۰ نفر

جدیدترین موضع گیری وزیر نفت کویت درباره میدان گازی آرش

۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۱۱
کد خبر: 728760
جدیدترین موضع گیری وزیر نفت کویت درباره میدان گازی آرش

وزیر نفت کویت اعلام کرد که حفاری و تولید در میدان گازی الدره(آرش) را آغاز خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، کویت از آغاز حفاری و تولید در میدان گازی الدره (آرش) بدون انتظار برای تعیین مرز با ایران خبر داد.

سعد البراک، وزیر نفت کویت روز پنجشنبه در مصاحبه با «اسکای نیوز» مدعی شد که کشورش بدون انتظار برای تعیین مرز با ایران، حفاری و تولید در میدان گازی الدره (آرش) را آغاز خواهد کرد.

این درحالی است که پیش از این سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر خارجه کویتمدعی مالکیت انحصاری کویت و عربستان بر میدان گازی الدره شده بود.

وی در نشستی در مجلس امت این کشورادعا کرده بود: منابع میدان الدره، ثروت مشترک کویت و عربستان است ولاغیر. وزارت خارجه کویت بیانیه بسیار روشنی درخصوص میدان الدره صادر کرده است.

لازم به ذکر است که نزاع بر سر این میدان نفتی- گازی میان ایران و کویت به دهه ۱۹۶۰ مربوط می‌شود که هر یک از این کشورها حقوق حفاری برای کشف گاز را به دو شرکت مختلف واگذار کرد. در سال ۲۰۱۱، ایران حفاری در این میدان را از سر گرفت و این باعث شد که کویت و عربستان درباره ترسیم مرزهای دریایی خود و ترسیم میدان‌های نفتی مشترک به توافق برسند. سپس به مدت چند سال ایران و کویت مذاکراتی برای حل اختلافات بر سر منطقه کمربند ساحلی در مرز دریایی دو کشور اجرا کردند که نتیجه‌ای در پی نداشت.

در ۲۱ مارس ۲۰۲۲ عربستان و کویت، توافقی را برای توسعه این میدان گازی امضا کردند که به موجب آن شرکت نفت کویت و شرکت آرامکو اقدامات لازم برای توسعه این میدان گازی و استخراج آن را انجام می‌دهند.

بر اساس برآوردها حجم گازی که از میدان گازی میدان آرش قابل استخراج است بسیار زیاد است. میدان گازی آرش- الدره در آب‌های مرزی بین ایران و منطقه سابقا بی‌طرف بین کویت و عربستان واقع شده است و بر این اساس و طبق این مرز، حدود ۴۰ درصد تاسیسات نفتی و گازی موجود میدان آرش-الدره در آب‌های سرزمینی ایران قرار دارد. اهمیت میدان آرش علاوه بر حضور لایه‌های نفتی و گازی با مقدار زیاد میعانات گازی، حفظ حاکمیت کشورمان بر آب‌های این منطقه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha