۰ نفر

سرخ‌کن بدون روغن سرطانزاست؟ + لیست قیمت انواع سرخ‌کن بدون روغن

۵ مرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۱۴
کد خبر: 728766
سرخ‌کن بدون روغن سرطانزاست؟ + لیست قیمت انواع سرخ‌کن بدون روغن

در این مطلب به سرطانزا بودن سرخ کن بدون روغن و قیمت برخی از انواع این دستگاه پرداخته شده است.

اقتصاد آنلاین- فائزه امین پویا؛ این دستگاه ها در اصطلاح سرخ کن بدون روغن نامیده شده اند ولی در برخی موارد لازم است کمی روغن به آنها افزوده شود. این سرخ کن ها بر خلاف روش معمولی و متداول، از جریان هوای گرم و فن برای ایجاد مکانیسم گرمایشی استفاده کرده و عملکردی مشابه اجاق همرفتی دارند. در این دستگاه ها هوای دارای حرارت بالا در سبد و سینی پخت در گردش است.

در صورتی که از این دستگاه ها استفاده کرده باشید، حتما میدانید که در نهایت یک غذای سرخ شده را دریافت خواهید کرد، اما بدون روغن. مکانیسم گرمایشی دستگاه شرایطی را ایجاد کرده که بدون بهره گیری از روغن داغ، حرارت به مواد غذایی موجود در سینی پخت و پز (در اطراف سینی و از کف به بالا به شکل دایره ای) برسد.

به کمک جریان هوا و اثر همرفتی ایجاد شده، بدون اینکه از روغن استفاده شده باشد غذا سرخ شده و قهوه ای رنگ خواهد شد. از مهمترین مزایای استفاده از هوای داغ این است که فرایند طبخ مواد غذایی با سرعت بالاتر طی میشود، غذا کاملا مرطوب نگه داشته میشود و با این وجود ترد بودن مواد خوراکی حفظ خواهد شد. در ادامه به این موضوع پرداخته ایم که آیا سرخ کن بدون روغن سرطان زاست ؟ و سراغ این محصولات برویم یا نه؟

آیا سرخ کن بدون روغن اشعه دارد ؟

سرطان زا بودن و مضر بودن این دستگاه یکی دیگر از مواردی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. قبل از هرچیز باید بگوییم که سرخ کن های بدون روغن نه تنها سرطان زا نیستند، بلکه اگر درست از آنها استفاده کنید، نقش مهمی در حفظ سلامتی ایفا خواهند کرد.

با این وجود اگر نسبت به برخی موارد مثل تمیزکاری سبد مواد غذایی و نکات مرتبط با ایرفرایر بی توجهی باشید، سلامتی خودتان را به خطر خواهید انداخت. استفاده از سرخ کن های بدون روغن نسبت به دیگر روش های سرخ کردن مواد غذایی سالم تر بوده و کمترین ضرر را دارد. مثلا اگر در حالت عادی غذای مورد علاقه تان را با استفاده از ۱۰ گرم روغن در ماهیتابه سرخ میکنید، با استفاده از سرخ کن های بدون روغن، همین غذا با مقدار ۳ گرم روغن سرخ خواهد شد.

همین تفاوت روغن مصرف شده نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی شما و اعضای خانواده تان خواهد داشت. با این وجود بهتر است دمای پخت مواد غذایی در محدوده مناسب قرار داشته باشد چون بالا رفتن بیش از حد دما باعث ایجاد ترکیبات شیمیایی مضر و حتی سرطان زا خواهد شد.

به همین خاطر پیشنهاد میشود با حرارت بیش از حد مواد غذایی را سرخ نکنید و این نکته را زمان پخت مواد نشاسته دار بیشتر جدی بگیرید. بهتر است زمان سرخ کردن سبزیجات از حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد استفاده کنید، چون اگر دما بالاتر از این محدوده باشد ممکن است کیفیت و سلامت مواد غذایی افت خواهد کرد.

در بخش قبل با مکانیزم این دستگاه ها آشنا شدیم و حالا بهتر میتوانیم بگوییم که آیا سرخ کن بدون روغن اشعه دارد یا خیر. از آنجایی که این دستگاه ها هوای داغ را به جریان در می آورند و از این حرارت برای پخت و پز مواد غذایی استفاده میکنند، میتوان به این موضوع پی برد که از هیچگونه امواج و اشعه ای استفاده نشده است.

در ایر فرایر و هواپزها از هیچ اشعه ای برای پخت و پز استفاده نشده و تنها جریان هوای گرم در اطراف مواد غذایی قرار گرفته است. به همین خاطر با اطمینان خاطر میتوان گفت که سرخ کن بدون روغن دارای اشعه نیست.

این دستگاه ها عملکردی کاملا متفاوت نسبت به مایکروویوها دارند. در مایکروویو از اشعه برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده شده و البته که پس از رواج بالای این دستگاه ها، مقالات متعدد مرتبط با مضر بودن این دستگاه ها و امواج موجود در آنها منتشر شد. با این وجود سرخ کن های روغن دارای یک المنت هستند که در بخش بالایی دستگاه قرار گرفته است.

زمانی که دستگاه را روشن میکنید، المنت تولید حرارت کرده و غذا توسط حرارت تولید شده پخته میشود. حرارت تولید شده توسط این المنت ها کاملا سالم است و در بسیاری از دستگاه ها نیز یافت میشود. مکانیزم استفاده شده در سرخ کن های بدون روغن را در دیگر دستگاه های متداول مثل هیترها نیز میتوانید مشاهده کنید ولی این موضوع در مورد مایکروویوها صدق نمیکند.

مایکروویوها از امواج پیچیده دارای طول موج های مختلف برای پختن و سرخ کردن غذا استفاده کرده اند و مضر بودن آنها باعث شده در کمتر جایی از این امواج استفاده شود. در نهایت، همه ما نسبت به سلامتی خود احساس مسئولیت می کنیم و با مورد توجه قرار دادن این نکات میتوانیم گامی بزرگ در این راستا برداریم.

در بازار لواز خانگی قیمت سرخ کن بدون روغن دلونگی مدل FH1396/1 EX1 مبلغ۱۶,۷۰۰,۰۰۰ تومان است این در حالیست که قیمت سرخ کن تفال مدل FW201815 مبلغ ۱۷,۴۰۰,۰۰۰ تومان اعلام شده است.

قیمت‌های درج شده مربوط به سایت‌های فروش اینترنتی است و به دلیل نوسان قیمت‌ها در بازار ممکن است با نرخ امروز بازار متفاوت باشد.

جهت اطلاع از جدیدترین قیمت لوازم خانگی و آگاهی از نرخ‌ها در بازار لوازم خانگی ایرانی و خارجی روزانه به سرویس "لوازم خانگی" در پایگاه خبری اقتصادآنلاین مراجعه نمایید.

قیمت انواع سرخ کن بدون روغن
برند مدل قیمت / تومان
آیروستک ir-af30lb ۲۲,۱۵۰,۰۰۰
دلونگی FH1396/1 EX1 ۱۶,۷۰۰,۰۰۰
تفال FW201815 ۱۷,۴۰۰,۰۰۰
یونی UE_800 ۸,۴۰۰,۰۰۰
فیلیپس HD9252

۶,۲۰۰,۰۰۰

سیلورکرست JD689B

۲,۳۵۵,۰۰۰

نینجا AF300

۱۰,۹۸۰,۰۰۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha