۰ نفر

تملک اهرمی یا خرید استقراضی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۳۸
کد خبر: 712922
تملک اهرمی یا خرید استقراضی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

تملک اهرمی زمانی اتفاق می افتد که معامله خرید یک شرکت دیگر تقریباً به طور کامل با وجوه استقراض شده تکمیل شود.

​دارایی های شرکت خریداری شده اغلب همراه با دارایی های شرکت خریداری کننده به عنوان وثیقه این وام ها استفاده می شوند.

نکات کلیدی

پس از بحران مالی 2008 محبوبیت تملک اهرمی کاهش یافت، اما بار دیگر در حال افزایش است.

تملک‌های اهرمی (LBO)، معمولاً به نسبت 90 درصد بدهی به 10 درصد سهام انجام می‌شوند.

تملک اهرمی به عنوان یک شیوه تجاری بی رحمانه و غارتگرانه شهرت پیدا کرده است، به ویژه از آنجایی که دارایی های شرکت هدف را می‌توان به عنوان اهرمی علیه آن استفاده کرد.

آشنایی با تملک اهرمی (LBOs)

در خرید اهرمی (LBO)، معمولاً نسبت 90 درصد بدهی به 10 درصد سرمایه رعایت می‌شود. به دلیل این نسبت بالای بدهی به سرمایه سهامدارن، اوراق قرضه منتشر شده برای خرید معمولاً از درجه سرمایه گذاری به حساب نمی‌آیند و به عنوان اوراق قرضه بی‌اعتبار شناخته می شوند. تملک اهرمی به عنوان یک تاکتیک بی رحمانه و غارتگرانه شهرت پیدا کرده است زیرا شرکت هدف معمولاً خرید را تایید نمی کند. تملک اهرمی جدا از اینکه یک حرکت خصمانه است، کمی طعنه آمیز نیز به حساب می‌آید زیرا موفقیت شرکت هدف از نظر دارایی های موجود در ترازنامه، می تواند علیه آن و به عنوان وثیقه وام شرکت خریداری کننده استفاده شود.

مهم

هدف از خریدهای اهرمی این است که به شرکت‌ها اجازه دهد بدون نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد، خریدهای بزرگی انجام دهند.

تملک‌های اهرمی به سه دلیل اصلی انجام می شوند:

  • برای خصوصی کردن یک شرکت دولتی
  • برای جدا کردن بخشی از یک کسب‌وکار موجود با فروش آن
  • برای انتقال اموال خصوصی، همانطور که در مورد تغییر مالکیت مشاغل کوچک صادق است

با این حال، معمولاً در هر حالت یکی از ملزومات تملک اهرمی این است که شرکت یا نهاد خریداری شده، سودآور و در حال رشد باشد.

تملک‌های اهرمی تاریخ بدنامی داشته‌اند، به ویژه در دهه 1980 که چندین تملک برجسته منجر به ورشکستگی نهایی شرکت های خریداری شده شد. علت ورشکستگی شرکت‌های خریداری شده این بود در این فرآیندها از نسبت اهرمی نزدیک به 100٪ استفاده شده بود و پرداخت‌های بهره وجوه استقراض شده آنچنان زیاد بود که جریان‌های نقدی عملیاتی شرکت قادر به تامین آن‌ها نبود.

نمونه ای از تملک‌های اهرمی

یکی از بزرگترین تملک‌های اهرمی ثبت شده، تملک شرکتHospital Corporation of America  (HCA) توسط Kohlberg Kravis Roberts & Co (KKR)، Bain & Co و Merrill Lynch در سال 2006 بود. ارزش این سه شرکت HCA حدود 33 میلیارد دلار بود.

اگرچه پس از بحران مالی 2008 تعداد چنین تملک‌های اهرمی بزرگ کاهش یافته است اما تعداد تملک‌های اهرمی بزرگ در طول همه گیری COVID-19 روند صعودی پیدا کرد. در سال 2021، گروهی از سرمایه‌گذاران به رهبری گروه بلک استون، خرید اهرمی Medline را اعلام کردند که در آن ارزش این سازنده تجهیزات پزشکی را 34 میلیارد دلار برآورد شده بود.

نحوه عملکرد تملک اهرمی چگونه است؟

تملک اهرمی (LBO) زمانی است که یک شرکت سعی می کند شرکت دیگری را بخرد و مقدار زیادی پول را برای تامین مالی خرید استقراض می‌کند. شرکت خریدار در برابر دارایی های ترکیبی دو شرکت اوراق قرضه منتشر می کند، به این معنی که دارایی های شرکت خریداری شده ممکن است در واقع به عنوان وثیقه بدهی علیه آن استفاده شود. اگرچه تملک اهرمی اغلب به عنوان یک اقدام غارتگرانه یا خصمانه تلقی می شود اما تملک‌های اهرمی در مقیاس بزرگ در اوایل دهه 2020 جانی دوباره پیدا کرده‌اند.

چرا تملک‌های اهرمی اتفاق می افتند؟

تملک‌های اهرمی (LBOs) معمولاً برای خصوصی‌سازی یک شرکت دولتی یا برای جدا کردن بخشی از یک کسب‌وکار موجود با فروش آن استفاده می شود. این خریدها همچنین برای انتقال اموال خصوصی مانند تغییر مالکیت مشاغل کوچک قابل استفاده هستند. مزیت اصلی خرید اهرمی این است که شرکت خریدار می تواند یک شرکت بسیار بزرگتر را خریداری کند و از بخش نسبتاً کوچکی از دارایی های خود برای این کار استفاده کند.

چه نوع شرکت هایی برای تملک جذاب هستند؟

شرکت‌های سهامی معمولاً به‌جای صنایع نوپا یا سوداگرانه‌تر شرکت‌هایی را که در صنایع تثبیت‌شده قرار دارند یا برای تملک اهرمی به بلوغ کافی رسیده‌اند هدف قرار می‌دهند. بهترین نامزدها برای تملک‌های اهرمی معمولاً جریان‌های نقدی عملیاتی قوی و قابل اعتماد، خطوط تولید به خوبی تثبیت شده، تیم‌های مدیریتی قوی و راهبردهای خروج عملی دارند به طوری که خریدار بتواند به سود خود دست پیدا کند.