۰ نفر

بازار حراج چیست و فرآیند آن چگونه است؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۳۷
کد خبر: 712157
بازار حراج چیست و فرآیند آن چگونه است؟

بازار حراج بازاری است که در آن خریداران و فروشندگان به طور همزمان پیشنهادهای رقابتی خود را ارائه می‌کنند.

فرآیند دخیل در یک بازار حراج با فرآیند دخیل در بازار فرابورس (OTC) متفاوت است. به عنوان مثال، در بازار بورس نیویورک هیچ مذاکره مستقیمی بین خریداران و فروشندگان منحصربه‌فرد روی نمی‌دهد در حالی که در معاملات فرابورس این مذاکرات انجام می شوند. بیشتر حراجی‌های متعارف شامل چندین خریدار یا پیشنهاد دهنده بالقوه می‌شوند اما فقط یک فروشنده در آن‌ها وجود دارد، در حالی که بازارهای حراج اوراق بهادار از چندین خریدار و فروشنده تشکیل شده‌اند که همه آن‌ها به طور همزمان به دنبال انجام معاملات خود هستند.

نکات کلیدی

قیمتی که یک سهام در آن معامله می‌شود بالاترین قیمتی را که خریداری مایل به پرداخت آن است و پایین ترین قیمتی را که فروشنده‌ای حاضر به پذیرش آن است نشان می‌دهد.

بازار حراج دوگانه زمانی است که قیمت خریدار و قیمت درخواستی فروشنده مطابقت داشته باشند و معامله با آن قیمت انجام شود.

بازارهای حراج شامل مذاکرات مستقیم بین خریداران و فروشندگان منفرد نمی شوند، در حالی که مذاکرات در معاملات فرابورس انجام می شوند.

خزانه‌داری ایالات متحده برای حمایت مالی از برخی فعالیت‌های مالی دولت حراجی‌هایی را برگزار می‌کند که شرکت در آن‌ها برای عموم و نهادهای سرمایه‌گذاری بزرگ آزاد است.

بازارهای حراج دوگانه

یک بازار حراج که به عنوان بازار حراج دوگانه نیز شناخته می‌شود به خریداران و فروشندگان اجازه می‌دهد تا قیمت‌هایی را که قابل قبول می‌دانند در فهرستی ثبت کنند. وقتی تطابقی بین قیمت خریدار و قیمت درخواستی فروشنده مشاهده می‌شود، معامله‌ای با آن قیمت انجام می‌شود. معاملاتی که قیمت تطبیقی برای آن‌ها یافت نشود اجرا نمی‌شوند.

نمونه هایی از فرآیند بازار حراج

تصور کنید که چهار خریدار بخواهند سهمی از شرکت XYZ بخرند و پیشنهادهای زیر را ارائه دهند: به ترتیب 10.00 دلار، 10.02 دلار، 10.03 دلار و 10.06 دلار. در مقابل، چهار فروشنده مایل به فروش سهام شرکت XYZ هستند و این فروشندگان قیمت‌های درخواستی زیر را برای فروش سهام خود ارائه کردند: به ترتیب 10.06 دلار، 10.09 دلار، 10.12 دلار و 10.13 دلار.

در این حالت سفارشات افرادی که برای سهام شرکت XYZ قیمت پیشنهادی و درخواستی 10.06 دلار را ارسال کرده‌اند انجام می‌شود. تمام سفارشات باقی مانده بلافاصله اجرا نمی شوند و قیمت فعلی شرکت XYZ 10.06 دلار خواهد بود.

حراج‌های خزانه داری

خزانه داری ایالات متحده حراج هایی را برای تامین مالی برخی از فعالیت های مالی دولت برگزار می کند. شرکت در حراج خزانه داری برای عموم و نهادهای مختلف سرمایه گذاری بزرگتر آزاد است. این پیشنهادها به صورت الکترونیکی ارسال و بسته به شخص یا نهادی که پیشنهاد ثبت شده را ارائه می دهد به پیشنهادهای رقابتی و غیررقابتی تقسیم می شوند.

ابتدا پیشنهادهای غیررقابتی بررسی می‌شوند، زیرا پیشنهاد دهندگان غیررقابتی تضمین شده‌اند که حداقل مبلغ از پیش تعیین‌شده‌ای از اوراق بهادار را حداکثر تا سقف ۵ میلیون دلار دریافت خواهند کرد. این پیشنهادات معمولاً توسط سرمایه گذاران منفرد یا افرادی که نماینده واحدهای کوچک هستند ثبت می شوند.

در پیشنهادات رقابتی، پس از پایان دوره مزایده تمام پیشنهادات دریافتی برای تعیین قیمت برنده بررسی می شوند. اوراق بهادار بر اساس مبلغ مندرج در پیشنهادات خرید به پیشنهاددهندگان رقیب فروخته می شود. هنگامی که تمام اوراق بهادار فروخته شد، پیشنهاد دهندگان رقیب باقیمانده هیچ اوراق بهاداری دریافت نخواهند کرد.