۰ نفر

رفع فیلتر گوگل پلی رد شد

۲۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۳۴
کد خبر: 728677
رفع فیلتر گوگل پلی رد شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: روز گذشته در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، درخواست بازگشایی گوگل پلی توسط وزارت ارتباطات و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مطرح شد که مورد موافقت قرار نگرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم معرفی برگزیدگان نهمین جشنواره ملی فاوا که امروز ظهر ۲۷ تیرماه در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با اشاره به طرح اینترکانکشن پلتفرم‌ها گفت: بسیاری از کشورها از جمله کشورهایی که در اجلاس اکو حضور داشتند درخواست ایجاد طرح اینترکانکشن داشتند که در حال رایزنی برای ایجاد این طرح و ارتباط پلتفرم‌های ایرانی با کشورهای دیگر هستیم.

وی با اشاره به یکی از محورهای اصلی جشنواره فاوا یعنی شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات در ابتدای دولت سیزدهم ۲۴ درصد پیشرفت داشت و در حال حاضر به ۶۳ درصد رسیده است.

وزیر ارتباطات گفت: معیار اعلام این پیشرفت‌ها مشخص است چرا که مرکز ملی فضای مجازی ناظر شبکه ملی اطلاعات است و ۱۲۰ شاخص قابل سنجش برای این منظور وجود دارد که به راحتی می‌توان این پیشرفت را ارزیابی کرد.

زارع پور ادامه داد: چارچوب مشخصی برای پایاش شبکه ملی اطلاعات مشخص شده و من طبق پایشی که هر هفته از شبکه ملی اطلاعات دارم می گویم در حال حاضر پیشرفت ۶۳ درصد است و تا پایان سال ۷۵ درصد پیشرفت خواهد داشت.

وی با اشاره به برگزاری این جشنواره بعد از ۴ سال گفت: امیدوارم امسال این جشنواره محل نمایش دستاوردها و توانمندی‌های ارتباطی در یک سال گذشته شود این وقفه کمک کرد و امیدواریم این عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم وفراخوان جشنواره دهم زودتر صادر شود و در سال آینده یعنی ۲۲ تیر ماه سال آینده جشنواره دهم برگزار شود.

وزیر ارتباطات با تاکید به دائمی شدن دبیرخانه جشنواره تصریح کرد: دبیرخانه باید یک دبیرخانه دائمی داشته باشد که دائم در حال ارزیابی است و حرکت های بزرگ را در کشور شناسایی و هرسال از طریق جشنواره آن را به مردم معرفی کنند و محلی برای تبلیغ و ترویج و معرفی دستاورد ها باشد.

وی افزود: ویژگی که امسال تاکید کردم این بود که حتما از ظرفیت بخش خصوصی در داوری های جشنواره فاوا استفاده شود که اتفاق افتاد و همه مشارکت داشتند.

زارع پور به پروژه فیبر نوری اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نزدیک به سه و نیم میلیون خانوار در ۱۰۰ شهر تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند و این امکان وجود دارد که ظرف یک ماه سرویس فیبر نوری برای آنها فراهم شود این اتفاق خیلی مهمی هست که تا پایان دولت برای همه رخ خواهد داد و همه شهرها تحت پوشش فیبر نوری قرار خواهند گرفت.

وی افزود: در حال حاضر ۸۰ درصد شهرها تعیین تکلیف شدند یعنی اپراتور آنها مشخص شده و علاوه بر مخابرات، ۸ اپراتور دیگر امروز برای سرعت‌های چند صد گیگابایتی مردم تلاش می‌کنند.

زارع پور عنوان کرد: با محدودیت های پیش آمده ظرفیت های پیام رسان داخلی افزایش پیدا کرد، به گونه ای که سکوهای داخلی ماهانه ۴۰ میلیون کاربر و روزانه ۲۰ میلیون نفر از آنها استفاده می کنند. در نمایشگاه اجلاس کشورهای عضو سازمان اکو برخی ۶۰ شرکت حضور داشتند که برای آنها جالب توجه بود و پس از دو محدودیتی که سال گذشته براساس دستور نهادهای ذی صلاح ایجاد شده ظرفیت های پیام رسان داخلی افزایش پیدا کرد، به گونه ای که سکوهای داخلی ماهانه ۴۰ میلیون کاربر و روزانه ۲۰ میلیون نفر از آنها استفاده می کنند.

وی همچنین گفت: در نمایشگاه اجلاس کشورهای عضو سازمان اکو ۶۰ شرکت حضور داشتند که برای آنها جالب توجه بود و برخی از آنها ابراز تمایل کردند که از برخی سکوها در کشور خود استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت :در حوزه دولت هوشمند با اتحاد وزارت ارتباطات و سازمان اداری و استخدامی اقدامات خوبی در این زمینه شده است که می توان به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اشاره کرد. در حال حاضر ۲۰ میلیون کاربر احراز هویت شده اند و در حال حاضر ۹۸ درصد دستگاه ها به این پنجره متصل شده اند و ۳۰۰۰ خدمت از این طریق به مردم ارایه می شود.

زارع پور در ادامه گفت: در بخش فضایی درتلاش هستیم از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کنیم و فضا را برای ورود بازیگران بخش خصوصی فضایی ایجاد کنیم. در یک دهه ۷پرتاپ داشتیم اما در ۲۰ ماه گذشته ۷ پرتاب داشتیم که قابل تقدیر است.

رفع برخی تحریم‌ها با ۴۰۳

وزیر ارتباطات در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران گفت روز گذشته، در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، درخواست بازگشایی گوگل پلی توسط وزارت ارتباطات و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مطرح شده است که با آن موافقت نشد.

او با تأکید بر اینکه بایستی در برخی محدودیت‌ها، تجدید نظر شود اظهار داشت که وزارت ارتباطات در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیست. او پیش‌تر نیز اعلام کرده بود نظر تخصصی وزارت ارتباطات رفع فیلتر گوگل پلی است.

گوگل‌پلی از مهر سال ۱۴۰۱ فیلتر شد و وزیر ارتباطات سه ماه بعد، موافقتش با رفع فیلتر این اپ استور را مطرح کرد؛ با این وجود هیچ تغییری در وضعیت دسترسی به گوگل پلی حاصل نشده است.

زارع‌پور باور دارد بخشی از تجربه بهتر کاربری در زمینه ارتباطات به محدودیت‌هایی باز می‌گردد که برخی از آنها نتیجه تحریم‌هاست و با سرویس‌هایی همچون ۴۰۳ سعی در حل این مشکلات دارند. برخی نیز محدودیت‌هایی قدیمی است که باید در آنها تجدید نظر شود، همان طور که رئیس جمهور در حکم دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی، خواستار آن شده بود.

وزیر ارتباطات همچنین با تأکید بر اینکه منکر اشکال در شبکه ارتباطی کشور نیست، گفت: «اگر مشکلی وجود نداشت، شب و روز تلاش نمی‌کردیم. در حوزه ارتباطات ثابت، لایه تجمیع و... مشکلاتی وجود دارد که شب روز تلاش می‌کنیم آن‌ها را کم کنیم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha