۰ نفر

مالیات تصاعدی چیست؟ بررسی مزایا و معایب آن

۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۴۸
کد خبر: 713506
مالیات تصاعدی چیست؟ بررسی مزایا و معایب آن

مالیات تصاعدی درصد بالاتری را بر مالیات دهندگانی که درآمد بالاتری دارند اعمال می کند. نظام مالیات بر درآمد ایالات متحده نمونه‌ای از مالیات تصاعدی است.

در این روش نرخ مالیات کمتری بر افراد کم درآمد نسبت به کسانی که درآمد بالاتری دارند، اعمال می‌شود. این روش معمولاً با ایجاد براکت های مالیاتی انجام می‌شود که مالیات دهندگان را بر اساس محدوده درآمد گروه بندی می کنند.

نظام مالیات بر درآمد در ایالات متحده یک نظام تصاعدی در نظر گرفته می‌شود، اگرچه در دهه‌های اخیر هموارتر شده است. در سال 2021، تنها هفت گروه مالیاتی با نرخ‌های 10، 12، 22، 24، 32، 35 و 37 درصد وجود داشت.

نکات کلیدی

در روش مالیات‌گیری نزولی بدون توجه به توانایی پرداخت، نرخ یکسانی بر همه مالیات دهندگان اعمال می‌شود. مالیات بر فروش نمونه‌ای از این نوع مالیات است.

مالیات مقطوع مالیات بر درآمدی است که برای همه یکسان است. مالیات حقوق و دستمزد تامین اجتماعی ایالات متحده تقریبا مالیات مقطوع به حساب می‌آید با این تفاوت که سقف بالایی برای مالیات دارد.

آشنایی با مالیات تصاعدی

منطق مالیات تصاعدی این است که اعمال درصد مالیات ثابت بار نامتناسبی بر افراد کم‌درآمد تحمیل خواهد کرد. اگرچه ممکن است مقدار بدهی دلاری آن‌ها کمتر باشد، اما تأثیر آن بر قدرت مخارج واقعی آنها بزرگ‌تر خواهد بود.

میزان رشد تصاعدی ساختار مالیاتی به این مسئله بستگی دارد که چقدر از بار مالیاتی به درآمدهای بالاتر منتقل می شود. اگر یک منشور مالیاتی نرخ پایین 10٪ و نرخ بالای 30٪ داشته باشد و منشور مالیاتی دیگر دارای نرخ های مالیاتی از 10٪ تا 80٪ باشد، دومی تصاعدی‌تر است.

مزایای مالیات تصاعدی

از طرف دیگر، یک نظام مالیاتی تصاعدی، بار مالیاتی افرادی را که کمترین توانایی پرداخت را دارند، کاهش می دهد. این مسئله باعث می‌شود پول بیشتری در جیب افراد کم‌درآمد باقی بماند که احتمالاً همه آن پول را صرف کالاهای ضروری و در طی این فرآیند رشد اقتصاد را تحریک می‌کنند.

هر نظام مالیاتی تصاعدی نیز معمولا به جمع آوری مالیات بیشتری نسبت به مالیات های ثابت یا مالیات های نزولی منجر می‌شود، زیرا بیشترین درصد مالیات ها از بالاترین طبقات درآمد جامعه جمع آوری می شود.

مالیات تصاعدی همچنین کسانی که بیشترین منابع را دارند ملزم می‌سازد که بخش بیشتری از هزینه خدماتی را که همه شهروندان و مشاغل به آن‌ها تکیه دارند مانند تعمیر و نگهداری جاده ها و ایمنی عمومی، تامین کنند.

معایب مالیات تصاعدی

منتقدان مالیات های تصاعدی، آنها را مانعی برای موفقیت می دانند. آنها همچنین از نقش این نظام به عنوان ابزاری برای توزیع مجدد درآمد مخالفند و به اعتقاد آنها این نظام ثروتمندان و حتی طبقه متوسط ​​را به طور ناعادلانه مجازات می کند.

مخالفان مالیات تصاعدی عموماً حامیان مالیات های پایین و به تبع آن ارائه حداقل خدمات دولتی هستند.

مالیات تصاعدی در مقابل مالیات نزولی

مالیات نزولی برعکس مالیات تصاعدی، بخش بزرگتری از درآمد قابل تصرف افراد کم‌درآمد را از دست آن‌ها خارج می‌کند.

مالیات بر فروش نمونه‌ای از مالیات نزولی است. اگر دو نفر یکی ثروتمند و دیگری فقیر، یک کیسه مشابه از مواد غذایی را خریداری کنند هر دو به یک میزان مالیات بر فروش پرداخت خواهند کرد. اما فرد فقیرتر درصد بیشتری از درآمد خود را برای به دست آوردن آن مواد غذایی خرج کرده است.

مالیات تصاعدی در مقابل مالیات ثابت

نظام مالیات بر درآمد با نرخ یکسان، بدون در نظر گرفتن درآمد افراد درصد مالیات یکسانی را بر همه آن‌ها اعمال می کند. در ایالات متحده، مالیات بر حقوق و دستمزدی که برای تأمین مالی بیمه تامین اجتماعی و مدیکر استفاده می‌شود اغلب یک مالیات ثابت به حساب می‌آید زیرا همه حقوق بگیران درصد یکسانی را پرداخت می کنند. با این حال، برای این مالیات سقف مشخصی تعیین شده است. برای سال 2021، مالیات بر حقوق برای درآمدهای بیش از 142800 دلار اعمال نمی شد (برای سال 2022، این مالیات برای درآمدهای بیش از 147000 دلار اعمال نمی شود). این ویژگی باعث می شود که این مالیات فقط برای افرادی که درآمد آن‌ها کمتر از این مقدار است، مالیات ثابت باشد. مالیات دهندگانی که بیش از 142800 دلار در سال درآمد داشته باشند درصد کمتری از درآمد کلی خود را به عنوان مالیات بر حقوق پرداخت می کنند. این مسئله باعث می شود که این مالیات نوعی مالیات نزولی به حساب آید.