۰ نفر

وام همیشه سبز چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۵۶
کد خبر: 711896
وام همیشه سبز چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

وام همیشه سبز نوعی وام با بهره است که در آن پرداخت اصل وام به تعویق می افتد.

به طور معمول، بازپرداخت اصل سرمایه تنها در پایان مدت وام انتظار می‌رود، اگرچه نرخ بهره ممکن است بالاتر یا شامل جریمه هایی برای تاخیر در پرداخت باشد.

این وام‌ها به این دلیل همیشه سبز نامیده می شوند که بهره آن‌ها قابل پرداخت است اما بازپرداخت اصل سرمایه در واقع می تواند به طور نامحدود به تعویق بیفتد به طوری که مانند اعتبار چرخشی عمل کند.

نحوه عملکرد وام همیشه سبز

وام های همیشه سبز می توانند اشکال مختلفی داشته باشند و از طریق انواع مختلفی از محصولات بانکی ارائه شوند. کارت‌های اعتباری و خطوط اعتباری اضافه برداشت از حساب جاری، دو مورد از رایج‌ترین محصولات وام همیشه سبز هستند که صادرکنندگان اعتبارات ارائه می‌کنند. وام های همیشه سبز نوعی اعتبار سودمند هستند چرا که به صورت چرخشی تمدید می‌شوند به این معنی که کاربران در زمان نیاز به پول نیازی به درخواست مجدد برای وام جدید ندارند. این وام‌ها هم برای مصرف کنندگان و هم برای مشاغل قابل استفاده هستند.

اعتبارات غیر چرخشی از این جهت تفاوت دارند که در هنگام تصویب وام، مبلغ اصلی را به وام گیرنده ارائه می‌کنند. سپس وام گیرنده ملزم می‌شود که در طول مدت وام مبلغ برنامه ریزی شده ای را تا زمان بازپرداخت وام پرداخت کند. پس از بازپرداخت وام، حساب وام گیرنده بسته می شود و رابطه وامی به پایان می رسد.

مهم

وام‌های همیشه سبز به وام‌گیرندگان انعطاف‌پذیری پولی می‌دهند، اما به توانایی پرداخت منظم حداقل مبلغ قابل پرداخت ماهانه نیاز دارند.

کسب و کارها و مصرف کنندگان به چه نحوی از وام های همیشه سبز استفاده می کنند

در بازار اعتبار، وام‌گیرندگان هنگام استقراض وجوه می‌توانند از بین محصولات اعتباری چرخشی و غیر چرخشی یکی را انتخاب کنند. اعتبار چرخشی مزیت یک خط اعتباری باز را ارائه می دهد که وام گیرندگان می توانند در طول عمر خود از آن استفاده کنند، البته تا زمانی که وضعیت اعتباری مناسبی نزد صادرکننده داشته باشند. اعتبار چرخشی همچنین ممکن است مزیت پرداخت مبالغ ماهانه کمتر را نسبت به اعتبار غیر چرخشی ارائه دهد. در اعتبارات چرخشی، صادرکنندگان اعتبار صورت‌حساب و حداقل مبلغ پرداخت ماهانه‌ای را برای وام‌گیرندگان تعیین می‌کنند که وام‌گیرندگان باید برای جاری نگه داشتن حساب خود بایستی پرداخت کنند.

نمونه هایی از وام های همیشه سبز

کارت های اعتباری یکی از رایج ترین انواع وام های همیشه سبز هستند. کارت های اعتباری ممکن است توسط یک بانک صادر شوند و علاوه بر یک حساب جاری به حساب مشتری نیز اضافه شوند. این کارت‌ها همچنین ممکن است توسط شرکت های دیگری که مصرف کننده با آنها ارتباط حسابی اضافی ندارد صادر شوند.

وام گیرندگان کارت اعتباری باید درخواستی را برای دریافت اعتبار تکمیل کنند که تایید آن بر رتبه اعتباری و مشخصات اعتباری آنها مبتنی است. اطلاعات مربوط به رتبه اعتباری آن‌ها از یکی از ادارات رتبه‌بندی اعتباری به عنوان بررسی مستدل به دست می آید و پذیره نویسان از این اطلاعات برای تصمیم گیری در مورد صدور اعتبار برای آن‌ها استفاده می‌کنند. در صورت تایید، حداکثر سقف استقراضی به وام گیرنده تعلق می گیرد و کارت پرداخت اعتباری برای انجام معاملات برای وی صادر می شود. وام گیرنده می تواند در هر زمان خریدهای خود را تا سقف اعتبار تعیین شده با استفاده از کارت اعتباری انجام دهد. وام گیرنده با پرداخت حداقل مبلغ بازپرداخت ماهانه در هر ماه که شامل اصل و بهره وام می‌شود مانده کارت اعتباری را پرداخت می کند. پرداخت ماهانه مانده کارت اعتباری وجوه موجودی را که وام گیرنده می تواند از آن‌ها استفاده کند افزایش می دهد.

خط اعتبار اضافه برداشت یکی دیگر از محصولات رایج وام همیشه سبز است که وام گیرندگان از آن‌ها استفاده می‌کنند و با حساب جاری وام گیرندگان مرتبط می‌شود. برای تأیید، وام گیرندگان باید درخواستی را برای دریافت اعتباری تکمیل کنند که مشخصات اعتباری آنها در آن در نظر گرفته می‌شود. معمولا، حداکثر سقف وام برای وام گیرندگان خردی که درخواست حساب های اعتباری اضافه برداشت آن‌ها تایید شده است نزدیک به 1000 دلار در نظر گرفته می‌شود. خط اعتبار اضافه برداشت را می توان برای محافظت از وام گیرنده در برابر اضافه برداشت استفاده کرد، بدین ترتیب زمانی که وجوه کافی در حساب جاری مشتری موجود نباشد، فوراً از حساب خط اعتباری برداشت می شود. وام گیرندگان همچنین می توانند وجوهی را از این حساب برداشت کنند و برای انجام سایر خریدها به عنوان پیش پرداخت نقدی به حساب جاری خود منتقل کنند.

در اینجا نیز مشابه حساب کارت اعتباری، وام‌گیرندگان صورت‌حساب‌های ماهانه‌ای را در رابطه با حساب خط اعتباری خود دریافت خواهند کرد. در این صورت‌حساب‌ها جزئیاتی در مورد مانده حساب و حداقل مبلغ قابل پرداخت ماهانه ارائه می‌شوند. وام گیرندگان برای حفظ وضعیت اعتباری مطلوب حساب باید حداقل مبلغ پرداخت ماهانه را پرداخت کنند.