۰ نفر

فوری / این افراد مشمول استفاده از «کالا برگ» می‌شوند

۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۱۵
کد خبر: 731398
فوری / این افراد مشمول استفاده از «کالا برگ» می‌شوند

با اجرای مرجله جدید طرح «کالا برگ الکترونیک» از امروز، تورم ۱۱ قلم کالای مشمول طرح نسبت به قیمت‌های اردیبهشت سال ۱۴۰۱ از طرف دولت پوشش و مابه‌التفاوت آن پرداخت می‌شود و بنابر اظهارات معاون وزیر کار و رفاه؛ دهک‌های جدید نیز ظرف دو ماه آینده مشمول استفاده از این طرح می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تشریح تفاوتهای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک با مرحله قبل پرداخت و گفت: اراده‌ای در دولت برا جداسازی سفره مردم از تورم وجود دارد و گام به گام با این طرح در حال حرکت هستیم. در پایلوت قبلی سبدی با ۱۱ قلم کالا داشتیم و خریدار می‌توانست با  شرط از آن استفاده‌کند. یک شرط ۳۲۰ هزار تومانی بود که با خرید این رقم مبلغ ۸۰ هزار تومان به اعتبار یارانه اضافه می‌شد. سه دهک اول درآمدی با یارانه ۴۰۰ هزار تومانی که داشتند اگر ۳۲۰ هزار تومان خرید می‌کردند، ۸۰ هزار تومان به یارانه آنها افزوده می‌شد.

وی افزود: در این طرح جدید، سقف خرید ۳۲۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان تبدیل و کاهش یافته است و سوی دیگر سقف هم برداشته شده است چون مبنا، قیمتهای سال ۱۴۰۱ است و از این به بعد هر چقدر تورم(نسبت به سال ۱۴۰۱) به این ۱۱ قلم کالای معرفی شده بخورد، دولت آن را پوشش می‌دهد و مابه‌التفاوت آن پرداخت می‌شود.

عسگریان تاکید کرد: از این پس قیمت ۱۱ قلم کالا به صورت دائم وثابت و افزایش قیمت آنها بر اساس تورم پوشش داده می‌شود. با حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ مبلغ یارانه برای سه دهک اول درآمدی ۹ برابر و تبدیل به ۴۰۰ هزار تومان شد. که اعتبار مورد نیاز آن  ۲۷ هزار میلیارد تومان در ماه است و ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در سال می‌شود. مردم از این مبلغ در جاهای مختلف استفاده کردند اما این مبلغ برای جلوگیری از تورم در سبد تغذیه ای مردم لحاظ شده بود؛ حالا زیر ساخت آن مهیا شده است و ابتدا طرح به صورت پایلوت اجرا شد. در این بخش اعلام کردیم قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱ متوقف باقی بماند اما به شرط اینکه اعتباری علاوه بر یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به رقم یارانه شارژ و ۴۸۰ هزار تومان شارژ شود اما باز هم تغییراتی اعمال شد و اتفاق مهم اینکه سقف برداشته شد. قبلا تا سقف ۸۰ هزار تومان در صورت خرید به یارانه اضافه می‌شدکه حالا این سقف ۸۰ هزار تومان برداشته و ممکن است بیشتر از این هم به یارانه اضافه شود.

وی ادامه داد: قرار بود دولت نسبتی از  تورم را بوسیله این سبد پوشش دهد لذا ۸۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان یارانه اضافه می‌شد اما اگر تورم بیشتر شد چه می‌شود؟ دراین مرحله تورم هر چقدر شود توسط دولت پوشش و ما به التفاوت آن روی اقلام سبد پرداخت می‌شود. مثلا در این سبد برای هر فرد ماهانه یک بسته ۱۲۰۰ گرمی حبوبات در نظر گرفته شده است که مبلغ هر کیلو حبوبات در ۱۴۰۱، ۲۰ هزار تومان بوده که قیمت ۱۲۰۰ گرمش، ۲۴ هزار تومن می‌شده اما الان قیمت روزش ۵۸ هزار تومان است که مابه التفاوت ۲۴ تا ۵۸ هزار تومان  ۳۴ هزار تومان می‌شود که این رقم تورمی‌اش توسط دولت با این طرح پرداخت می‌شود . حال اگر به هر کدام از این ۱۱ قلم تورم بخورد، مابه‌التفاوتش نسبت به قیمتپارسال جبران می‌شود و بدین دلیل است که می‌گوییم سقف آن برداشته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha