۰ نفر

مایعات گاز طبیعی چیست و انواع آن کدام اند؟

۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۲۴
کد خبر: 715177
مایعات گاز طبیعی چیست و انواع آن کدام اند؟

مایعات گاز طبیعی اجزایی از گاز طبیعی هستند که به صورت مایع از حالت گاز جدا می شوند.

​این جداسازی در یک تأسیسات میدانی یا یک کارخانه فرآوری گاز از طریق جذب، تراکم یا روش‌های دیگر اتفاق می‌افتد. انواع مختلفی از مایعات گاز طبیعی دارد که هریک از آن‌ها کاربردهای مختلفی دارند.

آشنایی با مایعات گاز طبیعی

مایعات گاز طبیعی محصولات جداگانه و ارزشمندی به حساب می‌آیند و حذف این مایعات از گاز طبیعی سودآور است. این مایعات ابتدا از گاز طبیعی استخراج و سپس به اجزای مختلف جدا می شوند. مایعات گاز طبیعی مواد هیدروکربنی هستند. هیدروکربن مولکولی است که منحصراً از کربن و هیدروژن تشکیل شده است. مایعات گاز طبیعی به عنوان مواد هیدروکربنی به همان خانواده مولکول‌هایی تعلق دارند که گاز طبیعی و نفت خام در آن قرار می‌گیرند.

نکات کلیدی

مایعات گاز طبیعی ممکن است کاربردهای بسیار متفاوتی داشته باشند که شامل پخت و پز، گرمایش، تولید پلاستیک و سوخت می‌شود.

یکی از معایب مایعات گاز طبیعی این است که حمل، نگهداری و حمل و نقل آن ها بسیار پرهزینه است.

تولید صادراتی مایعات گاز طبیعی ایالات متحده در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است.

انواع مایعات گاز طبیعی و کاربردهای آنها

مایعات گاز طبیعی بر اساس فشار بخار آنها طبقه بندی می شوند:

کم = میعانات

متوسط = گاز طبیعی

بالا = گاز مایع

علاوه بر این، مایعات گاز طبیعی ترکیبات شیمیایی مشابهی دارند، اما کاربردهای آنها بسیار متفاوت است. به بیان دقیق‌تر، کاربردهای فراوان مایعات گاز طبیعی شامل پخت و پز، گرمایش فضا و ترکیب این مایعات با سوخت وسایل نقلیه می‌شود.

اتان

اتان برای تولید پلاستیک و خوراک پتروشیمی استفاده می‌شود- خوراک پتروشیمی مواد خامی هستند که به فرآیند تولید صنعتی وارد می‌شوند تا محصول نهایی متفاوتی تولید شود. محصولات نهایی شامل پلاستیک، کیسه های پلاستیکی، ضد یخ و مواد شوینده هستند.

پروپان

کاربردها و مصارف پروپان شامل گرمایش ساختمان‌های مسکونی و تجاری، سوخت پخت و پز، اجاق های کوچک و خوراک پتروشیمی است. برخی از خودروها نیز از پروپان به عنوان سوخت استفاده می کنند.

بوتان ها

بوتان ها را می توان با بنزین و پروپان مخلوط کرد. محصولات نهایی این ترکیبات شامل لاستیک مصنوعی برای لاستیک خودرو و سوخت سبک تر است. بوتان در خالص ترین شکل خود، به عنوان مبرد قابل استفاده است. بوتان در ترکیب با پروپان به گاز مایع (LPG) تبدیل می شود.

ایزوبوتان ها

مصارف صنعتی ایزوبوتان ها می تواند شامل خوراک پالایشگاه ها و خوراک پتروشیمی ها باشد. محصولات نهایی آن نیز شامل ذرات معلق در هوا و مبرد هستند.

پنتان ها

پنتان ها در بنزین طبیعی و به عنوان یک عامل دمنده برای ساخت فوم پلی استایرن استفاده می شود. پنتان پلاس (که همچنین به عنوان بنزین طبیعی شناخته می شود) دسته خاصی از این گروه است که با سوخت خودرو ترکیب می شود و برای تولید قیر در ماسه های نفتی صادر می شود.

چالش ها و فرصت ها

رونق نفت شیل ایالات متحده نرخ استخراج مایعات گاز طبیعی را افزایش داد چرا که بین استخراج مایعات گاز طبیعی و قیمت نفت رابطه مستقیمی وجود دارد. علت این رابطه را می‌توان در این امر جست‌وجو کرد که با کاهش قیمت نفت خام در بازار، شرکت‌های تولیدکننده نفت، گاز و مواد شیمیایی مجبور می‌شوند برای جبران درآمد از دست رفته خود طیف محصولات خود را گسترش دهند و مایعات گازهای طبیعی را در میان محصولات خود عرضه کنند.

در فناوری‌هایی مانند حفاری افقی و شیوه‌های شکست هیدرولیکی که شامل استفاده از آب یا مایعات پرفشار برای استخراج گاز می‌شوند، پیشرفت‌های قابل توجهی صورت گرفته است. در نتیجه، تولید مایعات گاز طبیعی به طور پیوسته در سال‌های اخیر افزایش یافته است. در واقع، مایعات گاز طبیعی برای بسیاری از تولیدکنندگان گاز طبیعی جریان درآمد اضافی فراهم می کنند که ممکن است به تنوع‎بخشی به منبع درآمد آنها کمک کند.

یکی از چالش‌های تولید مایعات گاز طبیعی هزینه بالاتر مدیریت، نگهداری و حمل و نقل آنها در مقایسه با محصولات پالایش شده است زیرا مایعات گاز طبیعی برای حمل و نقل و جابجایی به فشار بالا یا دمای پایین نیاز دارند. مایعات گاز طبیعی همچنین به شدت قابل اشتعال هستند که همین مسئله حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی آن‌ها را مستلزم استفاده از خودروهای باربری، کشتی ها و مخازن ذخیره سازی خاص می‌سازد.

فراریت مایعات گاز طبیعی تا حدودی تعداد بازارهای موجود برای مصارف آنها را محدود می‌سازد. همچنین، با افزایش تولید نیاز به کارخانه‌های فرآوری خاصی که از ظرفیت جداسازی مایعات گاز طبیعی از این گاز برخوردار هستند نیز افزایش خواهد یافت.

نقاط قوت 

مایعات گاز طبیعی به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها که به محصولات مختلف مبتنی بر مواد شیمیایی تبدیل می شوند، کاربرد دارند.

مایعات گاز طبیعی کاربردهای زیادی از جمله گرمایش خانه، تولید پلاستیک و سوخت دارند.

مایعات گاز طبیعی با پیشرفت در تکنیک های حفاری به طور گسترده‌تری در دسترس قرار گرفته‌اند.

مایعات گاز طبیعی به شرکت های نفت و گاز جریان های درآمد بیشتری ارائه می دهند.

صادرات مایعات گاز طبیعی ایالات متحده روند رو به رشدی دارد.

نقاط ضعف

مدیریت، نگهداری و حمل و نقل مایعات گاز طبیعی بسیار پرهزینه است و نیاز به خودروهای باربری، انبار و تجهیزات خاص دارد.

مایعات گاز طبیعی برای حفظ حالت مایع خود در زمان حمل و نقل به فشار بالا یا دمای پایین نیاز دارند.

افزایش استفاده از مایعات گاز طبیعی منجر به افزایش تقاضا برای کارخانه های فرآوری خاصی شده است که این مایعات را از گاز طبیعی جدا می کنند.

فراریت آنها تعداد بازارهای طبیعی موجود برای مصارف آنها را محدود می‌سازد.

نمونه هایی از مایعات گاز طبیعی

فرض کنید که یک مرکز تولید جدید در تگزاس افتتاح شده باشد که در آن حفاری برای استخراج گاز طبیعی منجر به تولید مقادیر قابل توجهی از این سوخت شده است. این گاز از چاه استخراج و به یک مرکز تولید فرستاده می شود تا با افزایش حرارت آن به دماهای مختلف اتان و پروپان از آن جدا شوند.

XOM

شرکت اکسون موبیل (XOM) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی در ایالات متحده است.

اتان پس از رسیدن جریان گاز طبیعی به نقطه جوش ضروری از آن جدا می‌شود و پس از آن نیز پروپان که گاز سنگین‌تری است از آن جدا می‌شود و فرآیند جوش را طولانی‌تر می‌سازد. هنگامی که پروپان و اتان در طی فرآیندی به نام تفکیک جزء به جزء از جریان گاز طبیعی جدا شدند، مایعات گاز طبیعی از طریق خطوط لوله منتقل می‌شوند.

در نهایت، مایعات گاز طبیعی توسط خودروهای باربری تخصصی به مشاغل تجاری، کارخانه های صنعتی و شرکت گاز محلی ارسال می شوند. پروپان را می توان برای گرمایش ساختمان‌های مسکونی و تجاری و همچنین پخت و پز استفاده کرد. در نهایت، اتان برای تولید پلاستیک‌هایی مانند بطری‌های آب و کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌شود.