۰ نفر

منظور از ترازنامه فدرال رزرو چیست؟

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۵۰
کد خبر: 711893
منظور از ترازنامه فدرال رزرو چیست؟

ترازنامه فدرال رزرو فهرستی از دارایی ها و بدهی های فدرال رزرو است.

دارایی ها و بدهی های فدرال رزرو در گزارش هفتگی فدرال رزرو افشا می شوند.

ترازنامه فدرال رزرو از سال 2008 و برای حمایت از اقتصاد پس از بحران مالی جهانی و مجدداً پس از شیوع بیماری همه گیر کووید-19 رشد چشمگیری داشته است.

آشنایی با ترازنامه فدرال رزرو

فدرال رزرو بانک مرکزی ایالات متحده است که کنگره این کشور در سال 1913 برای تضمین ثبات سیستم های مالی و بانکی کشور در مواقع بحرانی تاسیس کرده است.

ترازنامه فدرال رزرو در بیشتر تاریخ پیدایش خود، موضوعی آرام و خسته‌کننده بود. گزارش هفتگی ترازنامه که هر پنجشنبه منتشر می‌شود درست مانند ترازنامه شرکت‌ها فهرستی از دارایی‌ها و بدهی‌های فدرال رزرو را بر اساس نوع حساب ارائه می‌کند و بیانیه‌ای تلفیقی از وضعیت هر 12 بانک منطقه‌ای فدرال رزرو به دست می‌دهد.

دارایی‌های فدرال رزرو عمدتاً از اوراق بهادار دولتی که فدرال رزرو خریداری کرده و اعتباراتی که این نهاد به بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی اعطا کرده است تشکیل شده‌اند. در عین حال، بدهی‌های آن شامل مانده حساب‌های ذخیره بانک‌ها و خزانه‌داری که در نزد فدرال رزرو سپرده‌گذاری شده‌اند و همچنین ارز در گردش ایالات متحده است.

گزارش هفتگی ترازنامه پس از بحران مالی 2008 که فدرال رزرو سیاست تسهیل کمی (QE) را آغاز کرد به عنوان یک شاخص مالی و اقتصادی اهمیت بیشتری پیدا کرد. ترازنامه فدرال رزرو بینش بیشتری در مورد دامنه و مقیاس عملیات بازاری فدرال رزرو به تحلیل‌گران ارائه می‌کرد و به ویژه به آن‌ها اجازه می‌داد تا سرعت خرید دارایی توسط فدرال رزرو را پایش کنند.

ترازنامه فدرال رزرو و تسهیل کمی (QE)

تسهیل کمی نوعی سیاست پولی است که در آن بانک مرکزی برای نگهداری نرخ‌های بهره بلندمدت در سطوح پایین مقادیر زیادی اوراق قرضه دولتی یا سایر اوراق بهادار را در بازار آزاد خریداری می‌کند و علائمی دال بر سیاست پولی انبساطی را ارسال می‌کند.

فدرال رزرو (و سایر بانک های مرکزی) از تسهیل کمی که به عنوان خرید دارایی‌ها در مقیاس بزرگ نیز شناخته می شود، برای حمایت از تحقق رشد اقتصادی فراتر از آنچه که با کاهش نرخ بهره کوتاه مدت به صفر می توان به دست آورد، استفاده کرده اند.

این سیاست انتقادات سیاسی را برانگیخته است، اما به طور فزاینده ای به واکنش رایجی به بحران های اقتصادی و اعتباری تبدیل شده است که بانک مرکزی اروپا و بانک ژاپن در کنار فدرال رزرو به طور موثر از آن استفاده کرده‌اند.

ملاحظات ویژه

ترازنامه فدرال رزرو ممکن است تا حدودی به ترازنامه شرکتی شباهت داشته باشد، اما بانک های مرکزی از نظر عرضه نامحدود ارز منحصر به فرد هستند. فدرال رزرو برخلاف شرکت‌ها و سایر بانک های مرکزی نه برای کسب درآمد بلکه برای تضمین ثبات اقتصادی و مالی ایجاد شده است.

نقش فدرال رزرو به نقش بانک در بازی رومیزی انحصار شباهت دارد: هدف آن برنده شدن نیست، بلکه تامین پول کافی برای ادامه بازی است. مقدار دارایی مناسب برای فدرال رزرو آن چیزی است که امکان انجام وظایفش را به بهترین وجه ممکن فراهم می کند.