۰ نفر

اقامتگاه چیست و چه تفاوتی با محل سکونت دارد؟​

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۱۹
کد خبر: 711355
اقامتگاه چیست و چه تفاوتی با محل سکونت دارد؟​

اقامتگاه به مکانی اطلاق می شود که شما آن را خانه دائم خود می نامید.

قصد شما برای ماندن در این مکان به طور نامحدود آن را اقامتگاه شما می کند و شما را مقیم آن مکان می سازد. در اصل، اقامتگاه خود را به این شکل تعریف می کنید و وضعیت اقامت شما تابع قوانین خاصی است. بنابراین، اقامتگاه یک ساختار قانونی است که برای تعیین محل رای دادن، طرح دعوا، پرداخت مالیات، مطالبه مزایا و الزام به پیروی از مقامات دولتی استفاده می‌شود.

نکات کلیدی

اقامتگاه شما برای اهداف قانونی مانند پرداخت مالیات، رای دادن و مطالبه مزایا مهم است.

محل سکونت و اقامتگاه تعاریف قانونی متفاوتی دارند و اساساً بر اساس مدت زمانی که قصد دارید در یک مکان خاص زندگی کنید از یکدیگر متمایز می شوند.

اگر از همسرتان طلاق بگیرید، اقامتگاه قانونی شما در اطلاع رسانی به دادگاه در مورد نفقه زن و کودکان نقش خواهد داشت.

ممکن است بیش از یک خانه داشته باشید، اما فقط می توانید یک اقامتگاه داشته باشید.

درک اقامتگاه

در بدو تولد، اقامتگاه شما همان خانه ای است که با والدین خود به صورت مشترک در آن زندگی می‌کنید. این مکان تا زمانی که به سن بلوغ برسید و یک اقامتگاه انتخابی بدست آورید اقامتگاه شما باقی می ماند. این اقامتگاه انتخابی تا زمانی که آن را رها کنید و به اقامتگاه جدیدی که قصد دارید آن را به اقامتگاه ثابت و دائم خود تبدیل کنید نقل مکان کنید اقامتگاه شما باقی می‌ماند.

مهم نیست که چند خانه دارید، تنها یکی از آنها اقامتگاه شما خواهد بود. اقامتگاه شما همان خانه‌ای است که با هدف باقی ماندن در آن به مدت نامحدودی خریداری می‌کنید و پس از ترک اقامتگاه قدیمی خود به آن نقل مکان می کنید. این اقامتگاه ممکن است خانه ای باشد که در آن زندگی می کنید، کار می کنید، حساب بانکی باز می‌کنید، رای می دهید و ماشین خود را ثبت می کنید.

مهم

محل سکونت و اقامتگاه یکسان نیستند و معنای قانونی متفاوتی دارند.

محل سکونت در مقابل اقامتگاه

ممکن است شنیده باشید که محل سکونت و اقامتگاه به جای هم برای اشاره به خانه شما استفاده می شوند. با این حال، این دو اصطلاح معانی حقوقی متمایز دارند. عامل تمایز بین این دو کلمه مدت زمانی است که شما قصد دارید در آنجا زندگی کنید.

محل سکونت خانه ای است که شما انتظار دارید برای مدتی موقت در آن زندگی کنید، در حالی که اقامتگاه خانه ای است که قصد دارید برای مدت نامحدودی در آن زندگی کنید. هر مکانی که مالک ملکی در آنجا باشید یا برای مدت معینی در آن زندگی کنید ممکن است محل سکونت شما باشد. اما تنها مکانی که قصد دارید خانه دائمی خود را در آن ایجاد کنید و به طور نامحدود در آن بمانید ممکن است اقامتگاه شما باشد.بنابراین، شما می توانید تعداد زیادی محل سکونت داشته باشید، اما تنها می توانید یک اقامتگاه در یک مکان مورد نظر داشته باشید.

اقامتگاه شما هم‌چنین محل سکونت شما است، اما محل سکونت شما ممکن است اقامتگاه شما باشد یا نباشد.

ملاحظات ویژه

برخی افراد به طور مساوی در دو خانه زندگی می کنند. برای مثال، فرض کنید که شخصی پس از سال‌ها زندگی در مین و سپری کردن تعطیلات در فلوریدا، تصمیم می‌گیرد نیمی از سال را در مین و نیمی دیگر را در فلوریدا زندگی کند. این فرد ارسال اظهارنامه مالیاتی و تنظیم وصیت‌نامه را در مین انجام می‌دهد، اما ماشین خود را در فلوریدا ثبت می‌کند و در آنجا رای می‌دهد.

این تقسیم برابر فعالیت های اساسی بین مین و فلوریدا نیز نشان می دهد که وی قصد ندارد مین را هنگام نقل مکان به فلوریدا رها کند. در نتیجه، مین محل سکونت و اقامتگاه این فرد به حساب می‌آید و فلوریدا محل سکونت وی خواهد بود است اما اقامتگاه وی به حساب نمی‌آید. شما نمی توانید اقامتگاه خود را صرفاً با ارائه اعلامیه اقامت در کشور یا ایالت دیگر تغییر دهید. در عوض، سبک زندگی شما باید با تغییر دائمی اقامتگاه مطابقت داشته باشد. اقامتگاه مورد نظر شما را می توان از مکانی که در آن زندگی می کنید و وقت می گذرانید استنباط کرد.

پیامدهای حقوقی و مالیاتی

از نظر قانونی، اقامتگاه شما مکانی است که در اسناد قانونی اعلام می کنید مانند آدرسی که برای رای دادن، افتتاح حساب بانکی، ثبت وسایل نقلیه و پرداخت مالیات استفاده می کنید. برای پایان دادن به رابطه اقامتی شامل بستن حساب‌های بانکی، تسلیم گواهینامه رانندگی، حذف نام خود از مراکز رای‌گیری و پرداخت مالیات به عنوان غیر مقیم است.

اقامتگاه شما پیامدهای قانونی دارد. این معیار مشخص می‌سازد که کدام کشور، ایالت و دادگاه‌ها برای صدور گواهی انحصار وراثت، اداره ماترک، رسیدگی به دعاوی و ارزیابی مالیات بر درآمد ایالتی و مرگ را صلاحیت دارند. پس از طلاق، اقامتگاه قانونی ممکن است توانایی شما برای مطالبه و پایش پرداخت نفقه زن و فرزند را تحت تاثیر قرار دهد.

اقامتگاه شما شرایطی را که تحت آن مالیات دولتی پرداخت می‌کنید تحت تاثیر قرار می‌دهد. سکونت در یک کشور یا ایالت دسترسی مقامات مالیاتی را برای اخذ مالیات بر درآمدی که در داخل مرزهای آن کسب کرده‌اید محدود می‌سازد.

واقعیت سریع

مالیات دهندگان پردرآمدتر اغلب ایالتی را به عنوان اقامتگاه خود انتخاب می‌کنند که کمترین بدهی مالیاتی را برای آنها به همراه دارد.

وضع مالیات فوت توسط کشور یا ایالت مقیم انجام می‌شود. محلی که به عنوان اقامتگاه خود و ذینفعان انتخاب می‌کنید، ممکن است پیامدهای چشمگیری مالیات بر املاک شما داشته باشد. اقامتگاه شما ممکن است دامنه دسترسی خود را به تمام درآمدهای شما از هر منبعی در سراسر جهان گسترش دهد. با این حال، نشانه های محل سکونت، مانند مالکیت اموال غیرمنقول – یا نشانه های اقامت مانند عدم ترک کامل اقامتگاه قبلی خود – ممکن است شما را در بیش از یک ایالت مشمول مالیات سازد.

نحوه ایجاد یک اقامتگاه جدید

هنگام نقل مکان، ممکن است مجبور باشید اقدامات خاصی را برای ایجاد و اثبات اقامتگاه جدید خود انجام دهید. باید مطمئن شوید که محل صدور گواهینامه رانندگی و گواهی ثبت خودرو خود را به ایالت محل اقامت جدید خود تغییر دهید. آیا رای می‌دهید؟ اگر چنین است از انتقال نام خود به مراکز رای‌گیری ایالت جدید اطمینان حاصل کنید. علاوه بر تغییر آدرس پستی خود، به بانک و سایر شرکت‌های مالی که از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنید تغییر آدرس خود را اطلاع دهید. آخرین مالیات بر درآمد ایالتی خود (در ایالت قبلی) را به عنوان مالیات نهایی علامت بزنید و آدرس جدید خود را از طریق تلفنی یا به صورت آنلاین به اداره مالیات اطلاع دهید.

نقل مکان خود را به تمام متخصصانی که در زندگی به آن‌ها مراجعه می‌کنید، از پزشک گرفته تا دندانپزشک اطلاع دهید و آدرس جدید خود را در تمام کارت های اعتباری، گذرنامه، بانک‌ها و کارگزاری ها، شرکت‌های آب و برق و ارائه دهندگان تلفن همراه به روز کنید. در شعبه محلی جدید بانک خود حساب بانکی افتتاح کنید و اگر فرزندان خردسال دارید، آنها را در مدارس محلی ثبت نام کنید و خود نیز در کتابخانه محلی خود ثبت نام کنید.

سوالات متداول اقامتگاه

تعریف قانونی اقامتگاه چیست؟

تعریف قانونی اقامتگاه آدرسی است که در اسناد قانونی برای پرداخت مالیات، دریافت مزایای تامین اجتماعی، رای دادن، افتتاح حساب بانکی و ثبت وسایل نقلیه و حیوانات اعلام می کنید.

تفاوت بین اقامتگاه و محل سکونت چیست؟

محل سکونت مکانی است که ممکن است به صورت پاره وقت یا تمام وقت در آن زندگی کنید. اقامتگاه آدرس قانونی شماست و اقامتگاه شما در ایالتی قرار دارد که در آن مالیات می پردازید.

چگونه می‌توان اقامتگاه خود را شناخت؟

شما محل اقامت خود را می شناسید زیرا اقامتگاه شما ایالت و مکانی است که به عنوان خانه دائمی خود در نظر گرفته‌اید. اقامتگاه شما احتمالا مکانی است که روابط اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی خود را در آن حفظ می کنید. اقامتگاه شما همچنین مکانی است که در آن مالیات می پردازید، رای می دهید و گواهینامه رانندگی دریافت می‌کنید.

چند نوع اقامتگاه وجود دارد؟

اقامتگاه ممکن است هر خانه یا آپارتمان، مجتمع آپارتمانی یا ملک مشاعی باشند. اقامتگاه شما جایی است که قصد دارید به طور نامحدود در آن زندگی کنید. شما می توانید بیش از یک محل سکونت داشته باشید، اما اقامتگاه شما خانه «ابدی» شماست.

اقامتگاه مالیاتی من چیست؟

اقامتگاه مالیاتی شما خانه دائمی شماست که در آن مالیات بر درآمد ایالتی خود را پرداخت می کنید.

سخن نهایی

شما ممکن است در مکان های زیادی زندگی کنید یا حتی چندین خانه داشته باشید، اما پس از رسیدن به سن بلوغ می توانید تنها یک اقامتگاه داشته باشید. پیش از رسیدن به این سن، اقامتگاه شما همان خانه ای است که با والدین خود به طور اشتراکی در آن زندگی می‌کنید. با نقل مکان به جای دیگر می‌توانید اقامتگاه خود را تغییر دهید، اما اثبات قصد قانونی برای تبدیل اقامتگاه جدید به خانه دائمی شما به صرف زمان و تلاش زیادی نیاز است. اقامتگاه شما مکانی است که در آن ماشین و حیوان خانگی را ثبت می کنید رای می‌دهید و مالیات ایالتی خود را پرداخت می‌کنید.

اقامتگاه شما از نظر حقوقی توسط ایالت یا کشور و دادگاه های آن تعیین می‌شود که صلاحیت اداره دارایی ماترک شما، صدور گواهی انحصار وراثت هنگام مرگ و ارزیابی مالیات بر درآمد ایالتی شما دارند. علاوه بر این، اقامتگاه قانونی شما نفقه زن و فرزند شما را در صورت طلاق تعیین می کند.