۰ نفر

حق چاپ چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۱۰
کد خبر: 714568
حق چاپ چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

قانون حق چاپ از خالقان مطالب اصلی در برابر نسخه‌برداری یا استفاده غیرمجاز محافظت می کند.

​به عبارت ساده‌تر، حق چاپ حق نسخه‌برداری از اثر است. این مسئله بدان معنی است که سازندگان اصلی محصولات و هر فرد دیگری که به آنها اجازه نشر داده باشند، تنها کسانی هستند که حق انحصاری بازتولید اثر را دارند.

قانون حق چاپ به خالقان مطالب اصلی حق انحصاری استفاده بیشتر از آن مطالب و تکثیر آن‌ها را به مدت زمان معینی اعطا می‌کند، پس از این مرحله استفاده از مطالب دارای حق چاپ و نسخه‌برداری برای عموم آزاد خواهد بود.

نکات کلیدی

برای اینکه یک اثر اصلی توسط قوانین حق چاپ محافظت شود، باید به شکل ملموس ارائه شود.

در ایالات متحده، پدیدآورندگان آثار تا 70 سال پس از مرگ توسط قوانین حق چاپ محافظت می شود.

نحوه عملکرد حق چاپ

هنگامی که شخصی محصولی را ایجاد می کند که به عنوان اثر اصلی تلقی می شود و ایجاد آن به فعالیت ذهنی قابل توجهی نیاز دارد، این محصول به یک دارایی معنوی تبدیل می شود که باید از تکرار غیرمجاز محافظت شود. نمونه‌هایی از خلاقیت‌های منحصربه‌فرد عبارتند از ساخت نرم‌افزار رایانه‌ای، هنر، شعر، طرح‌های گرافیکی، اشعار و آهنگ‌های موسیقی، رمان‌ها، فیلم‌ها، طرح‌های معماری اصلی، محتوای وب‌سایت و غیره. یکی از پادمان‌هایی که می‌توان برای محافظت قانونی از یک اثر اصلی استفاده کرد، حق چاپ است.

بر اساس قانون حق چاپ، اگر نویسنده اثری آن را بر اساس تفکر مستقل خود و خالی از تکرار ساخته باشد، این اثر اصیل محسوب می شود. این نوع آثار به عنوان اثر اصلی نویسنده (OWA) شناخته می شوند. هر فردی که دارای یک اثر اصلی نویسندگی باشد به طور خودکار حق چاپ آن اثر را در اختیار دارد و در برابر استفاده دیگران از آن مطلب یا تکرار آن توسط دیگران محافظت می‌شود. در صورتی که مالک اصلی بخواهد به وقت نیاز در نظام حقوقی برتری داشته باشد، می تواند حق چاپ را به صورت داوطلبانه ثبت کند.

هر نوع اثری ممکن نیست دارای حق چاپ باشد. حق چاپ از ایده ها، اکتشافات، مفاهیم یا نظریه ها محافظت نمی کند. نام های تجاری، مارک‌ها، شعارها، نام های دامنه و عناوین نیز تحت قانون حق چاپ محافظت نمی‌شوند. برای اینکه یک اثر اصلی دارای حق چاپ باشد، باید شکل ملموس داشته باشد. این مسئله بدان معنی است که هر سخنرانی، اکتشاف، نت موسیقی یا ایده‌ای که به محافظت با قانون حق چاپ نیاز دارد باید به شکل فیزیکی نوشته شود.

در ایالات متحده، مالکان اصلی در تمام طول زندگی خود و تا 70 سال پس از مرگ توسط قوانین حق چاپ محافظت می شوند. اگر مالک اصلی مطالب دارای حق چاپ شرکت باشد، دوره محافظت با حق چاپ از میان دو گزینه 95 سال از تاریخ انتشار یا 120 سال هر کدام که زودتر منقضی شود، خواهد بود.

قانون حق چاپ ایالات متحده اصلاحات و تغییرات متعددی را تجربه کرده است که مدت زمان حفاظت حق چاپ از آثار را تغییر داده‌اند. محافظت از آثار «در طول عمر نویسنده به اضافه 70 سال پس از مرگ وی» را می توان به قانون تمدید مدت حق چاپ در سال 1998 نسبت داد (که همچنین به عنوان قانون حفاظت از میکی ماوس یا قانون سانی بونو نیز شناخته می شود)، که به طور کلی دوره محفاظت با حق چاپ را 20 سال افزایش داد.

مهم

مدت محافظت قانون حق چاپ از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و بسته به کشور، ممکن است از 50 تا 100 سال پس از مرگ فرد باقی بماند.

حق چاپ در مقایسه با علائم تجاری و اختراعات

در حالی که قانون حق چاپ یک قانون فراگیر نیست، قوانین دیگری مانند قوانین ثبت اختراع و علائم تجاری، ممکن است تحریم های بیشتری را اعمال کنند. اگرچه حق چاپ، علائم تجاری و حقوق ثبت اختراع اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما اشکال مختلف حمایت از مالکیت معنوی را ارائه می دهند.

قوانین علائم تجاری از اقلامی محافظت می کنند که برای متمایز کردن آثار یک فرد یا شرکت از نهاد دیگر استفاده می شوند. این اقلام شامل کلمات، عبارات یا نمادهایی مانند آرم، شعار و نام تجاری می‌شوند که قوانین حق چاپ آنها را پوشش نمی دهد. حقوق ثبت اختراع نیز اختراعات را برای مدت زمان محدودی پوشش می دهند. اقلامی که به این شکل محافظت می‌شوند محصولاتی مانند فرآیندها و ماشین آلات صنعتی و ترکیبات شیمیایی را دربر می‌گیرند.