۰ نفر

توصیه‌های مهم برای گرمای شدید

۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۲۰
کد خبر: 729046
توصیه‌های مهم برای گرمای شدید

متخصصان هشدار می‌دهند که افزایش دمای هوا بیش از حد معمول می‌تواند باعث ایجاد درد و خستگی در مفاصل و ماهیچه‌ها شود.

به گزارش آناتولی، افزایش دمای هوا باعث افزایش حساسیت عصبی و کاهش فعالیت بدنی می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر «هاسیم چاکربای»، متخصص فیزیوتراپی و توانبخشی در «آنکارا»، پایتخت ترکیه در این باره گفت: داده‌های مطالعات علمی نشان داده است که گرمای هوا می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های مختلف شود.

به گفته این متخصص، هوای بسیار گرم با اثرگذاری روی سیستم عصبی بدن و عضلات می‌تواند شرایط نامطلوبی را برای افراد ایجاد کند.

با این حال، این پیامدها موقتی هستند و با بازگشت دما به حالت طبیعی کاهش می‌یابند.

وی با بیان اینکه گرما می‌تواند علائم درد را تشدید کند، افزود: افزایش دمای هوا می‌تواند منجر به حساسیت و درد مفاصل شود.

همچنین چاکربای اظهار کرد که در هوای گرم، مشکلات قلبی و فشار خون نیز افزایش می‌یابد که می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در مفاصل شود. گرمای بیش از حد می‌تواند عضلات را نیز تحت تاثیر قرار دهد و منجر به خستگی شود.

چاکربای داشتن فعالیت بدنی منظم را برای حفظ سلامتی توصیه می‌کند.

این متخصص خاطر نشان می‌کند: در شرایطی که بیشتر افراد به دلیل گرمای هوا، زیاد از منازل خود خارج نمی‌شوند، انجام حرکات ورزشی در داخل منزل می‌تواند مفید باشد و از بروز این قبیل عارضه‌های موقتی در مفاصل و عضلات جلوگیری کند.

هشت سال گذشته داغ ترین سال های ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است. همچنین طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی انگلیس، یکی از پنج سال آینده نیز تقریباً به طور قطع گرم‌ترین سالی بوده که تاکنون ثبت شده است و در همین حال دوره بین سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی گرم‌ترین دوره ثبت‌شده خواهد بود.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتا خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر و شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سالهاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

تغییرات اقلیمی نقش مهمی را در گرمایش زمین ایفا می‌کند. در همین حال عامل مهم دیگر بازگشت پیش بینی شده پدیده آب و هوایی ال نینو است. سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید این ترکیب قرار است دمای جهانی را به رکورد جدیدی در پنج سال آینده برساند در حالی که کارشناسان آب و هوایی اظهار کرده‌اند که این اتفاق می‌تواند در سال جاری میلادی یا سال آینده میلادی (۲۰۲۴) رخ دهد.

در عین حال دمای بسیار بالا کار یا ورزش ایمن در بیرون از منزل را غیرممکن می کند، بیماری های قلبی و ریوی را تشدید کرده و آلودگی هوا را بدتر می کند. گرما به ویژه برای افرادی که در فضای باز کار می کنند و برای نوزادان و افراد مسن خطرناک است. با این حال هنگامی که گرما با رطوبت ترکیب شود به مراتب کشنده‌تر می‌شود.

توصیه‌های بهداشتی ضروری در گرمای شدید

بنا به تعریف کارشناسان «انجمن اورژانس و کمک‌های اولیه سنت جان امبیولنس» در انگلیس، گرمازدگی هنگامی رخ می‌دهد که دمای بدن فرد تا میزانی خطرناک بالا می‌رود.

به گزارش ایسنا، اگر فرد از گرما بی‌رمق شود ممکن است به گرمازدگی دچار شود.

وقتی کسی مدت زیادی زیر آفتاب یا در دمای بالا بماند، بدنش آب زیادی از دست می دهد. در این وضعیت، تعریق متوقف می‌شود و این یعنی بدن دیگر نمی‌تواند خود را خنک کند. این حالت می‌تواند به بروز گرمازدگی منجر شود.

چنانچه در وب‌سایت خدمات ملی سلامت انگلیس آمده است، اگر کسی که از گرما بی‌رمق شده است بتواند خودش را ظرف ۳۰ دقیقه خنک کند، سلامتش در معرض خطر جدی قرار نمی‌گیرد اما اگر دچار گرمازدگی شد، باید با اورژانس تماس گرفت.

- گرمازدگی چه علایمی دارد؟

علایم بی‌رمق شدن ناشی از گرما که خدمات ملی سلامت انگلیس برشمرده است، عبارت‌ است از سردرد، سرگیجه، بی‌اشتهایی، حالت تهوع، تعریق زیاد، دل‌پیچه، افزایش ضربان قلب، دمای بدن ۳۸ درجه یا بالاتر و عطش شدید.

کودکان و بزرگسالانی که دچار بی‌رمقی از گرما می‌شوند علایمی مشابه دارند اما کودکان ممکن است خواب‌آلود هم به نظر برسند.

اگر کسی که این نشانه‌ها در او بروز کرده ظرف ۳۰ دقیقه بهبود پیدا نکند، ممکن است این عارضه در ادامه به گرمازدگی منتهی شود.

علایم گرمازدگی نیز عبارت‌ از نبودِ تعریق به‌رغم احساس گرمای شدید، دمای بدن ۴۰ درجه یا بالاتر، تنگی نفس، گیجی، احساس سکته، بیهوشی و بی‌واکنشی است.

- چطور به فرد گرمازده کمک کنیم؟

خدمات ملی سلامت انگلیس توصیه می‌کند اگر متوجه شدید کسی از گرما بی‌رمق شده است، باید به محلی خنک برده شود.

هر کاری می‌توانید بکنید تا دمای بدنش پایین بیاید از جمله اینکه مطمئن شوید مقادیر زیادی آب بنوشد، با اسپری یا اسفنج پوستش را خنک کنید و او را در حالتی بخوابانید که پاهایش اندکی بالاتر از بدنش باشد.

اگر وضعیت فرد ظرف ۳۰ دقیقه بهبود پیدا نکرد و اطمینان دارید که دچار گرمازدگی شده است با اورژانس تماس بگیرید و درخواست آمبولانس کنید.

کارشناسان توصیه می‌کنند در مدتی که منتظرید آمبولانس برسد، سعی کنید با اسفنج خیس یا پیچیدن فرد لای ملحفه‌های خیس خنک، دمای بدنش را پایین بیاورید. 

اگر به نظر رسید که دمای بدن فرد عادی شده است، آن‌وقت ملحفه‌های خیس را با خشک عوض کنید.

همچنین در مدتی که منتظر هستید کادر اورژانس از راه برسد، مدام تنفس، نبض و سطح هشیاری و واکنش فرد را بررسی کنید. اگر هر زمان سطح هشیاری و واکنش فرد پایین آمد، باید نفس‌هایش را چک کنید و مطمئن شوید راه تنفسش باز است.

برای آگاهی بیشتر در مورد نحوه مراقبت از فردی که سطح هشیاری و واکنشش پایین آمده است، باید از قبل از روش‌های مراقبت‌های اولیه مطلع شوید.

- چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنیم؟

به توصیه کارشناسان با برخی اقدام‌ها می‌شود از بی‌رمقی از گرما و گرمازدگی در دمای بالا پیشگیری کرد. 

این اقدام‌ها عبارت‌ از مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی‌های خنک، دوش آب سرد، پوشیدن لباس‌های گشاد و رنگ روشن و اجتناب از قرار گرفتن در آفتاب در ساعت‌های اوج تابش است.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، خدمات ملی سلامت انگلیس همچنین توصیه می‌کند مراقب کسانی باشیم که بیشتر در معرض بی‌رمقی از گرما و گرمازدگی قرار دارند که کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری‌های مزمن دارند بیشتر از این نظر آسیب‌پذیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha