۰ نفر

پایان مهلت پیش ثبت نام انتخابات مجلس

۲۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۱۶
کد خبر: 727156
پایان مهلت پیش ثبت نام انتخابات مجلس

سخنگوی ستاد انتخابات کشور از پایان مهلت پیش ثبت نام انتخابات خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محسن اسلامی در نشست خبری خود با اشاره به پایان مهلت هفت روزه پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: امروز ۱۳ هزار و ۲۳۴ نفر پیش ثبت نام خود را انجام دادند و مدارک خود را بارگذاری کردند و در مجموع ۴۸ هزار و ۸۴۷ متقاضی پیش ثبت نام خود را انجام دادند؛ این مهلت امروز ساعت ۱۸ به پایان رسید.

وی ادامه داد: کمترین سختی برای ثبت نام وجود داشت. سامانه ثبت نام به خوبی عمل کرد.

سخنگوی ستاد انتخابات همچنین افزود: ثبت نام نهایی داوطلبان از ۲۷ مهر تا ۳ آبان خواهد بود. ثبت نام نهایی هم الکترونیکی خواهد بود. البته حسب مورد، ثبت نام نهایی می تواند حضوری هم باشد.

اسلامی خاطرنشان کرد: همه اطلاعات هویتی و مدارک متقاضیان را برای دستگاه های ثبت احوال، فراجا، دادستانی، وزارت خارجه، سازمان امور استخدامی و وزارت علوم، بهداشت، دانشگاه آزاد و مرکز مدیریت حوزه های علمیه ارسال می کنیم تا این اطلاعات و مدارک صحت سنجی شود. این دستگاه ها باید در یک ماه پاسخ خود را برای صحت یا عدم صحت این مدارک اعلام کنند.

وی اضافه داد: ما این مدارک را ابتدا بررسی کرده و اگر نواقصی در فایل ها وجود داشته باشد، به صورت پیامک به متقاضی اعلام می کنیم تا مدارک را ویرایش کنند و سپس این مدارک به دستگاه های اعلام شده، ارسال می کنیم. وقتی پاسخ ها دریافت شود، شناسه رهگیری به داوطلبی که همه مدارک او تایید شده باشد و شرایط حضور در انتخابات را داشته باشد، از طریق پیامکی با سرشماری وزارت کشور ارسال می گردد. اگر مدرکی از متقاضی تایید نشد، چنانچه متقاصی معترض باشد، تا ۲۴ ساعت قبل شروع ثبت نام نهایی فرصت اعتراض دارد.

وی درباره متقاضیان خارج از کشور نیز، گفت: اسامی این افراد تا فردا توسط وزارت خارجه معرفی می شود و مراحل ثبت نام آنها را انجام می دهیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: ثبت نام بدون هیچ اخلالی در سامانه انجام شد و رکوردی در ثبت نام ها بدست آمد. در سال ۹۸، بیش از ۱۶ هزار نفر ثبت نام کرده بودند. ترکیب جنسیتی شامل خانم ها ۱۴ درصد و آقایان ۸۶ درصد است. ۵۱۱ نفر از نمایندگان دوره نهم، دهم و یازدهم مجلس در انتخابات ثبت نام کرده اند. بیش از هزار نفر هم بر اساس خوداظهاری در ادوار مجلس حضور دارند. ۲۴۵ نماینده مجلس یازدهم تا ساعت ۱۴ امروز ثبت نام کرده اند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور ادامه داد: ۳۵ درصد از داوطلبان بین ۳۰ تا ۴۰ سال و ۳۶ درصد بین ۴۰ تا ۵۰ سال، ۲۲ درصد بین ۵۰ تا ۶۰ سال و ۶ درصد بین ۶۰ تا ۷۵ سال دارند. ۷۰ درصد متقاصیان دارای کارشناسی ارشد، ۳ درصد حوزوی، ۱۶ درصد دکترا و ۱۱ درصد دارای مدرک کارشناسی با سابقه ایثارگری و نمایندگی مجلس هستند.

وی ادامه داد: بیشترین استقبال خانم ها در استان البرز ۲۰ درصد، تهران ۱۸ درصد، قزوین ۱۷ درصد، خراسان رضوی ۱۶ درصد و خراسان شمالی ۱۶ درصد بود و کمترین استان ها شامل کهگیلویه و بویراحمد با ۵ درصد، ایلام با ۷ درصد، اردبیل ۸ درصد، کردستان و خوزستان با ۹ درصد بود.

اسلامی گفت: بیشترین رقابت در استان البرز با ۴۳۰ متقاضی برای هر کرسی، تهران ۲۸۲ متقاضی برای هر کرسی، استان قم با ۲۵۳ متقاضی برای هر کرسی، خراسان رضوی با ۱۷۹ متقاضی برای هر کرسی و یزد با ۱۷۸ متقاضی برای هر کرسی قرار دارد.

وی در ادامه گفت: در پیش ثبت نام صرفا صحت سنجی اطلاعات مدارک است و احراز صلاحیت ها در مرحله بعد انجام می شود. بر اساس قانون یک نسخه از اسامی متقاضیان به شورای نگهبان ارسال کرده ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha