۰ نفر

سوئد: مجوز تجمعات می‌دهیم اما اهانت به کتب دینی مجاز نیست

۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۰۹
کد خبر: 727798
سوئد: مجوز تجمعات می‌دهیم اما اهانت به کتب دینی مجاز نیست

وزارت امور خارجه سوئد در پاسخ به سؤال یک شبکه کُردی درباره اینکه آیا استکهلم بار دیگر اجازه هتک حرمت قرآن کریم را خواهد داد یا خیر، گفت که نهادهای این کشور اجازه برگزاری تجمعات را صادر می‌کنند، اما اهانت به کتب دینی مجاز نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس،‌ وزارت امور خارجه سوئد، امروز (یکشنبه)، در پاسخ به سؤالات شبکه «کوردستان ۲۴» که از طریق ایمیل برای وزارتخانه ارسال شده بود، گفت که با اهانت به قرآن کریم یا هر کتاب دینی دیگر مخالف است.

وزارت خارجه سوئد در این خصوص گفت که تنها اجازه برگزاری تجمع صادر می‌شود و اهانت به قرآن کریم مجاز نیست و «برخی از افراط‌گرایان می‌خواهند میان مسلمانان و غیرمسلمانان سوئد اختلاف‌افکنی کنند.»

استکهلم همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره قطع روابط بغداد و سوئد و خروج سفیر سوئد از کشور عراق گفت که دو طرف همچنان در حال گفت وگو در این خصوص هستند.

وزارت خارجه سوئد در ادامه در پاسخ به سؤال شبکه کوردستان۲۴ درباره اینکه آیا دولت سوئد بار دیگر اجازه هتک حرمت قرآن کریم و سوزاندن پرچم عراق را خواهد داد یا خیر، گفت: «نهادهای سوئد مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند و تصمیماتشان نیز به صورت مستقل اتخاذ می‌شود. پلیس سوئد اجازه برگزاری تجمع را می‌دهد، اما اجازه اهانت به قرآن کریم یا هر کتاب دینی دیگری را نمی‌دهد.»

این وزارتخانه در خصوص اینکه آیا مقامات سوئد عامل هتاک را به مقامات عراق تحویل خواهند داد یا خیر، این طور پاسخ داد: «به این سؤال نمی‌توانیم جواب دهیم. می‌توانید این سؤال را از نهادهای ذیربط سوئد بپرسید.»

«سلوان مومیکا» عامل اهانت‌کننده به قرآن کریم که حدودا دو هفته پیش با مجوز پلیس سوئد اقدام به هتک حرمت قرآن کریم کرده بود، ظهر پنجشنبه هفته گذشته بار دیگر با چراغ سبز پلیس سوئد به کتاب مسلمانان اهانت کرد و پرچم عراق را به آتش کشید.

پلیس سوئد روز چهارشنبه (۱۹ جولای) در این باره اعلام کرده بود که برای برگزاری یک تجمع اعتراضی در بیرون سفارت عراق در استکهلم مجوز صادر کرده است.

در پی این اهانت، صدها شهروند عراقی در میدان التحریر بغداد تظاهرات کردند و سفارت سوئد در بغداد مورد حمله قرار دادند.

از سوی دیگر دولت بغداد هم بعد از نشست فوری روابط سیاسی با سوئد را قطع و فعالیت‌ شرکت‌های تابعه این کشور را ممنوع اعلام کرد.

«محمدشیاع السودانی»، نخست‌وزیر و فرمانده نیروهای مسلح عراق، به وزارت امور خارجه این کشور دستور داد تا کاردار عراق را از سفارت عراق در استکهلم فرا بخوانند؛ همچنین اطلاعیه خروج سفیر سوئد از بغداد را صادر کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha