۰ نفر

تنظیم ارزش ارز دیجیتال دای چگونه است؟

۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۲۲
کد خبر: 729695
تنظیم ارزش ارز دیجیتال دای چگونه است؟

از زمانی که استیبل‌کوین‌ها به‌عنوان یک دستهٔ کاربردی از ارزهای دیجیتال پا به دنیای کریپتو گذاشتند، رقابتی میان آن‌ها شکل گرفت تا هر یک به بهترین ارز باثبات دنیا تبدیل شوند.

از زمانی که استیبل‌کوین‌ها به‌عنوان یک دستهٔ کاربردی از ارزهای دیجیتال پا به دنیای کریپتو گذاشتند، رقابتی میان آن‌ها شکل گرفت تا هر یک به بهترین ارز باثبات دنیا تبدیل شوند. اگرچه در حال حاضر تتر به‌عنوان برترین استیبل‌کوین شناخته می‌شود، اما ارزهای باثبات دیگری نیز وجود دارند که به سبب کارکرد مطلوب و اهداف قابل تأمل، می‌توانند انتخاب مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشند. یکی از این ارزهای دیجیتال، دای است که به‌عنوان رقیب اصلی تتر شناخته می‌شود. پلتفرم maker پروژهٔ اصلی ارز دای است که خدمات گوناگونی را ارائه می‌کند. برای آن‌که سرمایه‌گذاری مطلوبی بر رمزارز دای داشته باشید، لازم است اطلاعات خود را دربارهٔ مواردی مثل دای چیست و چه کاربردی دارد افزایش دهید. در ادامه شما را با مواردی از این دست آشنا خواهیم کرد.

ارز دیجیتال

ارز دیجیتال دای چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال دای یک استیبل‌کوین است. درحقیقت بر پروژهٔ maker ارزی به نام دای طراحی شده‌است که همانند بیت‌کوین و اتر، یک کوین اختصاصی است. تفاوت این ارز با موارد دیگر، در نوسانات آن بوده و به نحوی است که نوسانی را تجربه نمی‌کند. در حقیقت این ویژگی اصلی استیبل‌کوین‌هاست. ارزهای باثبات برای کنترل نوسانات ارزهای دیجیتال پدید آمده‌اند و به سبب آن‌که پشتوانهٔ فیزیکی مشخصی دارند، تغییرات قیمت آن‌ها وابسته به تغییر قیمت پشوانه‌شان خواهد بود. از این رو تغییرات گسترده‌ای در آن‌ها اعمال نمی‌شود.

براساس وایت پیپر ارز دای، پروژه قصد دارد قیمت آن را براساس دلار ثابت نگه دارد. در حقیقت دای تحت هر شرایطی برابر با یک دلار خواهد بود. کاربرد اصلی دای نیز مربوط به همین ثبات است. هر برنامه و پلتفرم برای آن‌که بتواند بر بستر یک بلاکچین اجرا شود، نیاز به دامنهٔ نوسانات پایینی دارد. به‌عنوان مثال، برای وام‌دهی، می‌بایست از ارزهایی استفاده شود که نوسان ندارند. فرض کنید از بیت‌کوین با دامنهٔ نوسان ۱۰-۲۰ درصد به‌صورت روزانه برای وام‌دهی استفاده کنیم. در این حالت وام پرداخت‌شده ممکن است ارزش خود را از دست بدهد و یا تغییر قیمت در حین تأیید تراکنش، بیشتر از کارمزدی باشد که می‌پردازید. از دیگر کاربردهای دای می‌توان به امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به دلار آمریکا اشاره کرد. افراد مبتدی دیگر نیازی به تبدیل ارزها به btc ندارند و می‌توانند آن‌ها را به دای که معادل دلار آمریکاست تبدیل کنند.

اهدافی که ارز دای آن‌ها را دنبال می‌کند

پس از دانستن دای چیست، توجه به اهداف ارز دای یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. باید گفت مهم‌ترین هدف پروژهٔ دای، ایجاد محیطی غیرمتمرکز برای افزایش استقلال شبکه است. براساس توضیحات پروژه، تکیه بر یک سیستم بانکی برای حفظ کردن توکن‌ها، سبب ورود یک واسطهٔ غیرقابل‌اعتماد به بلاکچین خواهد شد. ارز دای یک سیستم کاملاً مستقل است که حتی ثبات خود را نیز بدون نیاز به سیستم بانکداری سنتی فراهم می‌کند. از این رو می‌تواند به‌صورت کاملاً مستقل و بر پایهٔ مصرف‌کننده، کارها را پیش ببرد. جالب است بدانید ارز دیجیتال دای در حال حاضر آدرس‌های فعال بیشتری نسبت‌به تتر دارد.

ارز دیجیتال دای در یک پروتکل در پلتفرم maker ایجاد می‌شود. CDP پروتکلی است که به‌عنوان یک قرارداد هوشمند، بر بستر بلاکچین اجرا می‌شود. CDP به عبارت دیگر، «بدهی وثیقه» نامیده می‌شود. شما به‌عنوان یک دارندهٔ اتر، می‌توانید اترهای خود را به یک CDP در بلاکچین اتریوم ارسال کنید تا در اکوسیستم maker به اجرا در بیاید. در حقیقت دای را می‌توانید بر روی اتریوم وام بگیرید. طی یک پروسهٔ مشخص، ارزهای مختلف ازجمله اتریوم در اکوسیستم maker وثیقه‌گذاری می‌شوند و در ازای آن‌ها می‌توان ارز دای را وام گرفت. افزون بر دای چیست، دانستن نحوهٔ عملکرد دای نیز حائز اهمیت است.

XKP8NcFiDOP9

چگونگی تنظیم ارز DAI

برای تنظیم قیمت دای، از انگیزه‌های اقتصادی استفاده می‌شود. هرقدر که قیمت این استیبل‌کوین از یک دلار فاصله بگیرد، انگیزهٔ بیشتری برای تولید و یا سوزاندن دای ایجاد می‌شود. در هر حالتی که قیمت دای بیشتر از یک دلار باشد، دارندگان آن می‌توانند درآمد کسب کنند. خلاصه‌ای از روش تنظیم دای و کسب درآمد از آن، در ادامه قید شده‌اند:

  • قیمت ارز دای بیشتر از ۱ دلار باشد:

در این حالت تریدرها می‌توانند ارز دای را به قیمت ۱ دلار ایجاد کرده و با قیمت بیشتر از ۱ دلار در صرافی‌ها به فروش برسانند. این آربیتراژ یکی از روش‌هایی است که سیستم از آن برای ثبات قیمت ارز استفاده می‌کند.

  • قیمت ارز دای کمتر از ۱ دلار باشد:

در این حالت افرادی که قبل‌تر CDP باز کرده‌اند، می‌توانند بدهی وام خود را با دای کمتر از ۱ دلار پرداخت کنند. در این مکانیسم ارز دای در صورت لزوم از بین می‌رود تا قیمت آن روی ۱ دلار ثابت شود.

آیندهٔ ارز دیجیتال دای چگونه خواهد بود؟

ارز دیجیتال دای می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد. حال که می‌دانید دای چیست، خوب است آیندهٔ آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم. باید بدانید که پروژهٔ maker پیش از این به‌عنوان برترین پروژه DeFi شناخته می‌شد؛ تا جایی که Compound به صدر لیست رسید. اگرچه maker جایگاه خود را به‌عنوان برترین پروژهٔ دیفای از دست داده‌است، اما هنوز هم به‌عنوان یکی از برترین‌ها در این حوزه شناخته می‌شود. از زمان ایجاد دای در سال ۲۰۱۷ تابه‌حال، همواره بر تعداد کاربران آن افزوده شده و پذیرش مطلوبی ایجاد شده‌است. در ادامهٔ راه نیز دای تصمیم دارد ارز digix را به‌عنوان ارزی با پشتوانهٔ طلای فیزیکی ایجاد کند. با توجه به این توضیحات، به نظر می‌رسد خرید دای یکی از سرمایه‌گذاری‌های مناسب برای سال‌های آتی است.

UFfiRtaA1VaV

کلام آخر

اگر به فکر سرمایه‌گذاری در دنیای کریپتو هستید و برای اطمینان بیشتر قصد دارید به سمت استیبل‌کوین‌ها بروید، بهتر است علاوه‌بر تتر، سایر ارزهای باثبات را نیز بشناسید. خرید دای یکی از آن تصمیمات سودمندی است که می‌تواند سبب حفظ دارایی شما شده و حتی در موقعیت‌های خاصی به سبب آربیتراژ، سبب افزایش درآمدتان شود. پیش از آغاز سرمایه‌گذاری، حتماً تحقیقات خود را تکمیل کرده و سپس اقدام کنید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha