسایه، کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین اشاره کرد. رییسی عضویت ایران در پیمان شانگهای و سازمان بریکس را نماد عدم موفقیت دشمن برای منزوی کردن ایران در فضای سیاست بین‌الملل توصیف کرد.

وی در اینباره افزود:«ائتلاف جهانی بریکس و ائتلاف منطقه‌ای شانگهای و عضویت در این ائتلاف‌ها حتما می‌تواند در برابر تحریم‌های آمریکا نقش آفرینی کند.»

برجام؛ همچنان در دستور کار

رییس دولت سیزدهم در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، گفت که غربی‌ها با دل بستن به اغتشاشات و ترک میز مذاکره به دنبال دست‌یابی به اهداف‌شان از طریقی غیر از دیپلماسی بودند. وی در ادامه مدعی شد که دولت‌های غربی پس از پایان یافتن نا آرامی‌های داخل کشور، برای بازگشت مجدد به میز مذاکره به طرف ایرانی پیغام دادند. رییسی در پاسخ به سوال خبرنگار خبر آنلاین در خصوص سرنوشت نامعلوم مذاکرات احیای برجام گفت:«از ابتدای کار دولت اعلام کردیم که موضوع برجام یکی از پرونده‌هایی که ما در سیاست خارجی باید دنبال کنیم، پیش می‌بریم، اما این تنها گزینه ما نیست و مسئله سیاست خارجی ما تک گزینه‌ای نیست. اشکالی که ما به قبل داشتیم این بود که نوعی تک گزینه‌ای برخورد کردند با موضوع برجام.» وی در ادامه با استخدام لحنی انتقادی در خصوص عملکرد دولت روحانی افزود:«دولت در مذاکرات و در طرح حقوق اساسی ملت ایران، هیچ کوتاهی نکرده و کوتاه نیامده و تاکیدش بر اینکه حقوق ملت ایران طبق قراردادی که منعقد شده داده بشود، به نحوی که این تحریم‌ها برداشته شود و ملت ایران بتواند از آنچه که به عنوان برجام آنچه که آقایان وعده کردند و گفتند فایده دارد و گلابی دارد، بتوانند مردم از آن‌ها استفاده کنند.»

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار آساهی ژاپن در خصوص 1.5 میلیارد دلار اموال بلوکه شده کشور در توکیو گفت که ایران تنها در کره‌جنوبی اموال بلوکه شده داشته و دارایی‌های کشور در سایر نقاط جهان، در اختیار بانک مرکزی است. رییسی همچنین به ژاپنی‌ها توصیه کرد تا زندگی مستقل از آمریکا را انتخاب کرده و تحت تاثیر سیاست‌های این کشور نباشند.

تداوم پیگیری حقآبه هیرمند

مسئله تامین حق‌آبه هیرمند و خشکسالی جاری در کشور، سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه از رییسی بود. رییس جمهور ضمن اشاره روابط خوب ایران با همسایگان، بر اجرایی شدن توافقات میان ایران و دولت‌های همسایه تاکید کرد. وی در ادامه افزود:«مشخصا درباره حقابه هیرمند پیگیری‌های زیادی نماینده ویژه ما در افغانستان انجام داده است. نتیجه این مذاکرات منجر شد به اینکه  گروهی از کارشناسان را به افغانستان اعزام کنیم و آنها هم گروه کارشناسی را پذیرفتند بررسی کنند تا ببینند آب به میزانی است که بتوانیم نیاز آب استان سیستان و بلوچستان را برطرف بکنیم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha