۰ نفر

خرید و فروش بازار به بازار یا آربیتراژگیری چیست؟

۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۲۷
کد خبر: 714638
خرید و فروش بازار به بازار یا آربیتراژگیری چیست؟

آربیتراژ عبارت است از خرید و فروش همزمان یک دارایی در بازارهای مختلف برای بهره برداری از تفاوت های جزئی قیمت آن در بازارهای مختلف.

​در این روش از تغییرات کوتاه مدت قیمت ابزارهای مالی یکسان یا مشابه در بازارهای مختلف یا در اشکال مختلف استفاده می‌شود.

فرصت آربیتراژگیری در نتیجه ناکارآمدی های بازار ایجاد می‌شود و هم از این ناکارآمدی‌ها استفاده و هم آنها را برطرف می کند.

نکات کلیدی

معاملات آربیتراژی در سهام، کالاها و ارزها انجام می شوند.

آربیتراژگیری از ناکارآمدی های اجتناب ناپذیر در بازارها استفاده می کند.

آشنایی با آربیتراژگیری

هرگاه بتوان سهام، کالا یا ارزی را در یک بازار با قیمت معینی خریداری کرد و همزمان در بازار دیگری با قیمت بالاتر فروخت، می توان از آربیتراژگیری استفاده کرد. این وضعیت فرصتی را برای کسب سود بدون ریسک برای معامله گر ایجاد می کند.

آربیتراژگیری مکانیزمی را فراهم می‌کند تا بتوان از عدم انحراف اساسی قیمت ها از ارزش منصفانه خود به مدت زمان طولانی اطمینان خاطر حاصل کرد. با پیشرفت فناوری، سود بردن از اشتباهات قیمت گذاری در بازارها بسیار دشوار شده است. بسیاری از معامله گران سامانه‌های معاملاتی رایانه‌ای دارند که برای پایش نوسانات ابزارهای مالی مشابه تنظیم شده‌اند. معامله‌گران به محض شناسایی هرگونه تنظیم قیمت ناکارآمد تلاش می‌کنند تا به سرعت تا از آن استفاده کنند و این فرصت‌ها به سرعت و غالبا در طی چند ثانیه از بین می‌روند.

یک مثال ساده از آربیتراژ

به عنوان یک مثال ساده از آربیتراژ، موارد زیر را در نظر بگیرید. سهام شرکت X با قیمت 20 دلار در بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) معامله می شود، در حالی که در همان لحظه در بورس اوراق بهادار لندن (LSE) با قیمت 20.05 دلار معامله می شود.

معامله گری می تواند این سهام را در بورس اوراق بهادار نیویورک خریداری کند و بلافاصله همان سهام را در بورس اوراق بهادار لندن بفروشد و به ازای هر سهم 5 سنت سود کسب کند.

معامله‌گر تا زمانی می‌تواند از این آربیتراژ استفاده کند که موجودی سهام شرکت X نزد متخصصان بورس اوراق بهادار نیویورک به اتمام برسد، یا تا زمانی که متخصصان بورس اوراق بهادار نیویورک یا لندن قیمت‌های خود را برای از بین بردن این فرصت تنظیم کنند.

واقعیت سریع

انواع آربیتراژ شامل ریسک، خرده فروشی، اوراق بهادار قابل تبدیل، منفی، آماری و مثلثی و غیره می‌شود.

یک مثال پیچیده از آربیتراژ

مثال پیچیده تر آربیتراژ را می توان در بازارهای ارز و با استفاده از آربیتراژ مثلثی مشاهده کرد. در این حالت، معامله گر یک ارز را به ارز دیگر تبدیل می کند، سپس آن ارز دوم را به ارز سوم تبدیل و در نهایت ارز سوم را به ارز اصلی تبدیل می کند.

1-14

از این تراکنش‌ها، یک سود آربیتراژی 1384 دلاری دریافت خواهید کرد (با فرض اینکه هزینه‌های تراکنش یا مالیات وجود نداشته باشد).

آربیتراژ چیست؟

آربیتراژ معامله ای است که برای استفاده از تفاوت های کوچک در قیمت‌گذاری دارایی های یکسان در دو یا چند بازار انجام می‌شود. معامله‌گر آربیتراژ دارایی خاصی را در یک بازار می خرد و همزمان آن را در بازار دیگر به فروش می‌رساند تا مابه التفاوت قیمت آن را در این دو بازار به جیب بزند. حالت‌های پیچیده تری از این فرآیند وجود دارند، اما تمام آن‌ها به شناسایی «ناکارآمدی» بازار بستگی دارند.

آربیتراژگیران که معامله گران آربیتراژی نیز نامیده می شوند، معمولاً به نمایندگی از موسسات مالی بزرگ کار می کنند. این معاملات معمولاً شامل مبادله مقدار قابل توجهی پول هستند و تنها با نرم‌افزارهای بسیار پیچیده می‌توان فرصت‌های چند ثانیه‌ای را که برای انجام این معاملات فراهم می‌شوند شناسایی و بر روی آن‌ها اقدام کرد.

چند نمونه از آربیتراژ را نام ببرید؟

تعریف استاندارد آربیتراژ شامل خرید و فروش سهام، کالاها یا ارزها در بازارهای متعدد به منظور سود بردن از تفاوت های اجتناب ناپذیر در قیمت‌گذاری دقیقه به دقیقه آنها است.

با این حال، کلمه آربیتراژ گاهی اوقات برای توصیف سایر فعالیت های معاملاتی نیز استفاده می شود. آربیتراژ ادغام که شامل خرید سهام شرکت ها قبل از انتشار اعلامیه ادغام مورد انتظار است، یکی از استراتژی های معاملاتی محبوب در بین سرمایه گذاران صندوق های پوشش ریسک است.

چرا آربیتراژ اهمیت دارد؟

معامله گران آربیتراژی در تلاش برای کسب سود، کارایی بازارهای مالی را افزایش می دهند. همانطور که آنها خرید و فروش می کنند، تفاوت قیمت بین دارایی های یکسان یا مشابه کاهش می یابد. قیمت دارایی هایی که قیمت‌گذاری پایین‌تر دارند با فشار خرید افزایش می‌یابد در حالی که دارایی های با قیمت‌گذاری بالاتر فروخته می شوند. به این ترتیب آربیتراژ ناکارآمدی در قیمت گذاری دارایی‌ها در بازار را برطرف می کند و نقدینگی را به بازار می افزاید.

اصلاحیه – 9 آوریل 2022: در نسخه قبلی این مقاله مثال پیچیده آربیتراژ اشتباه محاسبه شده بود.