۰ نفر

نشست خبری سخنگو وزارت امور خارجه؛

کنعانی: توافق جدید با واشنگتن می‌تواند سازنده برای گام‌ های بعدی باشد

۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۰۸
کد خبر: 732206
کنعانی: توافق جدید با واشنگتن می‌تواند سازنده برای گام‌ های بعدی باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: . به تازگی تفاهمی با دولت آمریکا داشتیم که بحث مبادله زندانیان را داشته باشیم. آزادی شهروندان ایرانی که به صورت ظالمانه به گروگان گرفته شده‌اند، آزاد کنیم. در کنار آن رفع انسداد دارایی‌های ایران را پیگیری کردیم و این تفاهم انجام شده و بازه زمانی چهار تا هفت هفته اعلام شده بود و شاهد پیشرفت کار هستیم. این رویکردی است که اگر به درستی انجام شود می‌تواند گام سازنده‌ای باشد که بتوانیم در مسیر بازگشت متعهدانه طرف آمریکایی به توافق هم گام‌های بعدی را برداریم.

به گزارش اقتصادآنلاین، نشست خبری این هفته ناصر کنعانی، سخنگو وزارت امور خارجه در نمایشگاه «روایت خدمت» در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

این دیپلمات در پاسخ به سوالی درباره خبر منتشر شده مبنی بر توافق ایران و منطقه کردستان عراق درباره خارج کردن تروریست‌ها از منطقه گفت: توافقی بین ایران و دولت عراق شکل گرفت که براساس آن دولت عراق متعهد شد تا پایان شهریور ۲۸ شهریور جاری براساس تفاهم و توافق اولا گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه طلب در خاک عراق و اقلیم کردستان را خلع سلاح کنند و از پادگان‌های نظامی که در آنجا ایجاد کرده‌اند خالی و این پادگان‌ها را تخلیه کنند و به اردوگاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته آنها را منتقل کنند. دولت عراق مفاد این تفاهم را برای اجرا به مقامات اقلیم کردستان ابلاغ کرده است و منتظریم این توافق اجرایی شود. همانطور که مقامات ذیربط ایران اعلام کردند به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. مقامات اقلیم کردستان به دیدگاه‌های ما اشراف دارند و در گفت‌وگوهای مختلف این موضوع به مقامات عراق و اقلیم منتقل شده است. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق از دیدگاه‌های ایران اطلاع دارد. نماینده کمیسیاری عالی پناهندگان در جریان دیدگاه‌های ایران است. روابط ایران و عراق دوستانه،‌برادرانه و مبتنی بر حسن همسایگی است. حضور نیروهای مسلح تروریستی تجزیه طلب در اقلیم کردستان عراق نقطه سیاهی در مناسبات دوجانبه است. انتظار ما این است که این نقطه سیاه برچیده شود

ناصر کنعانی بیان کرد: حضور نظامی آمریکا و نظامیان این کشور در خاک سوریه کاملاً غیرقانونی است. دولت سوریه هیچ دعوتی از نظامیان آمریکایی نکرده و درخواست رسمی دولت سوریه خروج هر چه سریع‌تر نیروهای نظامی آمریکا از خاک این کشور است. تحولات سوریه نشان داده حضور نظامی آمریکا علاوه بر اینکه غیرقانونی است. عامل استمرار بی ثباتی و ایجاد فضای تنفسی برای گروه‌های تروریستی است. دولت آمریکا هم مبتنی بر مقررات بین‌المللی و هم درخواست دولت سوریه باید خاک سوریه را ترک کند.

سخنگو وزارت امور خارجه درباره دیدار نماینده آمریکا با خانواده جمشید شارمهد اظهار کرد: دولت آمریکا باید به دولت و ملت ایران پاسخ دهد که چه نسبتی با تروریسم شناخته شده و محکوم در دادگاه دارد. تروریستی که رییس یک گروهک تروریستی شناخته شده است و اقدامات تروریستی علیه ملت ایران انجام داده است.

ناصر کنعانی

کنعانی در پاسخ به سؤالی در مورد مذاکرات احیای برجام اظهار داشت: رفع تحریم‌های ظالمانه و بی اثر کردن این تحریم‌ها دو رویکردی است که دولت سیزدهم این رویکرد را در طول دو سال اخیر پیگیری کرد. مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب مذاکرات غیرمستقیم و با واسطه چه از طریق اتحادیه اروپا و چه دوستان در منطقه پیگیری می‌شود. به هر دو مسیر توجه ویژه داریم. هم مذاکرات غیرمستقیم برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان و اجرای توافق و هم مسیر بی اثر کردن تحریم‌های ظالمانه که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است. به تازگی تفاهمی با دولت آمریکا داشتیم که از طریق دولت‌های دوست انجام شده است، بحث مبادله زندانیان را داشته باشیم. آزادی شهروندان ایرانی که به صورت ظالمانه به گروگان گرفته شده‌اند، آزاد کنیم. در کنار آن رفع انسداد دارایی‌های ایران را پیگیری کردیم و این تفاهم انجام شده و بازه زمانی چهار تا هفت هفته اعلام شده بود و شاهد پیشرفت کار هستیم. این رویکردی است که اگر به درستی انجام شود می‌تواند گام سازنده‌ای باشد که بتوانیم در مسیر بازگشت متعهدانه طرف آمریکایی به توافق هم گام‌های بعدی را برداریم. دولت‌های دوست در منطقه از جمله عمان و قطر هستند که علاقه‌مندند ایفای نقش کنند ما از ایفای نقش سازنده این کشورها استقبال می‌کنیم. رفع تحریم‌ها برای ما اولویت است و از ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده خواهیم کرد.

در مورد پیگیری سرنوشت امام موسی صدر کنعانی گفت: سرنوشت امام موسی صدر برای ما حائز اهمیت است و خدمات وی به منطقه و لبنان فراموش نشدنی است. با لبنان این موضوع را مورد توجه داریم. دولت لبنان هم به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد و توافقی بین دولت لبنان و لیبی وجود دارد و دولت لیبی مسئولیت‌هایی را پذیرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره مسابقات ورزشی بین ایران و عربستان و بازی‌های جام باشگاه‌های آسیا بیان کرد: همکاری‌های ورزشی دو کشور موضوع مهمی است. در منطقه مشترک حضور داریم و بازی‌های دو تیم جز بازی‌های پرهیجان و پرتماشگر بوده است. انتظار این است رخدادهای ورزشی دو کشور متناسب با روند خوب مناسبات سیاسی و فرهنگی دو کشور پیش برود. در گفت‌وگوهای دو وزیر خارجه در ریاض درباره سرعت بخشیدن و فعال‌تر کردن همکاری‌ها و تبادلات ورزشی بین دو کشور گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفته است.

کنعانی درباره روابط ایران و اقلیم کردستان عراق گفت: روابط ما با اقلیم روابط سازنده‌ای است و این همکاری برقرار است؛ اقلیم به عنوان بخشی از ساختار عراق شریک همکاری‌های حسنه با ایران است؛ روابط ما با اقلیم سازنده است. سفر وزیر خارجه در چارچوب مناسبات با عراق ممکن است در بازه زمانی مناسبی انجام شود و اکنون چنین سفری از منظر زمانی تعیین و زمانبندی نشده است. اینکه سفر آتی وزیر خارجه به عراق بتواند اقلیم را شامل شود طبیعتاً امکان برنامه ریزی هست.

کنعانی درباره ادعای بلومبرگ در خصوص کاهش سطح غنی سازی و آمریکا مجوز صادرات نفت ایران را بدهند گفت:‌براساس تفاهمی که با دولت آمریکا داریم منتظر اجرای کامل تفاهم اخیر هستیم. درباره صادرات نفت ایران خوشبختانه به رغم تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا صادرات نفت ایران در حال انجام است. مبتنی بر مذاکرات رفع تحریم‌ها این را دنبال می‌کنیم که صادرات نفت ایران هیچگونه محدودیتی را از سوی هیچ طرفی از جمله آمریکا را شاهد نباشد. در چارچوب سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها صادرات نفت ما به بازارهای جهانی با قدرت ادامه دارد. شرکای نفتی ما در حوزه‌های مختلف جغرافیایی نفت ما را خریداری می‌کنند و با جدیت به احقاق حقوق ملت توجه داریم. شاهد اقدام غیرسازنده از سوی دولت آمریکا بودیم. بحث توقیف محموله نفتی ایران که یک اقدام کاملاً غیرسازنده است. دولت آمریکا از یک طرف تأکید می‌کند که علاقه‌مند به گفت‌وگوی مستقیم با ایران است و اینکه در چارچوب گفت‌وگوی مستقیم اختلافات حل و فصل و زمینه اجرای برجام فراهم شود از یک طرف شاهد اعمال برخی تحریم‌های جدید و از سوی دیگر شاهد توقیف محموله نفتی و تخلیه آن هستیم. این اقدامات با پیام‌های ارسالی برای ایران مبنی برای آمادگی برای گفت‌وگوی مستقیم و بازگشت به توافق سازوگار نیست.

در ادامه توضیح داد: در غیاب سفیر سوئیس کاردار این کشور را به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه احضار و دو یادداشت اعتراض رسمی به سفارت سوئیس دادیم و هم نمایندگی ایران در سازمان ملل اقدام رسمی انجام داد. دولت آمریکا باید بداند تعدی و تعرض به منافع ملت ایران بی پاسخ نخواهد ماند و این رویکرد غیرسازنده با پیام‌ها برای آمادگی گفت‌وگوی مستقیم سازوگار نیست و حرکت در مسیر خلاف تفاهمی است که در چارچوب مبادله زندانیان صورت گرفته است.

سخنگوی در مورد نشست ۸ کشور خلیج فارس در نیویورک بیان کرد: نشست ۸ کشور ساحلی خلیج فارس در حاشیه مجمع عمومی به ابتکار دبیرکل این سازمان برگزار خواهد شد. در چارچوب نگاه مشترکی است که در بین کشورهای منطقه شکل گرفته که در چارچوب گفت‌وگوهای مشترک به منافع مشترک در منطقه توجه کنند. ایران به ابتکار دبیرکل سازمان ملل پاسخ مثبت داده است به موازات این رویکرد پیشنهاد ایران تشکیل مجمع گفت‌وگو و همکاری با حضور هشت کشور ساحلی خلیج فارس است.

کنعانی درباره تلاش برای رفع تحریم‌ها گفت: ما به مسیر دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها پایبندیم؛ ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای دفع تحریم‌ها غفلت نخواهد کرد؛ در اجلاس سال گذشته با علاقه طرف‌های مقابل برای بی اثرسازی تحریم‌ها گفت‌وگوهایی انجام شد؛ این نشست فرصت مناسبی است تا گفت‌وگوهای دیپلماتیک در حاشیه نشست سازمان ملل انجام شود؛ ایران از هیچ فرصت دیپلماتیکی برای رفع تحریم‌های ظالمانه غفلت نخواهد کرد. توسعه روابط با کشورهای منطقه براساس منافع مشترک برای ایران یک اصل است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط ایران و بحرین گفت: این موضوع در چارچوب خاص خود مورد اهتمام است؛ این مسیر را در همان سازوکار دنبال خواهیم کرد؛ پیام‌هایی مبادله شده و گفت‌وگوهایی به‌صورت غیرمستقیم جریان دارد؛ برای دولت ایران این یک اصل است که روابط خود را با کشورهای منطقه مبتنی بر منافع مشترک توسعه دهد. در چارچوب اصولی که داریم، ملاحظات و انتظاراتی داریم که این‌ها در چارچوب های دیپلماتیک منتقل می شود.

این دیپلمات درباره موضوع حقابه ایران از هیرمند و تحولات مربوط گفت: بازدید هیئت فنی ایران از مرکز آب‌سنجی دهراوود صورت گرفته  است؛ این بازدید بر مبنای معاهده ۱۳۵۱ صورت گرفت؛ این بازدید را به‌عنوان یک اقدام توام با حسن نیت سرپرستی افغانستان تلقی می‌کنیم؛ این بازدیدها باید به صورت دوره‌ای انجام شود تا میزان آب ورودی به سد کجکی دقیق برآورد شده و حقابه ایران داده شود. گفت‌وگوها با هیئت سرپرستی افغانستان ادامه دارد.

کنعانی همچنین اظهار کرد: موضوع سوریه یک موضوع حائز اهمیت است؛ بحران‌ها در این کشور نتیجه دخالت خارجی و حمایت آن‌ها از گروه‌های تروریستی است؛ سوری‌ها در محاصره ظالمانه قرار دارند. دولتی که یک دهه در مسیر مبارزه با تروریسم تلاش کرده، اکنون با فشار موازی دیگری یعنی تحریم‌های ظالمانه مواجه است.

وی تصریح کرد: دولت آمریکا باید اثبات کند طرف قابل اعتمادی برای گفت‌وگو و تبادل است. دولت آمریکا در برجام بزرگ‌ترین بدعهدی را مرتکب شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره درخواست ایران برای عضویت در بریکس گفت: عضویت در بریکس به معنای پیوستن به یک معاهده نیست و نیاز به مصوبه مجلس ندارد؛ عضویت در گروه بریکس جزو اهداف دولت بوده و مورد حمایت مجلس است و این به عنوان اقدام و دستاورد ملی قابل بررسی است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مناسبات ایران و مصر نیز اظهار داشت: با طرف مصری اتفاق نظر داریم که ارتباط مستقیم دیپلماتیک دو کشور برقرار است و برای گفت‌وگو و تبادل و ملاقات با یکدیگر با هیچ محدودیتی روبرو نیستیم. روسای دفاتر دو کشور در تهران و قاهره حضور دارند. مانعی برای ارتقای روابط دو کشور نداریم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره همکاری‌های نظامی ایران و روسیه اظهار داشت: موضوع همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه در چارچوب مناسبات دوجانبه و منافع مشترک مبتنی بر قوانین و مقررات شناخته شده بین‌المللی از سال‌ها قبل برقرار است و ارتباطی با برجام و اوکراین ندارد. در خصوص پهپادها شاهد استمرار فضاسازی رسانه‌ای از سوی غربی‌ها از جمله آمریکا هستیم. در مورد اوکراین همواره تأکید کردیم راهکار بحران اوکراین سیاسی است و اینکه ایران را متهم به ارسال سلاح به روسیه می‌کنند باید به گسیل حجم انبوه سلاح‌های خود به یک طرف جنگ خاتمه ببخشند.

کنعانی در پایان گفت: همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه قبل از آغاز جنگ اوکراین است و در چارچوب مناسبات دوجانبه ادامه می‌یابد و علیه هیچ طرف ثالثی نیست و به هیچ موضوع دیگری هم ارتباط ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha