۰ نفر

کارشناسان جی پی مورگان مطرح کردند؛

حتی با وجود پیشی گرفتن چین از آمریکا؛ دلار تا پایان قرن ۲۱ ارز غالب جهان است

۵ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۹
کد خبر: 723486
حتی با وجود پیشی گرفتن چین از آمریکا؛ دلار تا پایان قرن ۲۱ ارز غالب جهان است

استراتژیست‌های جی پی مورگان توضیح داده‌اند که حتی اگر چین در حدود سال ۲۰۳۰ از ایالات متحده به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان پیشی بگیرد، ممکن است دلار آمریکا تا پایان قرن بیست و یکم ارز غالب جهان باقی بماند.

اقتصادآنلاین – حسین عسکری؛ بانک سرمایه‌گذاری جهانی جی پی مورگان به تجربه تاریخی زمانی که ایالات متحده از بریتانیای کبیر به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان پیشی گرفت، اشاره کرد.

استراتژیست‌های بانک سرمایه‌گذاری جهانی جی پی مورگان اخیراً در مورد تأثیر بالقوه بر دلار آمریکا در صورتی که اقتصاد چین از ایالات متحده به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان پیشی بگیرد، بحث کردند. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات اقتصاد و بازرگانی (CEBR)، یکی از مشاوران اقتصادی برجسته بریتانیا، پیش‌بینی کرده است، چین تا سال ۲۰۳۰ به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان از ایالات متحده پیشی بگیرد.

استراتژیست‌های جی پی مورگان توضیح دادند که حتی اگر چین از اقتصاد ایالات متحده پیشی بگیرد، بعید است که دلار فوراً جایگاه خود را به عنوان ارز ذخیره جهانی از دست بدهد و به تجربه تاریخی اشاره کردند که نشان می دهد هرگونه انتقال تدریجی خواهد بود.

استراتژیست‌های جی پی مورگان می‌گویند: «در حالی که ایالات متحده در اواخر قرن نوزدهم از بریتانیای کبیر به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان پیشی گرفت، دلار آمریکا تنها در پایان جنگ جهانی دوم از پوند انگلیس به عنوان اصلی‌ترین ارز ذخیره جهان پیشی گرفته است.»

استراتژیست‌های جی پی مورگان افزودند: «بنابراین، تجربه تاریخی نشان می‌دهد که اگر چین در حدود سال ۲۰۳۰ از ایالات متحده به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان پیشی بگیرد، تسلط دلار ممکن است حتی تا نیمه دوم قرن بیست و یکم ادامه یابد.»

به گفته جی پی مورگان، چین تنها کشوری است که می‌تواند در بلندمدت جایگزین دلار و اقتصاد آمریکا شود. با این حال، استراتژیست‌های بانک سرمایه‌گذاری جهانی بر این باورند که با توجه به مزیت‌های اقتصادی، فناوری، جمعیتی و جغرافیایی ایالات متحده، این امر بعید است. علاوه بر این، پتانسیل رشد یوان چین منوط به کاهش کنترل سرمایه توسط چین است.

با این وجود، استراتژیست‌های جی پی مورگان احتمال دلارزدایی تدریجی را تکرار کردند و اظهار داشتند که این روند می‌تواند با کاهش اعتماد به دلار آمریکا یا تحولات مثبت خارج از ایالات متحده که اعتبار یک ارز جایگزین را افزایش می‌دهد، تسریع کند.

یک جایگزین بالقوه برای دلار، ارز مشترک پیشنهادی بریکس است. کشورهای بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هستند.

برخی از مردم بر این باورند که یوان چین جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی خواهد شد. به عنوان مثال، رئیس دومین بانک بزرگ روسیه، انتظار دارد که یوان جایگزین دلار آمریکا به عنوان ذخیره اصلی و ارز تسویه حساب در جهان «تا اوایل دهه آینده» شود.

یک اقتصاددان ارشد در شرکت خدمات مالی TD اخیراً اظهار داشت که بزرگترین چالش‌ دلار امروز یورو و رنمینبی چین هستند. استفن جن، اقتصاددان، مدیر عامل سابق مورگان استنلی، انتظار دارد دنیا از ارز ذخیره تک قطبی به ارز چندقطبی تغییر کند و یوان چین، یورو و دلار آمریکا یک پیکربندی ارز ذخیره سه قطبی را تشکیل دهند.