۰ نفر

پاداش مبتنی بر سهام چیست و نحوه علکرد آن چگونه است؟

۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۱۹
کد خبر: 715160
پاداش مبتنی بر سهام چیست و نحوه علکرد آن چگونه است؟

پاداش مبتنی بر سهام روشی است که در آن شرکت ها به جای پول نقد از سهام یا قراردادهای اختیار معامله سهام برای پاداش دادن به کارکنان استفاده می کنند.

​از آنجایی که پیامدهای مالیاتی این پاداش‌ها به ارزش بازار منصفانه (FMV) سهام بستگی دارد، اگر سهام مشمول مالیات تکلیفی باشد، بایستی مالیات آن به صورت نقدی پرداخت شود، حتی اگر کارمند مربوطه پاداش خود را به شکل سهام دریافت کرده باشد.

نکات کلیدی

پاداش مبتنی بر سهام غالباً قبل از وصول و فروش توسط کارمند، مشمول یک دوره واگذاری مالکیت خواهد بود.

دوره های واگذاری اغلب سه تا چهار سال هستند و معمولاً پس از اولین سالگرد زمانی که کارمند مربوطه واجد شرایط دریافت پاداش مبتنی بر سهام شده است، شروع می شوند.

دو نوع پاداش مبتنی بر سهام عبارتند از قراردادهای اختیار معامله سهام بدون شرایط (NSO) و قراردادهای اختیار معامله سهام تشویقی (ISO).

برخی از شرکت ها در صورت برآورده شدن برخی معیارهای عملکردی خاص مانند درآمد به ازای هر سهم (EPS) یا بازده سرمایه سهامداران (ROE)، سهام عملکرد را به مدیران و مدیران اجرایی خود اعطا می کنند.

نحوه عملکرد پاداش مبتنی بر سهام

اغلب شرکت‌های نوپا از روش پاداش مبتنی بر سهام استفاده می‌کنند، زیرا آنها معمولاً پول نقد زیادی برای پرداخت نرخ دستمزد رقابتی به کارکنان خود ندارند. مدیران و کارکنان ممکن است از این طریق در رشد و سود شرکت سهیم شوند. با این حال، در طی این فرآیند بسیاری از قوانین و مسائل مربوط به انطباق باید رعایت شوند مانند وظیفه امانتداری، رفتار مالیاتی و کسر مالیات، مسائل ثبت سهام و پرداخت هزینه‌ها.

هنگام واگذاری سهام، شرکت ها به کارکنان اجازه می دهند تا تعداد از پیش تعیین شده‌ای از سهم شرکت را در قیمت تعیین شده‌ای خریداری کنند. شرکت ها ممکن است در یک تاریخ خاص یا بر اساس یک برنامه ماهانه، سه ماهه یا سالانه سهام خود را به کارمندان واگذار کنند. زمان‌بندی واگذاری سهام ممکن است بر اساس تحقق اهداف عملکرد در سطح کل شرکت یا فردی، یا هر دو معیار زمان و عملکرد تنظیم شود. دوره های واگذاری اغلب سه تا چهار سال است که معمولاً پس از اولین سالگرد زمانی که یک کارمند واجد شرایط دریافت پاداش مبتنی بر سهام شده است، شروع می شود. پس از واگذاری، کارمند می تواند در هر زمانی قبل از تاریخ انقضا قرارداد اختیار خرید سهام خود را اجرا کند.

نمونه ای از پاداش مبتنی بر سهام

به عنوان مثال، فرض کنید به یک کارمند حق خرید 2000 سهم هریک به قیمت 20 دلار اعطا می‌شود. هم‌چنین به مدت سه سال، سالانه 30 درصد از این قراردادهای اختیار خرید به کارمند مربوطه واگذار می‌شود و مدت انقضای هریک از آن‌ها نیز پنج سال است. کارمند هنگام خرید سهام، بدون توجه به قیمت آن در طول دوره پنج ساله، 20 دلار به ازای هر سهم پرداخت خواهد کرد.

انواع پاداش مبتنی بر سهام

انواع مختلفی از پاداش مبتنی بر سهام وجود دارد مانند قراردادهای اختیار معامله سهام بدون شرایط (NSO) و قراردادهای اختیار معامله سهام تشویقی (ISO). قراردادهای اختیار معامله تشویقی فقط برای کارمندان و نه مدیران یا مشاوران غیرکارمند در دسترس هستند. این قراردادها مزایای مالیاتی ویژه ای را ارائه می دهند. در قراردادهای اختیار معامله بدون شرایط، کارکنان ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد بر اساس قیمت اعطایی منهای قیمت اعمال قرارداد اختیار معامله هستند.

حقوق افزایش قیمت سهام (SAR) امکان پرداخت ارزش تعداد از پیش تعیین شده‌ای از سهام شرکت را به صورت نقدی یا بر مبنای سهام فراهم می‌کنند. در طرح سهام موقت، پاداش نقدی برابر با ارزش تعداد از پیش تعیین شده‌ای سهام در تاریخ بعدی به کارکنان پرداخت می‌شود. طرح های خرید سهام کارکنان (ESPP) نیز به کارمندان اجازه می دهند سهام شرکت را با تخفیف خریداری کنند.

سهام محدود

سهام محدود و واحدهای سهام محدود (RSUs) به کارمندان اجازه می دهند مالکیت سهام را از طریق خرید یا به شکل هدیه و پس از چندین سال کار و رسیدن به اهداف عملکرد دریافت کنند. سهام محدود مستلزم تکمیل یک دوره واگذاری است. واگذاری این سهم‌ها ممکن است به یکباره و پس از یک دوره زمانی مشخص انجام شود. از طرف دیگر، واگذاری ممکن است به طور مساوی در طی یک دوره مشخص چند ساله یا هر روش دیگری که مدیران شرکت مناسب بدانند، انجام شود.

واحدهای سهام محدود مشابه واحدهای دیگر سهام هستند اما وعده شرکت برای پرداخت سهام بر اساس یک برنامه زمان بندی شده را نشان می‌دهند. این طرح مزیت هایی را برای شرکت به همراه دارد و تا زمانی که سهام به دست نیاید و منتشر نشود، کارمندان هیچ‌گونه حقوق مربوط به مالکیت سهام – مانند حق رای – به دست نخواهند آورد.

سهام عملکرد

شرکت ها تنها در صورتی سهام عملکرد را به مدیران اجرایی و مدیران دیگر شرکت اعطا می کنند که معیارهای مشخصی را رعایت کرده باشند. این شاخص‌ها ممکن است شامل معیارهایی مانند درآمد به ازای هر سهم (EPS)، بازده سرمایه سهامداران (ROE) یا کل بازده سهام شرکت نسبت به یک شاخص خاص باشد. به طور معمول، دوره های عملکرد افق زمانی چند ساله دارند.

اعمال قرارداد اختیار معامله سهام

قراردادهای اختیار معامله سهام ممکن است با پرداخت وجه نقد، مبادله سهامی که قبلاً به افراد دیگر تعلق داشتند، همکاری با یک کارگزار سهام در قالب طرح‌های فروش در همان روز یا انجام معامله فروش برای پوشش هزینه‌های قرارداد اعمال می‌شوند. با این حال، شرکت‌ها معمولاً تنها یک یا دو روش از میان موارد فوق را مجاز می دانند. به عنوان مثال، شرکت های خصوصی معمولاً فروش سهام خریداری شده را تا زمانی که سهام شرکت به صورت عمومی عرضه شود یا شرکت فروخته شود، محدود می‌سازند. شرکت‌های خصوصی علاوه بر این امکان استفاده از روش‌های فروش در همان روز یا فروش برای پوشش هزینه قرارداد را ارائه نمی‌کنند.