۰ نفر

نظریه هتلینگ چیست و هارولد هتلینگ چه کسی بود؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۲۸
کد خبر: 712183
نظریه هتلینگ چیست و هارولد هتلینگ چه کسی بود؟

نظریه هتلینگ قیمت یا بازدهی را تعریف می کند که صاحب یک منبع تجدیدناپذیر را متقاعد می‌سازد به جای رها کردن این منابع و منتظر بودن آن‌ها را استخراج کند و به فروش برساند.

اقتصاددانان از نظریه هتلینگ برای پیش‌بینی قیمت نفت و سایر منابع تجدیدناپذیر بر اساس نرخ‌های بهره رایج استفاده می‌کنند. قانون هتلینگ به نام آماردان آمریکایی هارولد هتلینگ نامگذاری شده است.

نکات کلیدی

این نظریه قیمت نسبی منابع تجدیدناپذیر را بر اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده یا برخی اوراق بهادار سوددار مشابه مبتنی می‌سازد.

این قانون توسط آماردان آمریکایی هارولد هتلینگ ابداع شد.

آشنایی با نظریه هتلینگ

نظریه هتلینگ به بررسی یک تصمیم اساسی صاحبان منابع تجدیدناپذیر می پردازد: منبع را در زمین نگه دارد و به انتظار قیمت بهتری در سال آینده بنشیند یا آن را استخراج کند و بفروش برساند و درآمد حاصل از آن را در یک اوراق بهادار بهره‌دار سرمایه گذاری کند.

به‌عنوان مثال، صاحب ذخایر سنگ آهن را در نظر بگیرید. اگر این شرکت معدنی انتظار افزایش 10 درصدی قیمت سنگ آهن را در 12 ماه آینده داشته باشد و نرخ بهره واقعی غالب (نرخ اسمی منهای تورم) که می تواند در آن سرمایه گذاری کند تنها 5 درصد در سال باشد، احتمالا تصمیم خواهد گرفت که سنگ آهن را استخراج نکند. هزینه های استخراج در این نظریه نادیده گرفته شده‌اند. اگر اعداد تغییر می کردند، یعنی انتظار افزایش 5 درصدی قیمت سنگ آهن وجود داشت و نرخ بهره 10 درصد بود احتمالا مالک این ذخایر سنگ آهن را استخراج می کرد، آن‌ها را می فروخت و درآمد حاصل از فروش را با بازدهی 10 درصد سرمایه گذاری می کرد. این شرکت معدنی حالتی که در انتظار افزایش قیمت 5% درصد و نرخ بهره 5% باشند بی تفاوت خواهد بود.

نظریه و عمل

تفاوت بین هزینه های نهایی استخراج منابع طبیعی و قیمت آنها را رانت هتلینگ می گویند. در نتیجه، نرخ تغییر قیمت یک منبع قابل اتمام باید برابر با نرخ بهره ای باشد که شرکت معدنی یا استخراجی برای تنزیل جریان‌های نقدی آینده استفاده می کند. این نتیجه به عنوان قاعده رشد R-درصدی هتلینگ شناخته می شود. هر زمان که هزینه های استخراج نهایی صفر باشد، قیمت منبع موجود در انبار و منبع استخراج نشده برابر خواهند بود و قانون هتلینگ برای هر دو به یک شکل اعمال می شود. با این حال، اگر هزینه های استخراج در طول زمان افزایش یابد، قیمت منبع باید با نرخی کمتر از نرخ تنزیل افزایش یابد.

بنابراین، در صورت ثابت بودن سایر شرایط افزایش نرخ تنزیل به معنای قیمت بالاتری برای منبع استخراج نشده است و باعث افزایش سرعت استخراج می شود. بنابراین، به لحاظ نظری، نرخ افزایش قیمت منابع تجدیدناپذیری مانند نفت، مس، زغال سنگ، سنگ آهن، روی، نیکل و غیره باید سرعت افزایش نرخ بهره واقعی را دنبال کند.

در عمل، بانک فدرال رزرو مینیاپولیس در تحقیقی در سال 2014 به این نتیجه رسید که نظریه هتلینگ نقض می‌شود. نرخ‌های افزایش قیمت تمام کالاهای اساسی که نویسندگان این مقاله بررسی کرده بودند، کمتر از میانگین سالانه اوراق بهادار خزانه‌داری ایالات متحده بودند. نویسندگان این مقاله تصور می‌کردند که هزینه های استخراج ممکن است این تفاوت را توضیح دهد.

هارولد هتلینگ کی بود؟

هارولد هتلینگ (1895 – 1973) آماردان و اقتصاددان آمریکایی بود که در سال‌های اولیه و اواسط زندگی حرفه‌ای خود به دانشگاه‌های استنفورد و کلمبیا وابسته بود و بعداً تا زمان بازنشستگی خود با دانشگاه کارولینای شمالی-چپل هیل همکاری کرد. وی جدای از نظریه هم‌نام خود در مورد قیمت‌گذاری منابع تجدیدناپذیر، به دلیل توزیع T-square هتلینگ، قانون هتلینگ و لم هتلینگ نیز شناخته شده است.