۰ نفر

افزایش مراجعات قلبی و ریوی در روزهای اخیر

۱۳ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۳۰
کد خبر: 730941
افزایش مراجعات قلبی و ریوی در روزهای اخیر

رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت از دپوی کامل سرم و تجهیزات مرتبط با گرمازدگی خبر داد و گفت: از هفته آخر تیرماه سال جاری تاکنون بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش مراجعه بیماران قلبی و ریوی به مراکز درمانی را داشتیم که درصدی هم مربوط به گرمازدگی بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حسن واعظی با اشاره به اینکه گرمازدگی در تمام کشورها وجود دارد، گفت: در ایران هم با توجه به اقلیم گرم و خشک، در استان‌هایی که دمای معمول‌شان در نیم فصل اول سال بالاتر از متوسط کشوری است، طبیعتا بحث گرمازدگی موضوعی معمول است که افراد سعی می‌کنند فعالیت خود را با این شرایط هماهنگ کنند که کمتر در معرض خطرگرمازدگی قرار گیرند. موضوع گرما اما برای استان‌هایی که اقلیم گرمی ندارند و با گرمای هوا مواجه می‌شوند مانند مردم تهران و البرز در مقایسه با مردم خوزستان و... متفاوت است و در میزان آمادگی بدنی آنها هم تفاوت وجود دارد و چون مردم این شهرها آمادگی کمتری دارند، ممکن است در معرض خطر بیشتری از گرمازدگی قرار گیرند.

وی افزود: گرمازدگی موضوعی نیست که تنها امسال تجربه کنیم و از سالیان قبل هم با آن مواجه بودیم. افزایش گرمازدگی را در هفته اول و دوم مردادماه داشتیم که البته قابل پیش‌بینی بود و تمهیدات لازم برای آن را نظیر آموزش کادر سلامت، دپوی دارو، تجهیزات و سرم، اتاق‌های سرد و... را در ناوگان اورژانس پیش‌بیمارستانی و بیمارستان‌ها اندیشیده بودیم.

او تاکید کرد: توصیه ما به مردم این است که در ساعت پیک گرما یعنی از ۱۰ صبح تا ۴ عصر کمتر در معرض گرما قرار گیرند و ترجیحا کارهای خود را به قبل یا بعد از این ساعات موکول کنند. افزایش مصرف مایعات بویژه مایعات دارای املاح می‌تواند جایگزین آب از دست رفته بدن شود. پودر ORS و سرم‌های خوراکی می‌تواند برای کسانی که به بیماری‌های گوارشی مبتلا هستند و در عین حال دچار گرمازدگی می‌شوند، مفید باشد.

وی افزود: دو طیف از افراد شامل کودکان زیر ۵ سال و افراد بالای ۶۵ سال هم باید احتیاط ویژه برای تردد کمتر در محیط باز و فضای گرم را رعایت کنند. افراد دارای بیماری‌های قلبی، عروقی، ریوی و مزمن گوارشی هم باید رعایت کنند؛ چون خیلی از داروها هم می‌توانند آستانه تحمل گرما در فرد را کاهش دهند.

واعظی تاکید کرد: کسانی که علائمی همچون تهوع، استفراغ، عدم تحمل مایعات، بیحالی و ضعف و... را دارند باید با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت شبانه روزی یا نزدیک‌ترین مرکز درمانی سریعا اقدام به بهبود شرایط خود کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات اندیشیده شده وزارت بهداشت برای تامین سرم، اظهار کرد: نوسان ارز و ‌مسائلی که بر تامین دارو و تجهیزات اثرگذار است همواره وجود داشته ولی ما باید تمهیدات خود را داشته باشیم. درحال حاضر با توجه به تولیدات داخلی کمبود دارو و سرم نداریم و در همه مراکز درمانی برای سرم خوراکی، تزریقی و داروهای شایع مورد نیاز برای گرمازدگی تمهیدات اندیشیده شده است. بیشتر اقدامات برای گرمازدگی نگهدارنده است و همه داروها و تجهیزات مصرفی برای این مشکل پزشکی، به شکل ۱۰۰ درصدی تولیدی کشور خودمان است.

رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت، تاکید کرد: بالانس تولید، دپو و توزیع دارو و سرم مهم است؛ چراکه شبکه توزیع، زنجیره تکمیل کننده دسترسی به تجهیرات پزشکی است. خوشبختانه شرکت‌های پخش هم همگام با شرکت‌های تولید کننده دارو و تجهیزات کار کردند و هیچ مشکلی نداشته‌ایم.

وی افزود: از هفته آخر تیرماه سال جاری تاکنون بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش مراجعه بیماران قلبی و ریوی به مراکز درمانی را داشتیم که درصدی هم مربوط به گرمازدگی بوده است. حقیقتا برخی مشکلات پزشکی ناشی از گرمازدگی در افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای ممکن است شدیدتر نشان داده شود و جداسازی و تفکیک آمار به شکل قطعی امکان پذیر نیست.

او درخاتمه تاکید کرد: پس از پیشنهاد وزارت بهداشت و تعطیلی دو روزه‌ای که در کشور اتفاق افتاد ما بررسی‌هایی در مراکز درمانی انجام دادیم و متوجه شدیم به هدفی که در کاهش مراجعات به مراکز درمانی درنظر داشتیم رسیده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha