۰ نفر

ثبت‌نام قطعی یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر برای اربعین

۲۶ مرداد ۱۴۰۲، ۲۳:۴۸
کد خبر: 728061
ثبت‌نام قطعی یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر برای اربعین

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: حدود یک میلیون و 150 هزار نفر ثبت نام خود را قطعی کرده‌اند و بیش از یک میلیون و 350 هزار نفر نیز ثبت نام غیر قطعی.

به گزارش اقتصادانلاین به نقل از فارس،‌ سید مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما،‌ در پاسخ به سوالی درباره میزان افراد ثبت‌نام شده در سامانه سماح، گفت:‌ حدود یک میلیون و 150 هزار نفر ثبت نام خود را قطعی کرده‌اند و بیش از یک میلیون و 350 هزار نفر نیز ثبت نام غیر قطعی.

وی افزود: روند ثبت نام‌ها همچون سال گذشته است. اما، چون امسال یک مرحله‌ای است نمی‌توان آن را با سال گذشته مقایسه کرد ولی روند آن بر مبنای محاسباتی که داریم همچون سال گذشته است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به سوالی در این باره که اگر زائرانی فراموش کرده باشند که خود را بیمه کنند باید چه کنند، گفت: این افراد باید مجدداً به سامانه مراجعه کرده و خود را بیمه کنند. فرق ثبت نام قطعی و غیر قطعی در پرداخت بیمه است. اگر فردی بدون پرداخت بیمه، ثبت نام کرده باید حتماً هزینه بیمه را پرداخت کند تا ثبت‌نام او قطعی شود.

میراحمدی گفت: امسال بیش از ۳ هزار  موکب ایرانی را ثبت کرده‌ایم و در حال انجام امور پشتیبانی و اقدامات لازم جهت عبور آن‌ها از نوار مرزی هستیم. بیش از ۸۰ درصد این موکب‌ها به داخل خاک عراق می‌روند و حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از آن‌ها در نوار مرزی فعالیت می‌کنند و یا در شهرهای مسیر عبوری زائران به آن‌ها خدمات می‌دهند.

وی در تشریح عملکرد موکب‌های مستقر در مسیر زائران بیان کرد: این موکب‌ها در شهرهایی همچون همدان مستقر هستند که تعداد بسیاری زائران از آن عبور می‌کنند. به همین دلیل، طبیعی است که موکب‌های مردمی این شهر به زائران عزیز در همین شهر خدمات می‌دهند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به سوالی در حوزه اقدامات انجام شده برای تامین پارکینگ زائران اربعین، گفت: تحولات وسیعی در همه مرزها اعم از چذابه و شلمچه در حوزه تامین پارکینگ صورت گرفته است. در حوزه پارکینگ‌ها هم از نظر توسعه و هم از نظر کیفیت اوضاع کاملاً با سال قبل متفاوت است.

وی افزود: به طور مثال، شهر مهران اکنون ظرفیت پارکینگ برای ۱۸۰ هزار نفر دستگاه خودرو را دارد و بر مبنای محاسباتی که ما داریم هر میزان خودرو شخصی که به این شهر مراجعه کند، زائران عزیزان هیچ مشکلی برای پارک خودروهای خود نخواهند داشت. البته این محاسبات بر اساس درصدی است که اکنون در سامانه سماح وجود دارد.

استاندار آذربایجان غربی: ۳۸ گیت برای عبور از مرز تمرچین ایجاد شده است

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در ادامه این برنامه در خصوص تمهیدات انجام شده برای تردد زائران اربعین، گفت: با توجه اینکه سال گذشته اولین سالی بود که شاهد بازگشایی مرز تمرچین بودیم،‌ تجربه خوبی حاصل شد و امسال هم ما تدابیر و تمهیدات حداکثری برای پذیرایی از زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از سراسر کشور را داریم.

وی افزود: در حوزه اسکان، با توجه به اینکه ما بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین پذیرای مردم عزیزمان از استان‌های شمال غرب و همچنین؛ مردم کشورهای ترکیه و آذربایجان و زائران منطقه قفقاز هستیم، تمهیدات ویژه‌ای را تدارک دیده‌ایم و در مبادی ورودی و مرز تمرچین امکان اسکان برای بیش از ۴۰ هزار نفر را به صورت روزانه ایجاد کرده‌ایم.

معتمدیان گفت: اسکان زائران در قالب ۹۷ موکب انجام می‌شود که توسط ستاد عتبات عالیات استان آذربایجان غربی ساماندهی و مستقر شده‌اند.

استاندار آذربایجان غربی درباره ظرفیت تخصیص یافته به پارکینگ، بیان کرد: ما در سه نقطه ظرفیت ۵۰ هزار پارکینگ به صورت روزانه را فراهم کرده‌ایم که در مناطق جلدیان به فاصله ۲۵ کیلومتری و منطقه کارخانه قند به فاصله ۱۵ کیلومتری از مرز تمرچین قرار دارند. این پارکینگ‌ها به صورت کاملاً رایگان در خدمت زائران عزیز است.

وی افزود: بیش از ۴۰ ایستگاه و پایگاه بهداشتی نیز آماده خدمت رسانی به زائران هستند.

معتمدیان بیان کرد: در حوزه امنیت با اقتدار نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی امنیت کاملی هم در مرزهای استان و هم در مسیر وجود دارد. یعنی در اقلیم کردستان، کرکوک و نهایتاً بغداد و نجف. سال گذشته هم ما حدود ۷۰ هزار نفر از زائران استان‌های شمال غرب و سایر استان‌ها از این مرز عبور کردند. امسال نیز تدابیر حداکثری جهت تامین امنیت همچون سایر مرزها در مرز تمرچین اندیشیده شده است.

وی ادامه داد: با توافقی که با اقلیم کردستان عراق انجام داده‌ایم امسال ۳۸ گیت را در مرز با اقلیم کردستان منطقه حاج عمران و هم در مرز تمرچین ایجاد کرده‌ایم. پیش بینی ما این است که در پیک حضور زائران عزیز برای عبور از مرز حداکثر زمان ۱۰ دقیقه خواهد بود. این زمان در سال گذشته با حضور حدود ۷۰ هزار نفر در کمتر از ۳ دقیقه انجام گرفت.

استاندار آذربایجان غربی در خصوص حمل و نقل داخل اقلیم کردستان نیز، تصریح کرد: بر اساس تجربه سال گذشته، ما بیش از ۲هزار دستگاه مینی‌بوس، میدل باس و ون از طریق اقلیم کردستان در مرز حاج عمران استقرار خواهند داشت و هیچ‌گونه دغدغه‌ای برای مردم عزیز نخواهد داشت. نقطه الحسینیه در جوار بغداد نیز آماده است تا بر اساس هماهنگی‌های ویژه‌ای که با قرارگاه حمل و نقل ستاد مرکزی اربعین زائران انجام شده تا آن‌ها را به نجف منتقل کنیم.

استاندار کردستان: موکب حضرت رسول(ص) سلیمانیه پذیرای زوار مرز باشماق است

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان نیز در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به آمادگی مرز باشماق برای پذیرایی از زائران اربعین،‌ بیان کرد: مرز باشماق در ۱۸ کیلومتری شهرستان مریوان واقع شده و مناظر و جاذبه‌های طبیعی بسیاری نیز در این بخش وجود دارد. از حیث آب و هوای مطبوع و فضای مناسبی که در این فصل از سال نسبت به مرزهای جنوبی وجود دارد، ظرفیت مناسبی برای پذیرایی و انتقال بخشی از زائران داریم.

وی افزود: ما در سال گذشته شاهد عبور ۵۵ هزار نفر از زائران اربعین بودیم و برای امسال نیز پیش‌بینی کردیم تا ۳۰۰ هزار نفر از این مرز عبور کنند. البته ظرفیت و امکانات برای بیشتر از این میزان نیز فراهم شده است.

استاندار کردستان درخصوص تمهیدات اندیشیده شده برای انتقال زائران از مرز باشماق به داخل عراق‌، تصریح کرد: با توجه به اینکه مرز باشماق با بغداد ۳۵۰ کیلومتر فاصله دارد، ما با شرکت‌های حمل و نقل در منطقه اقلیم کردستان عراق قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی داریم‌. در این راستا، امکاناتی را فراهم کرده‌ایم تا زائران از مرز باشماق به دو صورت به داخل عراق منتقل شوند.

وی ادامه داد: راهکار اول، انتقال مستقیم از مرز به بغداد و کاظمین است. راهکار دوم نیز، اگر عبور زائران با وعده‌های ناهار یا نماز و یا اقامت و استراحت شبانگاهی مصادف شود، با همراهی و همکاری ارزشمند برادران اهل سنت تکیه حضرت رسول(ص) در شهر سلیمانیه همچون سال گذشته در اختیار ما قرار دارد. اگر عزیزانی نیاز به استقرار و اتراق در شهر سلیمانیه داشته باشند می‌توانند در این موکب استراحت کنند.

زارعی‌کوشا در ادامه تاکید کرد: البته سعی داریم عمده زائران را به صورت مستقیم از مرز باشماق منتقل کنیم.

استاندار کردستان درخصوص زمان فعالیت مرز باشماق برای پذیرش و عبور زائران نیز تصریح کرد: زائران می‌توانند از اذان صبح در ساعت ۴:۳۰ صبح الی ساعت ۱۸-۱۹ بعد از ظهر آمادگی داریم عزیزان را اعزام کنیم. البته کاروان‌هایی که در ساعات پایانی اعزام می‌شوند می‌توانند شب را در موکب سلیمانیه اتراق کرده و پس از اذان صبح عازم شوند.

وی درخصوص ظرفیت پارکینگ برای زائران اربعین در این مرز، تصریح کرد: ما امکان توقفگاه و پارکینگ را در خود مرز باشماق فراهم کرده‌ایم که حدود ۴هزار توقفگاه در تیرپارک‌های مرز باشماق قرار دارد. علاوه بر این، ظرفیت ۱۲ هزار توقفگاه نیز در خود شهر مریوان ظرفیت وجود دارد. زائرانی که خودروی خود را در شهر مریوان پارک می‌کنند از طریق ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس فراهم شده به مرز باشماق منتقل می‌شوند

میراحمدی: قرارگاه‌های مشترک عملیات اربعین در سطح ملی و استانی تشکیل شده است

میراحمدی در ادامه این برنامه از توافقات ایران و عراق برای حل مشکلات زائران اربعین سخن خود گفت و بیان کرد: امسال با دولت عراق تفاهم‌ها و توافق‌های بسیار خوبی را انجام دادیم‌ مسئولان عراقی با همه ظرفیت‌های مادی، معنوی و مدیریت خود پای کار آمده‌اند تا مشکلات چالش‌ها زائرانه اربعین را در مرزهای خود حل کنند.

وی افزود:‌ ما روزانه با مسئولان عراقی در ارتباط هستیم و مشکلات زائران را حل و فصل می‌کنیم در صورتی که پیش از این مسئولان دو طرف با یکدیگر آشنایی نداشتند.

رئیس ستاد اربعین با بیان اینکه قرارگاه‌های مشترک عملیات اربعین در سطح ملی و استانی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: در ذیل این قرارگاه‌ها، کمیته‌های مختلفی همچون کمیته حمل و نقل تشکیل شده است. اکنون در استان‌های مرزی خودمان کمیته‌های مشترک حمل و نقل را ایجاد کرده‌ایم که در آن‌ها ظرفیت دوستان عراقی و ظرفیت‌های ما هم‌افزا شده و تقسیم کار انجام می‌شود.

وی درخصوص انتقال زوار اربعین از مرزهای باشماق و تمرچین، بیان کرد: دوستان بیشتر از خودروهای هایس با ظرفیت ۱۰ تا ۱۲ نفر که شخصی هم هستند وضعیت بسیار مناسبی دارند، استفاده می‌کنند. مسئولان اقلیم تعهد کردند که هیچ گونه مشکلی از نظر ظرفیت پذیرش زائران وجود ندارد. البته بخش عربی عراق هم جز کمیته‌هایی است که ما با دوستان عراقی صحبت کرده‌ایم و آن بخش نیز متعهد شده تا هیچ مشکلی وجود نداشته باشد.

میراحمدی گفت:‌ به کمیته حمل و نقل ستاد اربعین دستور داده‌ام تا اگر مشکلی در حوزه حمل و نقل توسط دوستان عراقی وجود داشت، ما بتوانیم با ظرفیت خودمان به کمک آن‌ها آمده و مشکل را حل کنیم. بنابراین؛ مشکلی حمل و نقل نه در طریق باشماق و نه در طریق تمرچین نخواهیم داشت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در پایان خاطرنشان کرد: زمان آغاز راهپیمایی اربعین از فردا اول ماه صفر است و اگر مردم ما هرچه بیشتر با مرزهای باشماق و تمرچین آشنا شوند بیشتر از این مرزها استفاده خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha