۰ نفر

تحلیل پیشاپیش (Ex-Ante) چیست؟

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۵۲
کد خبر: 711894
تحلیل پیشاپیش (Ex-Ante) چیست؟

تحلیل پیشاپیش در بازارهای مالی به پیش بینی شاخص های مختلف اقتصادی و مالی با ارزیابی داده ها و پارامترهای گذشته و حال اشاره دارد.

بسیاری از تجزیه و تحلیل های انجام شده در بازارها پیش‌بینی رویدادهای آینده هستند و بر تأثیرات جریان های نقدی بلندمدت، عواید و درآمدها تمرکز دارند. در حالی که این نوع تجزیه و تحلیل پیشاپیش بر روی مبانی شرکت متمرکز است اما اغلب به قیمت دارایی‌ها ارتباط پیدا می‌کند. به عنوان مثال، تحلیلگران طرف خرید اغلب از عوامل بنیادی برای تعیین هدف قیمتی یک سهام استفاده و سپس نتیجه پیش بینی شده را با عملکرد واقعی آن مقایسه می‌کنند.

نکات کلیدی

تجزیه و تحلیل پیشاپیش همیشه دقیق نیست زیرا غالبا در نظر گرفتن تمام متغیرها غیرممکن است و بازارها نیز در معرض شوک هایی هستند که بر سهام همه شرکت‌ها تأثیر می گذارند.

مبانی تحلیل پیشاپیش

واژه «تحلیل پیشاپیش» اساساً هر نوع پیش بینی قبل از یک رویداد، یا قبل از آگاهی فعالان بازار از حقایق مربوطه را شامل می‌شود. به عنوان مثال، تخمین سود شامل تجزیه و تحلیل پیشاپیش است. در این نوع تحلیل عملکرد پیش بینی شده همه واحدهای تجاری یک شرکت و در برخی موارد تک تک محصولات شرکت در نظر گرفته می‌شود. این تحلیل همچنین شامل مدل‌سازی کاربردهای وجوه نقد مانند سرمایه‌گذاری در ابزار سرمایه‌ای، پرداخت سود سهام و بازخرید سهام می‌شود. از هیچ یک از این نتایج نمی توان به طور قطعی اطلاع پیدا کرد، اما پیش‌بینی آن‌ها انتظاراتی را ایجاد می‌کند که مبنایی را برای مقایسه آن‌ها با واقعیات گزارش شده ارائه می‌دهد.

یکی از انواع تحلیل‌های پیشاپیش که به‌ویژه برای سرمایه‌گذاران مفید است، ارزیابی جمعی تجزیه‌و تحلیل پیشاپیش سود هر سهم است. برآوردهای جمعی به ویژه، به تعیین مبنایی برای درآمد شرکت‌ها کمک می کنند. همچنین می توان ارزیابی کرد که کدام یک از تحلیلگران در میان گروهی که یک سهم خاص را تحلیل می‌کنند، زمانی که انتظارات آنها به طور قابل توجهی بالاتر یا کمتر از انتظارات همتایانشان باشد دقیق‌ترین پیش‌بینی را ارائه می‌کنند.

گاهی اوقات، تحلیلگران زمانی که همگان انتظار رویداد ادغامی در میان دو شرکت هستند پیش‌بینی‌های پیشاپیشی را قبل از وقوع آن ارائه می‌کنند. در اینگونه تجزیه و تحلیل‌ها صرفه جویی‌های بالقوه ناشی از پاکسازی فعالیت‌های زائد و همچنین هم افزایی احتمالی درآمد دو شرکت به دلیل فروش متقابل در نظر گرفته می‌شوند.

در حالی که همه پیش‌بینی‌های پیشاپیش انجام می‌شوند، اما برخی از تحلیل‌ها همچنان تجزیه و تحلیل بلافاصله پس از وقوع یک رویداد را نیز شامل می‌شوند. به عنوان مثال، اغلب نااطمینانی قابل توجهی در رابطه با عملکرد بنیادی شرکت‌ها پس از ادغام وجود دارد. ادغام به خودی خود رویداد اولیه است، اما تجزیه و تحلیل پیشین در این مورد، پیش بینی هایی را در رابطه با رویداد بزرگ بعدی مانند اولین باری که شرکت مرکب درآمد خود را گزارش خواهد کرد ارائه می‌دهد.

در تمام تحلیل‌های پیشاپیش، اغلب در نظر گرفتن تمام متغیرها غیرممکن است. همچنین، خود بازار گاهی اوقات رفتاری به ظاهر غیرقابل پیش‌بینی دارد. به همین دلیل، اهداف قیمتی که بسیاری از متغیرهای بنیادی را در نظر می‌گیرند، گاهی اوقات به دلیل شوک‌های برون‌زای بازار که تقریباً سهام همه شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، نادرست از آب در می‌آیند. به همین دلیل، نمی توان به طور کامل به هیچ تحلیل پیشاپیشی اعتماد کرد.

نگاهی رو به عقب به تحلیل پیشاپیش و تحلیل پسین

پس از سپری شدن رویدادی که تجزیه و تحلیل پیشاپیش سعی در پیش‌بینی آن دارد می‌توان انتظارات را با واقعیات مقایسه کرد، که به آن تحلیل پسین گفته می‌شود. تحلیل پسین با نگاهی به گذشته و پیش‌بینی‌های قبلی به اصلاح آن‌ها در آینده کمک می‌کند و گاهی اوقات بینش‌های بیشتری را ارائه می‌دهد.

نمونه ای از تحلیل پیشاپیش

فرض کنید انتظار می رود که شرکت ABC در تاریخ معینی درآمد خود را گزارش کند. تحلیلگری در یک شرکت تحقیقاتی با استفاده از داده های اقتصادی و مالی مربوط به شرایط عملیاتی گذشته و حال این شرکت درآمد آن به ازای هر سهم را پیش‌بینی می‌کند. برای مثال، این تحلیلگر ممکن است جو کلی اقتصادی را تجزیه و تحلیل کند یا تاثیرپذیری یا عدم تاثیرپذیری هزینه های عملیات تجاری شرکت از جو کلی اقتصاد را ارزیابی کند. او همچنین ممکن است از تصمیمات تجاری و صورت‌های سود و زیان گذشته برای فرضیه سازی در مورد ارقام فروش شرکت استفاده کند.