۰ نفر

توضیحات آمریکا درباره نشست محرمانه برای پرونده رابرت مالی

۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۱۰
کد خبر: 728452
توضیحات آمریکا درباره نشست محرمانه برای پرونده رابرت مالی

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام که این وزارتخانه با کنگره این کشور در مورد نشست محرمانه درخواست شده در خصوص وضعیت پرونده "رابرت مالی " نماینده ویژه سابق واشنگتن در امور ایران در ارتباط است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در خصوص نشست محرمانه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان درباره پرونده "رابرت مالی" (راب مالی) نماینده ویژه سابق آمریکا در امور ایران گفت: ما همچنان با کنگره در مورد درخواست آن در ارتباط هستیم.

پاتل با بیان اینکه در حال حاضر اطلاع رسانی جدیدی دراین باره ندارد، پیش بینی کرد که احتمالا به خبرنگاران کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه خواهند کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا قرار است با وزارت خارجه دولت جو بایدن درباره وضعیت "رابرت مالی" نماینده ویژه سابق واشنگتن در امور ایران که به دلیل تحقیق درباره دسترسی های امنیتی اش، در مرخصی بدون حقوق بسر می برد، نشست محرمانه ای برگزار کند.

 رسانه های آمریکایی روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کردند، پس از تصمیم دولت آمریکا برای برکناری راب مالی و فشار قانونگذاران بر مقامات وزارت امور خارجه آمریکا برای توضیح در خصوص وضعیت وی، وزارت امور خارجه آمریکا تصمیم گرفته است یک جلسه با کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان برگزار کند تا در این خصوص توضیح دهد.

تارنمای آمریکایی پولیتیکو در این باره نوشت: به گفته یکی از دستیاران کمیته جمهوری خواه که خواست نامش فاش نشود، مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان توانسته است موافقت وزارت امور خارجه این کشور را برای برگزاری جلسه در این هفته به دست آورد. قانونگذاران از هر دو حزب در این جلسه توجیهی محرمانه می توانند شرکت کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا تأیید کرده است که درحال برنامه ریزی برای جلسه توجیهی جهت پاسخ به سؤالات نمایندگان درباره راب مالی است، اما از ارائه جزئیات در مورد زمان بندی یا محتوای دقیق آن خودداری کرد.

نمایندگان جمهوری خواه از دولت آمریکا انتقاد کرده اند که به راب مالی اجازه داده است پس از تعلیق مجوز امنیتی او به دلیل تحقیقات، به کار در این وزارتخانه ادامه دهد و چند هفته به آنها در این باره اطلاع نداده است.

در اواسط ژوئیه، مک کال تهدید کرد که اگر در مورد شرایط تعلیق مالی مالی اطلاعاتی دریافت نکند، مقامات وزارت خارجه را احضار خواهد کرد.

مک کال بدون ارائه شواهد، این سوال را مطرح کرده که راب مالی ممکن است "اطلاعات و اسرار را به کشور خارجی دشمن آمریکا منتقل کرده باشد" و گفته است که چنین اقدامی "از نظر من خیانت خواهد بود."

راب مالی، که در ژانویه ۲۰۲۱ به عنوان نماینده دولت آمریکا در امور ایران منصوب شد، مخالفان زیادی دارد. تعدادی از این مخالفان گروههایی هستند که از آمریکا می‌خواهند موضع سخت‌تری در قبال دولت ایران اتخاذ کند اما آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا حمایت خود را از راب مالی اعلام کرده در حالیکه از بحث مستقیم در مورد تحقیقات خودداری کرده‌اند.

راب مالی قبلاً گفته بود که مجوز امنیتی او در دست بررسی بوده اما اطلاعات بیشتری به او داده نشده است. او گفته است: من می دانم که هیچ کاری نکرده ام که منافع امنیت ملی آمریکا را به خطر بیندازد و کاملاً مطمئن هستم که این موضوع به طور مثبت حل خواهد شد.

پس از مدت ها سکوت خبری رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هشتم تیرماه جاری (۲۹ ژوئن) اعلام کرد:راب مالی در مرخصی است و آبرام پالی (پیلی) به عنوان جانشین موقت او در امور ایران ایفای نقش می کند و فعالیت وزارت خارجه آمریکا در این زمینه را رهبری می کند.

به گزارش ایرنا، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست با خبرنگاران در وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رابرت مالی همچنان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران است؟ گفت: من هیچ نظری در مورد وضعیت (راب) مالی ندارم اما مالی همچنان نماینده ویژه در امور ایران است.

در پی این اظهار نظر متیو میلر، خبرنگاران از او درباره وضعیت رابرت مالی سوال کردند که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سرانجام درباره وضعیت رابرت مالی نماینده ویژه این کشور در امور ایران و مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتگوهای غیرمستقیم با تهران به خبرنگاران اعلام کرد: راب مالی در مرخصی است و آبرام پالی (پیلی) به عنوان جانشین موقت او در امور ایران ایفای نقش می کند و فعالیت وزارت خارجه آمریکا در این زمینه را رهبری می کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما هیچ توضیحی درباره دلیل و نوع مرخصی رابرت مالی نداد ولی در عین حال تایید کرد که معاون رابرت مالی یعنی آبرام پالی هم اکنون بطور موقت جانشین او است.

شبکه خبری سی‌ ان ‌ان به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد به دنبال بازرسی امنیتی وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال سوء نگهداری از محتویات محرمانه از سوی مالی، دسترسی‌های امنیتی این مقام آمریکایی از اوایل سال جاری به حالت تعلیق درآمده و او در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برد.

این رسانه آمریکا به نقل از یک مقام آمریکایی ادامه داد: پس از شروع تحقیقات امنیتی وزارت خارجه آمریکا از رابرت مالی، او برای مدتی در سمت خود فعالیت می‌کرد اما اجازه دسترسی به اطلاعات محرمانه را نداشت.

سی ان ان نوشت که هنوز مشخص نیست کشف چه موضوعی باعث معلق شدن مجوز امنیتی رابرت مالی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha