۰ نفر

بورس باز کیست و چه استراتژی هایی دارد؟

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۳۷
کد خبر: 711060

هدف بورس‌ باز سود بردن از حرکات قیمتی بسیار کوتاه مدت است. بورس‌ بازان همچنین می توانند از اهرم مالی برای تقویت بازده خود استفاده کنند که ممکن است زیان آن‌ها را نیز تقویت کند.

در حالی که بورس‌ بازان از بسیاری از استراتژی های مختلف استفاده می‌کنند، اما الگوهای قیمتی که بورس‌ بازان به دنبال استفاده از آن‌ها هستند نتیجه ناکارآمدی موقت عرضه و تقاضا به دلیل خرید و فروش دارایی در بازار هستند. معمولاً این موقعیت‌های معاملاتی در دوره‌های از چند میلی‌ثانیه تا چند ساعت نگهداری و عموماً قبل از پایان روز بسته می‌شوند، به طوری که هیچ خطری برای نگهداری موقعیت معاملاتی در خارج از ساعات اداری یا در طول شب باقی نمی‌ماند.

نکات کلیدی

بورس‌ بازان، معامله‌گرانی هستند که استراتژی‌های میان‌روزی را اجرا می‌کنند تا از تغییرات قیمت نسبتاً کوتاه مدت یک دارایی معین سود ببرند.

بورس‌ بازان طیف گسترده ای از فنون مختلف را به کار می گیرند تا از ناکارآمدی های بازار کسب سود کنند و غالبا معاملات زیادی در طول روز انجام می دهند و قبل از پایان روز معاملات، موقعیت های خود را می بندند.

بورس‌ بازی اغلب با تجزیه و تحلیل فنی مشخص می شود و به خویشتن‌داری و عینیت‌گرایی بالایی نیاز دارد.

بورس‌ بازی ممکن است فعالیت تجاری سودآوری باشد، اما با درجه بالایی از ریسک و نااطمینانی نیز همراه است.

مبانی بورس‌ بازی

هیچ مدرک خاصی برای تبدیل شدن به بورس‌ بازی لازم نیست. در عوض، بورس‌ بازان بر اساس فراوانی معاملاتشان طبقه‌بندی می‌شوند. سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) و بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) بورس‌ بازان را به عنوان افرادی طبقه‌بندی می‌کنند که در طی بازه زمانی پنج روزه حداقل چهار بار معامله کنند، مشروط بر اینکه تعداد معاملات روزانه بیش از 6٪ از کل فعالیت معاملاتی مشتری در آن دوره باشد یا شرکت کارگزاری یا سرمایه گذاری که در آن حساب باز کرده اند، آنها را بورس‌ باز به حساب آورد.

بورس‌ بازان اغلب تمام معاملات خود را قبل از پایان روز معاملاتی می بندند تا موقعیت های باز را در طول شب نگهداری نکنند. اسپرد خرید و فروش، کمیسیون معاملات، هزینه‌های دریافت اخبار بی‌درنگ و نرم‌افزاهای تحلیلی ممکن است بازدهی بورس‌ بازان را محدود سازند. بورس‌ بازی موفقیت‌آمیز نیاز به دانش گسترده و تجربه دارد. معامله گران روزانه از روش های مختلفی برای تصمیم گیری در مورد معاملات استفاده می کنند. برخی از معامله گران از مدل های معاملاتی رایانه‌ای استفاده می کنند که در آن‌ها از تحلیل تکنیکال برای محاسبه احتمالات مطلوب استفاده می شود، در حالی که برخی بر اساس غریزه خود معامله می کنند.

مهم

بورس‌ بازان مشمول الزامات نگهداری سرمایه و مارجین هستند.

هر بورس‌ بازی در درجه اول به ویژگی های قیمت سهام توجه دارد. این وضعیت برخلاف سرمایه گذارانی است که از داده های بنیادی برای تجزیه و تحلیل ظرفیت رشد بلندمدت یک شرکت و تصمیم گیری در مورد خرید، فروش یا نگهداری سهام آن استفاده می کنند.

نوسانات قیمت و میانگین محدوده نوسانات روزانه برای بورس‌ بازان بسیار مهم است. قیمت اوراق بهادار باید حرکت کافی  برای یک بورس‌ باز داشته باشد تا وی بتواند به سود برسد. حجم و نقدینگی نیز دو عامل بسیار مهم دیگر هستند زیرا امکان ورود و خروج سریع از معاملات برای کسب سودهای کوچک در هر معامله حیاتی است. اوراق بهادار با محدوده نوسانات روزانه یا حجم روزانه کم برای بورس‌ بازان جالب نخواهند بود.

تعریف بورس‌ باز الگوی قیمت

بورس‌ باز الگوی قیمت (PDT) یک دسته‌بندی تنظیمی برای آن دسته از معامله‌گران یا سرمایه‌گذاران است که در طول پنج روز کاری حداقل چهار معامله روزانه را با استفاده از حساب مارجین انجام می‌دهند.

تعداد معاملات روزانه باید بیش از 6 درصد از کل فعالیت تجاری حساب مارجینی را در طی این بازه زمانی پنج روزه باشد. اگر چنین تعریفی صادق باشد، حساب معامله گر توسط کارگزار او به عنوان بورس‌ باز الگوی قیمت علامت گذاری می شود. تعیین بورس‌ باز الگوی قیمت محدودیت های خاصی را برای انجام معاملات بیشتر ایجاد می کند. این نام گذاری برای منصرف کردن سرمایه گذاران از انجام معاملات بیش از اندازه ایجاد شده است.

تکنیک‌های بورس‌ باز

بورس‌ بازان خود را برای شناخت سریع رویدادهایی که تغییرات قیمت کوتاه‌مدت ایجاد می‌کنند وفق داده‌اند. معامله در زمان اخبار یکی از شیوه‌های محبوب آن‌ها است. اخبار برنامه‌ریزی شده مانند آمارهای اقتصادی، درآمد شرکت ها یا نرخ‌های بهره تابع انتظارات و روانشناسی بازار هستند. زمانی که این انتظارات برآورده نمی‌شوند یا نتایج اخبار اقتصادی فراتر از حد انتظار است بازارها معمولا با تغییرات قابل توجه و سریع قیمت که ممکن است برای بورس‌ بازان مفید باشد به این اخبار واکنش نشان می دهند.

روش معاملاتی دیگر پر کردن شکاف قیمت در زمان بازگشایی بازار است. هنگامی که در قیمت بازگشایی بازار شکاف قیمتی نسبت به قیمت بسته شدن روز قبل ، گرفتن موقعیت معاملاتی در خلاف جهت شکاف به عنوان پر کردن شکاف قیمت شناخته می‌شود. در روزهایی که اخباری یا شکاف قیمتی وجود ندارد، بورس‌ بازان نگاهی کلی به روند کلی بازار می‌اندازند.

اگر آنها انتظار حرکت قیمت به سمت بالا را داشته باشند، اوراق بهاداری را که نشانه‌هایی از قدرت صعود داشته باشند در کف‌های روزانه خریداری می‌کنند. اگر بازار روند نزولی داشته باشد، اوراق بهاداری که در هنگام جهش قیمت‌ها نشانه‌های از ضعف قیمت در آن‌ها وجود داشته باشد می‌فروشند.

اکثر بورس‌ بازان مستقل روزهای کاری کوتاهی دارند و دو تا پنج ساعت در روز کار می کنند. اغلب آنها قبل از شروع به معاملات زنده چند ماه با انجام معاملات شبیه سازی شده تمرین می کنند. آنها موفقیت ها و شکست های خود را در مقابل بازار دنبال می کنند و هدفشان یادگیری از طریق کسب تجربه است.

استراتژی‌های بورس‌ بازان

بورس‌ بازان از چندین استراتژی معاملات میان‌روزی استفاده می کنند. این روش‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اسکالپینگ: هدف این استراتژی کسب سودهای کوچک متعدد با تغییرات کوچک قیمت در طول روز است و همچنین ممکن است شامل شناسایی فرصت های آربیتراژگیری کوتاه مدت باشد.

معامله در بازه قیمت: این استراتژی در درجه اول از سطوح حمایت و مقاومت برای تصمیم‌گیری در مورد خرید و فروش استفاده می کند. اگر موقعیت‌های معاملاتی به‌جای چند ساعت، چند روز یا چند هفته باز نگه داشته شوند، این سبک معاملاتی ممکن است به نام معامله‌ی نوسان‌گیری نیز خوانده شود.

معامله مبتنی بر اخبار: این استراتژی معمولاً فرصت‌های معاملاتی را از نوسانات فزاینده پیرامون رویدادهای و عناوین خبری پیدا می‌کند.

معامله با بسامد بالا (HFT): این استراتژی ها از الگوریتم های پیچیده‌ای برای بهره برداری از ناکارآمدی های کوچک یا کوتاه مدت بازار تا چندین هزار بار در یک روز استفاده می کنند.

مزایا و معایب معاملات روزانه

مهمترین مزیت معاملات روزانه این است که موقعیت های معاملاتی تحت تأثیر احتمال اخبار منفی شبانه که از ظرفیت تأثیرگذاری بالقوه بر قیمت اوراق بهادار برخوردارند، قرار نمی گیرند. چنین اخباری شامل انتشار گزارش‌های اقتصادی و درآمدی حیاتی و همچنین ارتقاء و کاهش رتبه کارگزاری‌ها است که قبل از باز شدن یا پس از بسته شدن بازار رخ می‌دهند.

معامله به صورت روزانه چند مزیت کلیدی دیگر را نیز دارد. یکی از این مزایا، توانایی استفاده از دستورات توقف ضرر است – یعنی بالابردن قیمت توقف ضرر برای به حداقل رساندن ضرر یک موقعیت خرید. مزیت دیگر شامل دسترسی بیشتر به مارجین و در نتیجه اهرم مالی بالاتر است. معاملات روزانه همچنین فرصت های یادگیری بیشتری را برای معامله گران فراهم می کنند.

با این حال، هر روزنه‌ی امیدی با ابرهای طوفانی نیز همراه است. در حالی که معاملات روزانه ممکن است بسیار سودآور باشند، اما همچنان با خطرات زیادی نیز همراه هستند.

معایب معاملات روزانه عبارتند از: زمان ناکافی برای یک موقعیت معاملاتی برای مشاهده سود بیشتر یا در برخی موارد کم‌ترین میزان سود، و افزایش هزینه کمیسیون معاملات به دلیل معاملات بیشتر، که حاشیه سودی را که معامله گر انتظار دارد را از بین می برد. بورس‌ بازانی که به فروش استقراضی دارایی‌ها یا استفاده از مارجین اتخاذ موقعیت‌های خرید اهرمی روی می‌آورند ممکن است شاهد افزایش تصاعدی ضررهای خود باشند که به هشدار کسر سرمایه منجر می‌شود.

مزایا

  • موقعیت‌ها معمولاً در پایان هر روز بسته می‌شوند و خطرات ناشی از اخبار شبانه یا جابجایی کارگزاران در خارج از ساعات کاری بازار بر آن‌ها تأثیری ندارد.
  • دستورات تعیین حد ضرر کوچک ممکن است موقعیت های معاملاتی را از حرکات شدید محافظت کند.
  • معامله گران عادی به اهرم فزاینده و کمیسیون کمتر دسترسی دارند.
  • انجام معاملات متعدد تجربه یادگیری عملی را افزایش می دهد.

معایب

  • معاملات مکرر به معنای هزینه های چندگانه کمیسیون است.
  • برخی از دارایی ها مانند صندوق های سرمایه گذاری مشترک خارج از دسترس هستند،.
  • ممکن است قبل از بسته شدن یک موقعیت زمان کافی برای کسب سود وجود نداشته باشد.
  • زیان‌های معاملات ممکن است به سرعت افزایش یابد، به خصوص اگر از مارجین برای تامین مالی خرید استفاده شود. هشدار کسری سرمایه یک ریسک واقعی است.