۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

ایران روزی ۳.۴میلیون بشکه نفت خواهد فروخت؟ / بریکس چه تاثیری بر فروش نفت کشور می‌گذارد؟

۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۷:۳۴
کد خبر: 731324
ایران روزی ۳.۴میلیون بشکه نفت خواهد فروخت؟ / بریکس چه تاثیری بر فروش نفت کشور می‌گذارد؟

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: احتمال رسیدن به عدد ۳.۴ میلیون خیلی دور از دسترس نیست اما دو مشکل عملیاتی داریم؛ با توجه به ظرفیت تولید و استفاده داخل کشور (حدودا بین ۱.۷ تا ۱.۹ میلیون بشکه در روز) و چالش‌های فروش، به نظر می‌رسد که حتی اگر این سیاست قابل دسترسی باشد به جهت عدم امکانات ذخیره‌سازی اصلا وزارت نفت به این سمت نرود.

اقتصاد آنلاین – سارا جلیلی: چند روز پیش، جواد اوجی وزیر نفت ایران اعلام کرد انتظار می‌رود تولید نفت کشور تا پایان تابستان به ۳.۴ میلیون بشکه در روز برسد. بدین ترتیب تولید ایران نزدیک به ظرفیت کلی آن یعنی ۳.۸ میلیون بشکه در روز خواهد بود. اقتصاد آنلاین در این راستا به گفت‌وگو با میثم شرفی، کارشناس حوزه انرژی پرداخت. شرفی در پاسخ به این سوال که آیا چنین چیزی محتمل است یا خیر، گفت: ایران بخشی از این مازاد بر مصرف (۸۰۰ تا ۱.۵ میلیون بشکه) را صادر می‌کند، مابه تفاوت این عدد مصرف داخلی و فروش را همچنان روی آب دخیره‌سازی می‌کند، لذا به نظر می‌رسد عدد ۳.۲ عدد محقق‌شده‌ی واقعی باشد.

این کارشناس نفت بدترین حالت فروش نفت را در حال حاضر ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز و بهترین حالت را ۱.۲ تا ۱.۳ میلیون بشکه در روز، ارزیابی کرد.

قیمت نفت چقدر خواهد شد؟

او در خصوص پیش‌بینی خود از قیمت نفت تا پایان سال گفت: با توجه به اینکه چشم‌انداز بحرانی در پیش نیست، فکر می‌کنم روی مدار فعلی با ضریب رشد بسیار کند، قیمت ها به سمت بالا برود و احتمالا در کانال ۸۸ تا ۹۰ تا پایان سال میلادی تصویب شود، البته مشروط بر اینکه بحران جدیدی نداشته باشیم.

او اشاره کرد: اخیرا بحث کرونا مطرح شده‌است که در حال بازگشت به حالت اپیدمی مثل سابق است. که اگر اتفاق بیافتد برای مجموعات تولیدی چالش ایجاد می‌کند، بنابراین امکان کاهش قیمت وجود دارد.

آیا عضویت ایران در بریکس تأثیری بر فروش انرژی کشور خواهد داشت؟

میثم شرفی در پاسخ به این سوال بیان کرد: بزرگترین چالش ما بحث تحریم‌های آمریکا است. عضویت ما در هر پیمان بین‌المللی قطعا برای کشور فوایدی خواهد داشت اما بسیار زیاد به تصمیم مأثران در مجموعه‌های موردنظر وابسته است، برای مثال آفریقایی‌ها میزبان این نشست بودند و از آقای پوتین به جهت شرایط تحریمی که حاکم بود، دعوت به عمل نیاوردند و آقای پوتین بصورت آنلاین در این نشست شرکت کرد که این نشان‌دهنده‌ی متأثر بودن تحریم در تصمیم‌گیری در این نهادها است.

این کارشناس نفت در ادامه‌ی گفت‌وگوی خود به موضوع احتمال افزایش فروش نفت به هند اشاره کرد: مادامی که آمریکا به این کشورها فشار بیاورد احتمال اینکه تغییر ملموسی در بحث فروش اتفاق بیافتد، خیلی دور از دسترس است ولی اگر شرایط تحریمی مان چه بصورت نوشته و چه بصورت نانوشته تغییر کند می‌تواند در آینده‌ی نزدیک متأثر باشد، به خصوص با هند شاید بتوانیم مراودات بیشتری داشته باشیم.

او ادامه داد: هند در این بازار بهم ریخته دنبال تخفیف‎های بیشتر است و ایران در ۴-۵ ماه گذشته نسبت به سابق در اختصاص دادن تخفیف‌ها انعطاف بیشتری داشته است، لذا اگر مقداری از تحریم‌های آمریکا بر روی این موضوع کاسته و به هند اجازه داده شود و ایران هم با تخفیف‌های بهتر و بیشتر موافقت کند، احتمال اینکه خرید از طرف هند افزایش یابد، دور از دسترس نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha