۰ نفر

شاخص قیمت خرده فروشی (RPI) چیست و چه شباهتی با قیمت مصرف کننده دارد؟

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۴۵
کد خبر: 713586
شاخص قیمت خرده فروشی (RPI) چیست و چه شباهتی با قیمت مصرف کننده دارد؟

شاخص قیمت خرده فروشی (RPI) یک شاخص قیمت است که توسط دفتر آمار ملی بریتانیا محاسبه و منتشر می شود.

​این شاخص در بریتانیا یک آمار رسمی در نظر گرفته نمی شود، اما برای تشخیص افزایش هزینه‌های خاصی استفاده می شود. شاخص قیمت خرده‌ فروشی در سال 1947 در بریتانیا معرفی شد و در سال 1956 رسمیت پیدا کرد.

نکات کلیدی

شاخص قیمت خرده‌ فروشی یکی از معیارهای قدیمی تر تورم است و برای تعیین اهداف آماری نرخ تورم رسمی بریتانیا در نظر گرفته نمی شود.

شاخص قیمت خرده‌ فروشی هم‌چنان به دلیل استفاده از آن به عنوان تعدیل‌کننده هزینه برای پرداخت های انتقالی دولت و مذاکره قرارداد دستمزد گزارش می‌شود.

آشنایی با شاخص قیمت خرده فروشی (RPI)

شاخص قیمت خرده فروشی (RPI) معیار قدیمی تر تورم است که هم‌چنان به دلیل استفاده از آن برای محاسبه هزینه زندگی و افزایش دستمزدها منتشر می شود، اما این معیار نرخ تورم رسمی از سوی دولت در نظر گرفته نمی شود. شاخص قیمت خرده‌ فروشی برای اولین بار در ژوئن 1947 محاسبه شد و تا حد زیادی جایگزین شاخص هزینه زندگی قبلی شد. زمانی این شاخص معیار رسمی و اصلی تورم به حساب می‌آمد. با این حال، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) اکنون تا حد زیادی این نقش را ایفا می‌کند.

دولت بریتانیا همچنان از شاخص قیمت خرده‌ فروشی برای برخی اهداف مانند محاسبه مبالغ قابل پرداخت در اوراق بهادار متصل به شاخص، از جمله اوراق قرضه دولتی متصل به شاخص و افزایش اجاره مسکن اجتماعی استفاده می‌کند. کارفرمایان بریتانیایی نیز از آن به عنوان نقطه شروع مذاکرات دستمزد استفاده می کنند. با این حال، از سال 2003 به بعد کمیته سیاست پولی بانک مرکزی انگلستان دیگر از این شاخص برای تعیین هدف تورم استفاده نکرده است و از آوریل 2011 نیز دیگر به عنوان مبنایی برای شاخص‌گذاری حقوق بازنشستگی کارکنان سابق بخش دولتی استفاده نشده است. . از سال 2016 حقوق بازنشستگی دولتی بریتانیا با بالاترین رقم از میان افزایش میانگین درآمد، شاخص قیمت مصرف‌کننده یا نرخ 2.5٪ شاخص‌گذاری شده است.

آماردان ملی بریتانیا در سال 2013 و پس از مشاوره در مورد احتمال بهبود شاخص قیمت خرده‌ فروشی، بیان کرد که فرمول استفاده شده برای محاسبه شاخص قیمت خرده‌ فروشی با استانداردهای بین المللی مطابقت ندارد و توصیه کرد که شاخص جدیدی به نام RPIJ منتشر شود. متعاقبا، دفتر ملی آمار بریتانیا تصمیم گرفت دیگر شاخص قیمت خرده‌ فروشی را به عنوان یک «آمار ملی» طبقه بندی نکند. با این حال، دفتر ملی آمار بریتانیا به محاسبه شاخص قیمت خرده‌ فروشی و چند معیار دیگر از شاخص تورم، ادامه خواهد داد تا سری زمانی منسجمی از روند تاریخی تورم ارائه کند. عوامل دخیل در این شاخص همچنان برای تعدیل اثر تورمی سود سرمایه و درج آن در محاسبه مالیات واحدهای تجاری مشمول مالیات شرکتی در بریتانیا استفاده می شوند.

در ژانویه 2018 مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلستان، بیان کرد که شاخص قیمت خرده‌ فروشی باید کنار گذاشته شود.

شاخص قیمت خرده‌فروشی در مقابل شاخص قیمت مصرف‌کننده

شاخص قیمت خرده‌ فروشی نیز مانند شاخص شناخته شده تر قیمت مصرف‌کننده تغییرات هزینه یک سبد کالای ثابت را در طول زمان دنبال می کند و با ترکیب نزدیک به 180000 مظنه قیمت برای حدود 700 کالای نماینده محاسبه می شود. اما از زمان معرفی شاخص قیمت مصرف‌کننده در در سال 1996، تورم 12 ماهه بریتانیا بر اساس شاخص قیمت خرده‌ فروشی معمولا 0.9 درصد بالاتر از شاخص قیمت مصرف‌کننده بوده است.

تفاوت 0.9 درصدی بین شاخص قیمت خرده‌ فروشی و شاخص قیمت مصرف‌کننده در بریتانیا به دلایل مختلفی ایجاد می شود. اولاً، شاخص قیمت مصرف‌کننده شامل برخی اقلام است که در شاخص قیمت مصرف‌کننده لحاظ نشده‌اند و بالعکس. ثانیاً، این دو شاخص تغییر قیمت را برای جمعیت‌های هدف مختلف اندازه‌گیری می‌کنند. در نهایت، این دو معیار از فرمول‌های متفاوتی برای محاسبات خود استفاده می‌کنند که منجر به تفاوتی می‌شود که به «اثر فرمول» معروف است.