۰ نفر

اصطلاحات رایج حمل و نقل بین المللی

۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۴۰
کد خبر: 732187
اصطلاحات رایج حمل و نقل بین المللی

برای سهولت در برقراری ارتباطات بین‌المللی، صادرات و واردات و بالا رفتن دقت در ارسال و تحویل کالاها، از گروهی از اصطلاحات تخصصی و متحد برای حمل‌ونقل بین‌المللی استفاده می‌شود. به این اصطلاحات اینکوترمز می‌گویند. اصطلاحات رایج حمل‌ونقل به‌منظور یکی شدن مفاهیم در این صنعت و تجارت بین‌المللی انتخاب و توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی منتشر شده‌اند. این اصطلاحات کلیه مسائل مرتبط با انتقال و حمل‌ونقل کالا مانند حمل کالاها، ترخیص کالا، واردات و صادرات محصولات را پوشش می‌دهد.

(Carriage Paid to (CPT؛ از اصطلاحات رایج حمل‌ونقل بین‌المللی 

یکی از اصطلاحات رایجی که در صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی استفاده می‌شود (Carriage Paid to (CPT است. مفهوم CPT به‌طور خلاصه به‌معنای «کرایه حمل پرداخت شده تامقصد » است. این اصطلاح بیان می‌کند که هزینه و مسئولیت حمل و نقل کالا تا مقصد تعیین شده در قرارداد برعهده فروشنده (فرستنده) خواهد بود؛ اما بارگیری، ترخیص گمرک، هزینه‌ها و ریسک‌های مربوط به واردات و مالکیت کالا در مقصد برعهده خریدار (گیرنده) است. براساس این قانون که در انواع روش‌های حمل استفاده می‌شود، ریسک و مسئولیت فروشنده با تحویل کالا به اولین حمل‌کننده، مانند یک شرکت حمل و نقل هوایی، شرکت‌ حمل زمینی یا دریایی خاتمه می‌یابد. در این حالت، کلیه هزینه های مربوط به کالا از لحظه ای که مالکیت به خریدار منتقل می گردد برعهده ی خریدار است. در این ترم حمل در دونقطه ی مهم ریسک و هزینه منتقل می گردد. محل تحویل جاییست که ریسک به خریدار منتقل می گردد ، بهمین دلیل در قرارداد حمل باید این محل با دقت و وضوح مشخص گردد.

اصطلاحات رایج حمل و نقل بین المللی

اصطلاح Free Carrier؛ شرایط و مسئولیت‌های مرتبط با تحویل کالا

Free Carrier یا به اختصار FCA به شرایط و مسئولیت‌های مرتبط با تحویل کالا اشاره دارد. اصطلاح FCA به‌معنای تحویل کالا به حمل‌کننده در مبدا از طریق انواع روش‌های حمل و نقل ریلی بین المللی، هوایی، دریایی و جاده‌ای است. در این حالت، مسئولیت انتقال کالا تا محل مشخص‌شده برعهده فروشنده (فرستنده) است. نقطه ی تحویل کالا در محل تعیین شده دقیقا نقطه انتقال ریسک به خریدار است.

اصطلاح CIP؛ از اصطلاحات مفید بازرگانی و حمل و نقل بین المللی

اصطلاح CIP یا (Carriage and Insurance Paid to) به‌معنای «حمل‌ونقل و بیمه پرداخت شده تا» است. این اصطلاح در قراردادها و توافق‌نامه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی به شرایط و مسئولیت‌های مرتبط با حمل‌ونقل و بیمه کالا اشاره دارد. براساس این اصطلاح، فروشنده (فرستنده) علاوه‌بر قبول مسئولیت حمل‌ونقل کالا تا مقصد تعیین شده و پرداخت هزینه، تهیه بیمه و پرداخت هزینه آن هم برعهده او خواهد بود. 

در این قرارداد، قبول مسئولیت و پرداخت هزینه حمل‌ونقل کالا تا مقصد نهایی برعهده فروشنده است. برای کسانی‌که از شرکت حمل و نقل ترکیبی برای حمل بارهای بین‌المللی استفاده می‌کنند، این اصطلاح کاربرد بالایی دارد. با تحویل محموله به شرکت حمل، درخصوص سالم رسیدن کالا به مقصد یا حتی نرسیدن کالا هیچ مسئولیتی متوجه فروشنده نمی باشد. در این ترم حمل نیز باید نقطه تحویل کالا به صورت دقیق در قرارداد فروش تعیین شده باشد و نیز نقطه ی مقصد، زیرا قرارداد حمل و بیمه باید تا آنجا تنظیم شده و هزینه ها پرداخت گردد.

اصطلاح (Cost and Freight (CFR؛ از اصطلاحات رایج در حمل و نقل بین المللی دریایی

عبارت CFR یکی از اصطلاحات رایج و مخصوص حوزه حمل‌ونقل دریایی است؛ بنابراین این اصطلاح به شرایط و مسئولیت‌های مرتبط با حمل‌ونقل کالاها به روش دریایی اشاره دارد. مفهوم CFR به‌معنای «هزینه و حمل‌ونقل» است. هزینه یا ارزش کالا و کرایه حمل تا بندر مقصد در این ترم، زمانی که کالا روی کشتی قرار می گیرد کالا تحویل داده شده تلقی می گردد و ریسک از بین رفتن یا خسارت کالا به خریدار منتقل می گردد. بهتر است از این ترم درصورتی که دو یا چند روش حمل استفاده می گردد ، استفاده نشود. تعیین نقطه ی دقیق مقصد در این ترم بسیار مهم است زیرا کلیه هزینه ها تا این نقطه برعهده ی فروشنده است.

با تحویل کالا به شرکت حمل ، مسئولیت فروشنده پایان خواهد یافت؛ بنابراین کارهایی همچون بارگیری، ترخیص کالا، هزینه‌ها و ریسک‌های مربوط به واردات و مالکیت کالا با خریدار است.

سایر اصطلاحات بازرگانی حمل و نقل؛ آشنایی با قواعد اینکوترمز گروه D 

در این گروه از اصطلاحات حمل و نقل بین المللی به مسئولیت‌های فروشنده برای رساندن کالا، مسئولیت پرداخت هزینه و ریسک‌های مربوط به آن تا مقصد تعیین‌شده اشاره می‌شود. این اصطلاحات باتوجه‌به محل تحویل کالا به‌وجود آمده‌اند.   

  • تحویل کالا در عرشه کشتی (DES) واقع در مقصد: در این حالت فروشنده در عرشه کشتی در بندر مقصد، کالا را به خریدار تحویل می‌دهد. هزینه و اقدامات لازم برای ترخیص کالا با خریدار است.
  • اصطلاح Delivered At Frontier به‌معنای تحویل بار در مرز تعیین‌شده: در این قانون حمل‌ونقل به‌وسیله خطوط ریلی انجام می‌شود. همه عملیات حمل‌ونقل تا مقصد نهایی در دوره زمانی خاص توسط فروشنده بیمه خواهد شود. 
  • اصطلاح DDU: این اصطلاح به‌معنای تحویل محموله در مقصد بدون پرداخت عوارض گمرکی است. 
  • اصطلاح DDP: به‌معنای تحویل محموله‌ها در مقصد با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی است. کالا بعد از ترخیص و پرداخت عوارض به خریدار تحویل داده می‌شود. 
  • اصطلاح DEQ: این اصطلاح به‌معنای تحویل محموله در اسکله مقصد است و برای حمل‌ونقل بین‌المللی دریایی کاربرد دارد. 

این گروه شامل اصطلاحاتی است که به موجب آن فروشنده مسئولیت بیشتری داشته و مسئول رساندن کالا به نقطه یا محل توافق شده در مقصد است و کلیه ریسک ها و هزینه ها را تا آن نقطه بر عهده دارد.

گروه E اصطلاحات حمل‌ونقل بین‌المللی؛ قوانین تحویل کالا از مبدا  

اصطلاح Ex Works به معنی تحویل کالا در نقطه عزیمت در مبدا است. یعنی فروشنده مسئولیت حمل‌ونقل کالا را برعهده نمی‌گیرد. در این حالت فقط مراحل در دسترس قرار دادن کالا در محل تولید و گمرکی کردن آن با فروشنده است. در این حالت خریدار تمام ریسک و هزینه ها را از زمان دریافت کالا از فروشنده در مبدا تا تحویل کالا در مقصد برعهده دارد.

گروه F اصطلاحات بازرگانی بین‌المللی بدون پرداخت کرایه حمل در مبدا

اصطلاحات گروه F شامل FCA یا همان Free Carrier، اصطلاح FOB یا Free On Board به‌معنای تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدا و  FAS به‌معنای تحویل محموله در کنار کشتی‌های باری می‌شود.

در اصطلاح FOB، تحویل کالا روی عرشه کشتی در مبدا انجام می‌شود. بعد از عبور کالا از روی نرده کشتی، ریسک‌های مربوط به حمل و تحویل کالا برای فروشنده خاتمه می‌یابد. همچنین به موجب درج این اصطلاح در قرارداد، مسئولیت و هزینه‌های حمل از بندر تحویل، بیمه و بازرسی با خریدار است. در اصطلاح FAS تحویل محموله در کنار کشتی‌های باری در مبدا انجام می‌شود. بعد از تحویل بار به کشتی، مسئولیت‌های فروشنده به پایان می‌رسد. 

اصطلاحات رایج حمل و نقل بین المللی

آشنایی با اصطلاحات رایج حمل‌ونقل بین‌امللی؛ تعیین مسئولیت خریدار و فروشنده

در این مقاله با اصطلاحات حمل و نقل بین المللی که برای بازرگانان و شرکت‌های حمل‌ بار از اهمیت بالایی برخوردار است، آشنا شدیم. بعد از این اینکه مسئولیت‌های هریک از طرفین را در قرارداد و توافق‌نامه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی مشخص کردید، نیاز است برای ارسال مطمئن و سریع محموله‌ها کار را به یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی بسپارید. شرکت هنزا ناو دریا با برخورداری از مجوزهای موردنیاز برای حمل‌ونقل بین‌المللی، کلیه خدمات حمل‌ونقل دریایی، هوایی، زمینی، چندوجهی و ترانزیت کالا را در سراسر نقاط دنیا با همکاری شرکت‌های حمل‌ونقل مطرح بین‌المللی، داخلی و منطقه‌ای با ایمنی و سرعت بالا انجام می‌دهد. 

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha