۰ نفر

هرچیزی که باید در مورد نرخ مشارکت نیروی کار بدانید

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۱۵
کد خبر: 715087
هرچیزی که باید در مورد نرخ مشارکت نیروی کار بدانید

نرخ مشارکت نیروی کار نشان دهنده درصدی از همه افراد در سن کار است که شاغل یا به طور جدی به دنبال کار هستند.

در این معادله تعداد افراد 16 ساله و بالاتر از آن که شاغل هستید یا به طور جدی شغلی را جست‌وجو می‌کنند، بر کل جمعیت غیرنظامی و غیرنهادی در سن کار تقسیم می‌شود.

مطابق اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) که ماهانه ارقام مربوط به نرخ مشارکت نیروی کار را منتشر می کند، نرخ مشارکت نیروی کار ایالات متحده در 12 ماه منتهی به سپتامبر 2022، بین حداقل 61.7٪ و حداکثر 62.3٪ (که رقم ماه سپتامبر 2022 بود) در نوسان بود.

از سال 2013 به بعد، ارقام ماهانه نرخ مشارکت نیروی کار پس از کاهش شدید در پی کسادی بزرگ، در حدود 63 درصد ثابت باقی مانده بود. با این حال، در اوایل سال 2020 نرخ مشارکت نیروی کار به طور چشمگیری کاهش یافت و در نتیجه همه گیری COVID-19 در نیمه اول این سال از 63.4٪ به 61.4٪ سقوط کرد. پایین ترین سطح آن نیز در آوریل 2020 ثبت شد که در آن سطح نرخ مشارکت نیروی کار به 60.2٪ رسید.

نکات کلیدی

این نرخ همراه با نرخ بیکاری، مممکن است چشم اندازی از وضعیت اقتصاد را ارائه دهد.

از سال 2013 به بعد، نرخ مشارکت نیروی کار ایالات متحده تا زمانی که در طی همه‌گیری کووید-19 نزول کند، در حدود 63 درصد ثابت بود. سطح این نرخ در سپتامبر 2022 نزدیک به 62.3٪ بود.

سطح این نرخ در طول زمان و بر اساس روندهای اجتماعی، جمعیتی و اقتصادی تغییر می‌کند.

مشارکت جهانی نیروی کار از سال 1990 به بعد کاهش نسبی داشته است.

آشنایی با نرخ مشارکت نیروی کار

نرخ مشارکت نیروی کار معیار مهمی برای تجزیه و تحلیل داده‌های اشتغال و بیکاری است، زیرا تعداد افراد شاغل و تعداد افرادی را که به طور جدی در جست‌وجوی کار هستند را اندازه‌گیری می‌کند. افراد گرفتار در نهادهای مختلف (در زندان ها، خانه های سالمندان یا تیمارستان‌ها) و اعضای ارتش در این معیار در نظر گرفته نمی‌شوند.

این شاخص تمام افراد 16 ساله یا بالاتر را شامل می‌شود و نسبت افرادی را که در خارج از خانه کار می کنند یا به دنبال کار هستند با افرادی که نه کار می کنند و نه به دنبال کار خارج از خانه هستند، مقایسه می کند.

از آنجایی که نرخ مشارکت نیروی کار افرادی را که از جستجوی کار منصرف شده اند نیز در بر می‌گیرد، ممکن است این شاخص تا حدودی قابل اعتمادتر از نرخ بیکاری باشد. در شاخص بیکاری افرادی که از جستجوی کار منصرف شده اند در نظر گرفته نمی‌شوند.

برخی از اقتصاددانان استدلال می کنند که در تلاش برای درک بهتر وضعیت اشتغال واقعی در اقتصاد بایستی نرخ مشارکت نیروی کار و داده های بیکاری در کنار هم در نظر گرفته شوند.

نرخ مشارکت نیروی کار در بلندمدت بر اساس روندهای اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی پیوسته در حال تغییر بوده است. مقدار این نرخ در نیمه دوم قرن بیستم به طور پیوسته افزایش یافت و در آوریل 2000 به 67.3 درصد رسید. با وقوع کسادی بزرگ در سال 2008، نرخ مشارکت نیروی کار وارد چندین سال کاهش شدید شد و تا سال 2013 در حدود 63 درصد تثبیت شد.

کاهش شدید دیگر نرخ مشارکت نیروی کار در اوایل سال 2020 روی داد، زیرا همه‌گیری COVID-19 اقتصاد ایالات متحده را تعطیل کرد. در این شرایط بسیاری از کارگران آسیب‌پذیر قادر نبودند یا نمی‌خواستند در مشاغل حضوری باقی بمانند، در حالی که برخی دیگر مشاغل خود را ترک کردند تا از اعضای خانواده در خانه مراقبت کنند.

واقعیت سریع

نرخ مشارکت نیروی کار ایالات متحده در سپتامبر 2022 حدود 62.3 درصد بود که شامل 56.8 درصد نرخ مشارکت زنان و 68.1 درصد نرخ مشارکت مردان می‌شد.

عوامل اقتصادی

روندهای اقتصادی کوتاه مدت و بلندمدت ممکن است بر نرخ مشارکت نیروی کار تأثیر بگذارد. در بلندمدت، صنعتی شدن و انباشت ثروت ممکن است نرخ مشارکت نیروی کار را تحت تاثیر قرار دهد.

صنعتی شدن معمولا با ایجاد فرصت های شغلی منجر به افزایش نرخ مشارکت می‌شود. سطوح بالاتر انباشت ثروت نیز ممکن است نرخ مشارکت را کاهش دهد زیرا افراد ثروتمندتر صرفا نیاز کمتری به کار برای امرار معاش دارند.

در کوتاه مدت، چرخه های تجاری و نرخ بیکاری نیز بر نرخ مشارکت تأثیر می گذارند. در طول رکود اقتصادی، نرخ مشارکت نیروی کار معمولا کاهش می‌یابد زیرا بسیاری از کارگران اخراج شده از پیدا کردن شغل دلسرد می‌شوند و از جستجوی شغل دست می‌کشند. سیاست‌های اقتصادی خاصی مانند مقررات سنگین بازار کار و برنامه‌های مزایای اجتماعی سخاوتمندانه نیز معمولا ممکن است منجر به کاهش مشارکت نیروی کار شوند.

عوامل اجتماعی

روند نرخ مشارکت زنان در نیروی کار تا حد زیادی موازی با روندهای بلندمدت کل جمعیت بوده است. نرخ مشارکت زنان در نیروی کار در 50 سال از 1948 تا 1998 از 32 درصد به 60 درصد افزایش یافته و تقریباً دو برابر شده است. این نرخ از آن زمان به بعد، در نتیجه همه گیری کووید-19 کاهش یافته است و از 57.9 درصد در فوریه 2020به 54.6 درصد در آوریل 2020 سقوط کرد.

معادله نرخ مشارکت نیروی کار

معادله مشارکت نیروی کار به صورت زیر است:

این معادله تمام اعضای جمعیت در سن 16 سالگی یا بالاتر از آن را شامل می‌شود.

عوامل جمعیتی

تغییرات جمعیت در سن کار از نسلی به نسل دیگر نیز بر مشارکت نیروی کار تأثیر می گذارند. با ورود گروه های سنی بزرگ به سن بازنشستگی، نرخ مشارکت نیروی کار ممکن است کاهش یابد.

بازنشستگی جریان ثابتی از افراد نسل انفجار زاد و ولد، مشارکت نیروی کار را کاهش داده است. طبق گزارش فدرال رزرو، سهم افراد واقع در سنین اولیه کار (25 تا 54 سال) در مشارکت نیروی کار در سال 1995 به 72 درصد رسید و در 25 سال آینده به 63.7 درصد کاهش یافت. این روند تقریباً با برخی از روندهای کاهشی مشارکت نیروی کار در قرن بیست و یکم مطابقت دارد.

افزایش حضور در دانشگاه در انتهای جوان‌تر طیف سنی عامل دیگری است که مشارکت نیروی کار را کاهش می‌دهد. ثبت نام در افراد 18 تا 24 ساله در دانشکده‌ها از حدود 35 درصد در سال 2000 به 41 درصد تا سال 2018 افزایش یافته است. با این حال، نرخ ثبت نام به دلیل همه گیری کاهش یافته است، به طوری که نرخ ثبت نام در مقطع کارشناسی از پاییز 2019 تا پاییز 2021 کاهش 7.8 درصدی داشته است.

مهم

نرخ بیکاری ملی در ایالات متحده در سپتامبر 2022 معادل 3.5٪ بود

مشارکت جهانی نیروی کار

مشارکت جهانی نیروی کار از سال 1990 کاهش ثابتی را از خود نشان داده است. بر اساس گزارش بانک جهانی، نرخ مشارکت جهانی نیروی کار در پایان سال 2021 به 59 درصد رسید که از 62.4 درصد در سال 2010 کاهش یافته است.

جدول زیر کشورهای دارای بالاترین و پایین‌ترین نرخ مشارکت نیروی کار را در سال 2021 نشان می دهد:

کشورهایی با بالاترین و پایین‌ترین نرخ مشارکت نیروی کار (2021)

کشور (بالاترین) نرخ کشور (پایین‌ترین) نرخ
قطر

87%

تاجیکستان 40%
ماداگاسکار 85% الجزایر 40%
جزایر سلیمان 85% مولداوی 39%
زیمباوه 84% اردن 38%
تانزانیا 83% یمن 37%
رواندا 83% سومالی 34%
کره شمالی 82% جیبوتی 31%
کامبوج 80%
نپال 80%

منبع: بانک جهانی

پورتوریکو، قلمرو تحت حاکمیت ایالات متحده نیز در این فهرست قرار گرفت و با نرخ مشارکت نیروی کار 40٪ در میان کشورهایی با پایین‌ترین نرخ مشارکت نیروی کار رتبه بندی شد.

نرخ مشارکت نیروی کار چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

نرخ مشارکت نیروی کار، نیروی کار فعال یک کشور مشتکل از افراد 16 سال و بالاتر را اندازه گیری می کند. بر خلاف نرخ بیکاری، در این شاخص افرادی که از جستجوی کار دلسرد شده‌اند اما همچنان می خواهند کار کنند در نظر گرفته می‌شود.

چه عواملی بر میزان مشارکت نیروی کار تأثیر می گذارند؟

سه عامل عمده بر این نرخ تأثیر می گذارند: عوامل اقتصادی، جمعیتی و اجتماعی. به عنوان مثال، بازنشستگی اخیر تعداد زیادی از افراد نسل انفجار زاد و ولد این نرخ را پایین آورده است، در حالی که ورود تعداد زیادی از زنان به نیروی کار در نیمه دوم قرن بیستم منجر به افزایش این نرخ شده است. در آوریل 2020، پس از شیوع بیماری همه گیر کووید-19 در ایالات متحده، این نرخ در مقایسه با ابتدای همان سال بیش از 3 درصد کاهش یافت.

نرخ مشارکت در نیروی کار ایالات متحده چه وضعیتی نسبت به نرخ مشارکت کشورهای دیگر دارد؟

بر اساس جدیدترین داده های بانک جهانی در سال 2021، ایالات متحده با 61 درصد نرخ مشارکت نیروی کار در میانه جدول نرخ مشارکت نیروی کار قرار می‌گیرد در حالی که نرخ مشارکت نیروی کار آن تنها دو درصد بیشتر از نرخ جهانی 59 درصدی است. 87 کشور با نرخ بالاتر، 91 کشور با نرخ پایین تر و هشت کشور با نرخ یکسان (از جمله آلمان، ایرلند و روسیه) در این جدول وجود داشتند. در 12 سپتامبر 2022، نرخ ایالات متحده 62.3٪ بود.