۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می کند؛

بررسی وضعیت عملکرد فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) / چشم انداز نموداری این سهم پربیننده از گروه فلزات اساسی

۲۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۸
کد خبر: 727775
مینا یوسفی
بررسی وضعیت عملکرد فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) / چشم انداز نموداری این سهم پربیننده از گروه فلزات اساسی

هزینه انرژی (گاز و برق) برای فولادسازان بسیار مهم است و اعمال محدودیت و گرانی و قطعی برق و گاز ،میزان تولید این صنعت را دچار چالش میکند. طبق آمارهای وزارتخانه‌های مربوطه، مصرف گاز صنعت فولاد ۴ تا ۷ درصد گاز مصرفی در کل کشور است. در بحث برق نیز همین‌طور است و تقریبا ۶ تا ۷ درصد برق کشور در صنعت فولاد مصرف می‌شود.

اقتصادآنلاین - مینا یوسفی؛ با اعمال تعرفه های جدید و اعلام ۳۰ برابری نرخ گاز در ۴ سال اخیر، فولادسازان دچار بحران و افزایش قابل توجه هزینه تولید شده اند و مزیت نسبی تولید فولاد در ایران از بین رفته است. امسال نیز نرخ گاز صنعت فولاد حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. افزایش نرخ گاز سوخت حاشیه سود شرکت های فولادی را متاثر می‌کند، اما افزایش نرخ دلار نیز اگر قابل توجه باشد خصوصا در نیمه دوم سال این هزینه ها را کاور می نماید. از سوی دیگر به تازگی فولاد سازان به یک توافق ۷ بندی با وزارت نیرو برای افزایش تولید برق در ساعات غیر پیک مصرف و احداث نیروگاه های خود تامین رسیده اند که کاهش تولید را جبران نمایند.

در دنیا دو روش عمده جهت تولید فولاد وجود دارد یکی روش کوره بلند و استفاده از انرژی زغال‌سنگ فراوری‌شده (کک) که ۷۰ درصد فولادسازی‌های دنیا از این روش استفاده می‌کنند و دیگری روش احیا مستقیم و کوره‌های قوس الکتریکی که در فولاد مبارکه از روش دوم استفاده می‌شود. ازآنجاکه دسترسی به گاز طبیعی به‌عنوان یک منبع انرژی پاک در همه جای دنیا وجود ندارد، عمده صنایع تولیدکننده فولاد به سمت استفاده از روش کوره بلند رفته‌اند که به‌دلیل انتشار دی‌اکسید کربن که یک گاز گلخانه‌ای است، این روش آلودگی‌های خیلی زیادی به همراه دارد. در روش دوم و با استفاده از انرژی گاز طبیعی، فولادِ به‌مراتب پاک‌تری نسبت به روش کوره بلند تولید می‌شود. به‌دلیل وجود مزیت گاز طبیعی بیش از ۷۰ درصد فولادسازی‌های کشور از روش کوره‌های احیا مستقیم و کوره‌های قوس الکتریکی استفاده می‌کنند.

فولاد در هفته چهارم تیرماه به مجمع میرود. شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ارزش بازار ۴,۲۸۰,۰۰۰  میلیارد ریال  در زمینه تولید ورق‌های فولادی فعالیت می‎‌کند. این شرکت سال ۱۳۸۵ با نماد فولاد در گروه فلزات اساسی سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان به سه دسته عمده محصولات گرم، محصولات سرد و محصولات پوشش‌دار تقسیم می‌شوند.

محصولات گرم: کویل، اسلب نورد گرم، کلاف و ورق‌های نورد گرم، تختال سبا، کلاف و ورق گرم آجدار سبا .محصولات سرد: کلاف سرد، کلاف سخت سرد، ورق سرد، کلاف‌های سیاه، کویل اسیدشویی .محصولات پوشش‌دار: کلاف گالوانیزه، کلاف رنگی، کلاف و ورق قلع اندود.

فولاد حدود ۸۰ درصد از محصولات خود را از طریق بورس کالا، ۷ درصد را خارج از بورس و ۱۳ درصد را خارج کشور از طریق سفارش به‌فروش می‌رساند. فروش صادراتی شرکت فولاد مبارکه به مناطق خاورمیانه، خاور دور، آفریقا، اروپا، آمریکا و آسیای میانه است که دارای شیب منفی است و ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ صادرات شرکت ۱۲ درصد کاهش داشته است.

فولاد متاثر از نرخ دلار و قیمت های جهانی است. قیمت جهانی محصولات فولادی به متوسط قیمت FOB هفتگی در منطقه سی.آی.اس CIS، دریای سیاه و چین به ماخذ مجله متال بولتن (میانگین این سه) تعیین خواهد شد.

طرح های توسعه قابل توجه فولاد عبارتند از طرح فولادسازی مجتمع فولاد زاگرس اندیمشک به ظرفیت تولید ۴۰۰ هزارتن بیلت در سال که در حال تکمیل است. شرکت فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری از شرکت های فرعی فولاد مبارکه دارای ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزارتن آهن اسفنجی است که تا پایان شهریور ۱۴۰۱ طرح توسعه این شرکت شامل یک خط تولید اسلب به ظرفیت ۸۰۰ هزارتن در سال، ۹۲/۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. پروژه احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی به‌منظور تامین پایدار انرژی برق در شرکت تعریف شده است که تا انتهای شهریور ۱۴۰۱ توربین شماره یک به شرکت حمل شده است. توربین شماره دو و ژنراتور یک ترانس‌ها ساخته و قرارداد حمل منعقد شده است.

بررسی وضعیت شرکت در سه ماهه بهار:

فولاد در گزارش تلفیقی ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ به سود ۱۱۲۴ ریالی رسیده و در سود اصلی این عدد ۸۴۹ ریال بوده است.

مجموع فروش بهار ۶۳،۰۷۹  میلیارد تومان بوده و نسبت به بهار ۱۴۰۱ ، ۳۱ درصد رشد داشتیم . این عدد در مقایسه با سه ماهه گذشته نیز ۴۸ درصد افزایش را نشان می دهد.

 در آمد خرداد ماه شرکت نسبت به ماه گذشته ۱ درصدی کاهش را نشان میدهد و نسبت به خرداد ۱۴۰۱ ، ۲۲ درصد رشد داشته است.

در نهایت در این سه ماه گزارش دهی توانسته ۲۸ درصد بودجه فروش را پوشش دهد.

فولاد از دید نموداری:

بررسی وضعیت عملکرد فولاد

یک کانل بندی با میدل لاین معتبر را مشاهده مینمایید.  محدوده حمایتی نزدیک سهم حوالی ۴۵۵-۵۰۰ در همین حوالی است که به نظر به حمایت دوم نمیرسیم و از همین محدوده ۵۰۰ برگشت خواهیم داشت. پس از تکمیل ی فلت در دوسال ۹۹ تا ۱۴۰۱  که برای این محدوده سناریوهای مختلفی می توان مد نظر داشت . از کف قیمتی ۳۰۰ الگوی جدید صعودی آغاز شده است. برای سهم یک دیامتریک در قالب W از یک ترکیبی شکل گرفته و به ۷۰۰ تومان رسیده است سپس اصلاح X موج را داریم که انتهای مسیر است . پس از تکمیل Y صعودی با تارگت های قابل توجه پس از این همه منفی شکل خواهد گرفت. هدف های مهم مقاومتی محدوده ۶۰۰ و سقف ماژور قبل ۷۰۰ تومان است و در بلند مدت به سمت ۹۰۰ تومان پیش خواهد رفت.  دقت شود ار اس ای به محدوده اشباع فروش نزدیک شده و  میتواند برگشت داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha