۰ نفر

گزارش میدانی اقتصادآنلاین از بازار لوازم خانگی؛

نسل جدید پلوپزها؛ مولتی‌کوکرهای چه ویژگی دارند؟ + لیست قیمت انواع پلوپز مولتی‌کوکر

۲۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۳۰
کد خبر: 727145
نسل جدید پلوپزها؛ مولتی‌کوکرهای چه ویژگی دارند؟ + لیست قیمت انواع پلوپز مولتی‌کوکر

در این مطلب به ویژگی پلوپزهای مولتی کوکر پرداخته و در ادامه لیست قیمت تعدادی از انواع پلوپزهای بازار را مورد بررسی قرار میدهیم.

اقتصاد آنلاین - فائزه امین پویا؛ اگر اهل آشپزی‌کردن باشید، حتما می‌دانید که برای پخت غذاها و خوراک‌های مختلف، به وسایل مختلفی نیاز دارید. از پلوپز گرفته تا بخارپز و سرخ‌کن همگی ممکن است برای طبخ غذا به کارتان بیایند. اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه باید تمام این وسیله‌ها را در کمدها و کابینت‌های آشپزخانه جای دهید؟

مولتی کوکر چیست؟

دستگاه‌های چندکاره همیشه طرفداران خاص خود را دارند. شما بدون اینکه فضای زیادی را برای چندین دستگاه اشغال کنید، می‌توانید عملکردهای مورد نظر خود را در یک دستگاه دریافت کنید. مولتی کوکر نیز یکی از همین دستگاه‌ها است که به شما امکان می‌دهد تا عملکردهای مختلف را با کمک یک دستگاه در اختیار داشته باشید. از طبخ انواع برنج تا پخت کیک و ماست با کمک این وسیله‌ها قابل انجام است. بنابراین دیگر نیازی به خرید جداگانه وسیله‌های مختلف نخواهید داشت. بلکه می‌توانید با کمک مولتی کوکر از مزایای چندین دستگاه برخوردار شوید.

مولتی‌کوکرها با برق کار می‌کنند و از یک قابلمه بهره می‌برند که باید مواد غذایی مورد نظر را درون آن بریزید. سپس برنامه مورد نظر را انتخاب کنید و دکمه شروع را فشار دهید. به همین سادگی غذای شما شروع به پختن می‌کند و شما می‌توانید بعد از اتمام زمان پخت به سراغ آن بیایید. اگر با مزایا و کاربردهای این دستگاه بیشتر آشنا شوید، حتما جای خالی آن را در آشپزخانه خود حس خواهید کرد.

مولتی کوکر چه اجزایی دارد؟

مولتی کوکرها بسیار متنوع هستند و هر مدل ممکن است کارهای خاصی انجام دهد. اما به‌طور کلی، مولتی کوکر معمولا دارای اجزای زیر است:

 این بدنه معمولا از جنس استیل ضد زنگ، پلاستیک یا ترکیبی از این دو ساخته می‌شود. بدنه اصلی به قیمت‌های دیگر متصل می‌شود و معمولا به‌صورت عایق‌بندی‌شده طراحی می‌شود تا حرارت را از بدنه داخلی خارج نکند.

    کاسه یا قابلمه داخلی: این ظرف معمولا از جنس تفلون یا سرامیک ساخته می‌شود که اغلب قابلیت جابه‌جایی و خارج‌شدن از محفظه اصلی را دارد. این ظرف طوری طراحی می‌شود که حرارت را به‌طور یکنواخت دریافت می‌کند تا پخت باکیفیتی را به شما ارائه دهد.

    درپوش: این درپوش‌ها می‌تواند به بدنه اصلی متصل یا از آن جدا باشند. وجود درپوش برای پخت بهتر، سریع‌تر و جلوگیری از پاشیدن غذا به اطراف ضروری است.

    المنت‌های حرارتی: این المنت‌ها نقش مهمی در طبخ مواد غذایی بر عهده دارند. المنت‌های حرارتی معمولا در کف مولتی کوکر جای‌گذاری می‌شود. البته برخی از مدل‌های پیچیده‌تر ممکن است در طرفین و درپوش از آن‌ها بهره ببرند. دمای این المنت‌ها می‌تواند با توجه به برنامه پختی که انتخاب می‌کنید متفاوت باشد و معمولا بین ۴۰ تا ۱۸۰ درجه نوسان داشته باشد.

    حسگرهای دمایی: این حسگرها نقش مهمی در نحوه پخت و پیاده‌سازی برنامه‌های پخت ایفا می‌کنند. این سنسورها ممکن است در کف، طرفین یا درپوش طراحی شوند که بستگی به مدل مولتی کوکر دارد.

    حسگر فشار: این سنسور ممکن است در تمام مدل‌های مولتی کوکر وجود نداشته باشد. بلکه در مدل‌هایی طراحی می‌شود که از پخت تحت فشار یا زودپز بهره می‌برند.

    پنل کاربری: این بخش از ریزپردازنده‌هایی بهره می‌برد  که دارای برنامه‌های پخت مختلف هستند. انتخاب نوع پخت، دما، زمان‌بندی و سایر ویژگی‌ها با کمک این پنل برای شما قابل دسترسی است.

مولتی کوکر چه کارهایی انجام می‌دهد؟

همان‌طور که از اسم این دستگاه مشخص است، قابلیت‌ها و عملکردهای متنوعی برای این دستگاه در نظر گرفته شده است. البته ممکن است نوع این عملکردها در دستگاه‌ها و مدل‌های مختلف با هم متفاوت باشند. اما به‌طور کلی عملکردهای زیر را می‌توان در بین مولتی‌کوکرها مشاهده کرد.

    پخت استاندارد: در این حالت آب به نقطه جوش می‌رسد و برای زمان مشخصی این حالت حفظ می‌شود. این حالت پخت برای تهیه سوپ، آبگوشت، برنج و غلات به کار می‌رود.

    حالت پاستا: در این حالت دستگاه به نقطه جوش می‌رسد و به کاربر برای اضافه‌کردن مواد دیگر اطلاع می‌دهد.  در این مدت مکث اتفاق می‌افتد و سپس دستگاه برای مدت‌زمان معینی به جوشیدن ادامه می‌دهد. از این حالت برای پخت ماکارونی، سوسیس، تخم مرغ و کوفته استفاده می‌شود.

    خورشت: در این حالت دما به نقطه جوش می‌رسد و سپس در دمای پایین‌تری پخت را ادامه می‌دهد. با این حالت می‌توانید سبزیجات، گوشت و غذاهای دریایی را طبخ کنید.

    سرخ‌کردن: این برنامه به شما امکان می‌دهد تا مرغ، گوشت، سیب‌زمینی، سبزیجات و مواد غذایی دیگر را به‌خوبی سرخ کنید.

    پخت کامل: این برنامه برای پخت کیک، بیسکویت و شیرینی کاربرد دارد که به دمای بیشتری نیاز است.

    طبخ برنج: این برنامه دما را به نقطه جوش می‌رساند و تا زمانی ادامه می‌دهد که آب از بین برود. این حالت برای طبخ برنج، حبوبات و گندم استفاده می‌شود.

    بخارپز: در این حالت معمولا با کمک یک سبد مخصوص و ریختن آب درون قابلمه دستگاه می‌توانید غذای کودک یا انواع سبزیجات و گوشت را بخارپز کنید.

    آرام‌پز: در این برنامه می‌توانید مواد مورد نظر خود را در زمان طولانی‌تری طبخ کنید.

    حالت ماست: در این حالت بعد از ریختن مواد مورد نظر تا حدود ۱۲ ساعت دما را ثابت نگه می‌دارد. با این برنامه خمیر خانگی نیز قابل طبخ است.

سایر گزینه‌های مولتی‌کوکر

    پخت سفارشی: در این روش می‌توانید دما، میزان فشار و زمان را خودتان تنظیم و پیاده‌سازی کنید.

    گرم‌نگه‌داشتن: در این حالت بعد از پایان برخی از برنامه‌ها می‌توانید تا چندین ساعت غذا را گرم نگه دارید

    گرم‌کردن مجدد: شما می‌توانید با انتخاب این گزینه یک غذای سرد را تا دمای ازبین‌بردن باکتری‌ها کاملا گرم کنید.

مزایای مولتی کوکر چیست؟

۱. مولتی کوکر در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند. اگر این دستگاه دارای گزینه زودپز باشد، می‌تواند غذاهایی مانند گوشت و حبوبات را در مدت زمان بسیار کمتری از حالت عادی به‌طور کامل بپزد. در این صورت ارزش غذایی آن نیز بیشتر حفظ می‌شود.

۲. در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید. به‌جای اینکه چندین دستگاه پلوپز، زودپز، بخارپز، آرام‌پز، کیک‌پز و غیره خریداری کنید می‌توانید با خرید مولتی کوکر از عملکرد همه آن‌ها بهره ببرید. همچنین به دلیل مصرف بهینه انرژی، مبلغ قبض‌های کمتری خواهید داشت.

۳. به میزان زیادی در فضا صرفه‌جویی می‌شود. اگر مجبور باشید چندین دستگاه خریداری کنید، باید آن‌ها را در کابینت‌ها و کمدهای آشپزخانه جا دهید. اما مولتی کوکر می‌تواند کار چندین دستگاه را انجام دهد و به‌راحتی روی کابینت یا کانتر قرار بگیرد. این مزیت به‌خصوص برای آپارتمان‌های امروزی با آشپزخانه‌های کوچک بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

۴. مولتی کوکر ایمنی بالایی دارد و بسیاری از مدل‌های آن از سیستم قطع خودکار بهره می‌برند. با کمک این وسیله دیگر نگرانی‌های شما هنگام کارکردن با اجاق گاز از بین می‌رود.

۵. این وسیله‌ها برای تعداد نفرات مختلف در ظرفیت‌های متنوع طراحی شده‌اند. بنابراین جمعیت خانواده شما هر چقدر باشد، می‌توانید متناسب با آن دستگاه مورد نظر خود را پیدا کنید.

لازم به ذکر است اقتصاد آنلاین دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارد و قیمت‌های درج شده مربوط به سایت‌های فروش اینترنتی است.

 جهت اطلاع از جدیدترین قیمت لوازم خانگی و آگاهی از نرخ‌ها در بازار لوازم خانگی ایرانی و خارجی روزانه به سرویس "لوازم خانگی" در پایگاه خبری اقتصاد آنلاین مراجعه نمایید.

در بازار لوازم خانگی قیمت پلوپز مولتی کوکر بوش مدل  MUC۲۲B۴۲ مبلغ ۶,۵۹۸,۰۰۰ تومان است این در حالیست که قیمت پلوپز تقال مدل RK۹۰۱۸  مبلغ ۱۰,۸۰۰,۰۰۰ تومان اعلام شده است.

لازم به ذکر است اقتصاد آنلاین دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارد و قیمت‌های درج شده مربوط به سایت‌های فروش اینترنتی است.

 جهت اطلاع از جدیدترین قیمت لوازم خانگی و آگاهی از نرخ‌ها در بازار لوازم خانگی ایرانی و خارجی روزانه به سرویس "لوازم خانگی" در پایگاه خبری اقتصاد آنلاین مراجعه نمایید.

قیمت انواع پلوپز مولتی کوکر
برند
مدل
قیمت / تومان
میگل
GRC ۸۳۰
۲,۷۰۰,۰۰۰
تفال
RK۹۰۱۸
۱۰,۸۰۰,۰۰۰
بوش
 MUC۲۲B۴۲
۶,۵۹۸,۰۰۰
بوش
MUC۱۱W۱۲
۵,۵۰۰,۰۰۰
نینجا
NINJA Multikocher OP۳۰۰EU
 ۱۱,۷۳۳,۰۰۰
فیلیپس
HD۴۵۱۵
۴,۱۵۰,۰۰۰
فلر
RC۹۹
۱۱,۷۵۰,۰۰۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha