۰ نفر

جریان نقدی ناشی از فعالیت های تامین مالی

۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۱۲
کد خبر: 710885
جریان نقدی ناشی از فعالیت های تامین مالی

جریان نقدی ناشی از فعالیت های مالی بخشی از صورت جریان نقدی شرکت است که جریان های خالص پول نقدی را که برای تامین مالی شرکت استفاده می شود نشان می دهد.

جریان نقدی حاصل از فعالیت های تامین مالی بینشی را در مورد قدرت مالی شرکت‌ها و چگونگی مدیریت کارآمد ساختار سرمایه آن‌ها به سرمایه گذاران ارائه می‌کند.

فرمول و نحوه محاسبه ی CFF

سرمایه گذاران و تحلیلگران از فرمول و محاسبات زیر برای ارزیابی سلامت پایه مالی کسب و کارها استفاده می کنند.

CFF = CED – (CD + RP)

که در آن :

CED = جریان های وجوه نقد ناشی از انتشار سهام یا اوراق قرضه

CD = وجه نقدی که به عنوان سود سهام پرداخت می شود

RP = بازخرید اوراق قرضه و سهام

ابتدا جریان های ورودی وجوه نقد ناشی از انتشار اوراق بدهی و سهام را با یکدیگر جمع کنید.

تمام جریان‌های خروجی وجه نقد ناشی از بازخرید سهام، پرداخت سود سهام و بازپرداخت بدهی را با یکدیگر جمع کنید.

جریان های خروجی وجه نقد را از جریان‌های ورودی وجه نقد کسر کنید تا جریان وجوه نقد حاصل از فعالیت های تامین مالی دوره را به دست بیاورید.

به عنوان مثال، فرض کنید شرکت اطلاعاتی زیر را در بخش فعالیت های مالی صورت جریان وجوه نقد خود گزارش کرده است:

بازخرید سهام: 1,000,000 دلار (خروج وجه نقد)

درآمد حاصل از بدهی بلند مدت: 3,000,000 دلار (ورود وجه نقد)

پرداخت به بدهی بلند مدت: 500000 دلار (خروج وجه نقد)

پرداخت سود سهام: 400000 دلار (خروج وجه نقد)

بنابراین، CFF  به صورت زیر محاسبه می‌شود:

$3,000,000 – ($1,000,000 + $500,000 + $400,000), یا  $1,100,000

نکات کلیدی

فعالیت های تامین مالی شامل معاملات مربوط به بدهی، سهام و سود سهام است.

تامین مالی به کمک اوراق قرضه و سهام در بخش جریان نقدی ناشی از تامین مالی منعکس می شود، که بسته به ساختارهای مختلف سرمایه، سیاست های پرداخت سود سهام، یا شرایط بدهی شرکت‌ها تغییر می‌کند.

گزارش جریان نقدی در صورتهای مالی

صورت جریان نقدی یکی از سه صورت مالی اصلی است که وضعیت سلامت مالی شرکت‌ها را نشان می دهد. دو صورت مهم دیگر ترازنامه و صورت سود و زیان هستند. ترازنامه دارایی ها، بدهی ها و همچنین سرمایه سهامداران را در یک تاریخ خاص نشان می دهد. صورت سود و زیان که همچنین به عنوان صورت درآمد نیز شناخته می شود، بر درآمدها و هزینه های کسب‌وکار تمرکز دارد. صورت جریان وجوه نقد، میزان وجه نقد تولید یا استفاده شده در شرکت را در یک دوره معین نشان می‌دهد. صورت جریان نقدی دارای سه بخش است:

جریان نقدی حاصل از عملیات (CFO): میزان وجه نقدی را که شرکت از فعالیت ها یا عملیات تجاری منظم خود به دست می آورد نشان می‌دهد. این بخش شامل حساب های دریافتنی، حساب های پرداختنی، انقضا، استهلاک و سایر موارد می باشد.

جریان نقدی حاصل از سرمایه گذاری (CFI): خرید و فروش دارایی های سرمایه ای شرکت را منعکس می کند. جریان نقدی حاصل از سرمایه‌گذاری تغییر کل وضعیت وجوه نقد کسب‌وکار را در نتیجه سود و زیان ناشی از سرمایه گذاری در اقلامی مانند ماشین آلات و تجهیزات گزارش می کند. این اقلام سرمایه گذاری بلندمدت در کسب و کار محسوب می شوند.

جریان نقدی ناشی از فعالیت های تامین مالی (CFF): جابه‌جایی وجه نقد در میان شرکت و مالکان، سرمایه گذاران و اعتباردهندگان آن شرکت را اندازه گیری می کند. این گزارش جریان خالص وجوه نقد استفاده شده برای اداره شرکت از جمله صدور اوراق قرضه، سهام و پرداخت سود سهام را نشان می دهد.

سرمایه‌گذاران همچنین می‌توانند اطلاعات مربوط به فعالیت‌های CFF را از بخش‌های دارایی و بدهی بلندمدت ترازنامه و احتمالاً پاورقی‌های آن دریافت کنند.

سرمایه ناشی از بدهی یا سهام

جریان وجوه نقد ناشی از فعالیت‌ های تامین مالی نشان می‌دهد که شرکت سرمایه لازم برای حفظ یا توسعه عملیات خود را به چه روشی تامین می‌کند. منبع سرمایه یک شرکت ممکن است بدهی یا سهام باشد. زمانی که شرکت‌ها قصد دارند منابع مالی لازم را از طریق استقراض تامین کنند معمولاً این کار را با انتشار اوراق قرضه یا وام گرفتن از بانک انجام می دهند. در هر صورت، شرکت‌ها باید به دارندگان اوراق قرضه و طلبکاران خود سود پرداخت کنند تا پاداشی برای وام‌دادن آن‌ها باشد.

هنگامی که شرکتی مسیر صدور سهام را انتخاب کند، این سهام را برای سرمایه گذارانی که قصد دارند با خرید سهام در شرکت شریک شوند صادر می‌کند. برخی از شرکت ها به سهامداران سود سهام پرداخت می کنند که  هزینه صدور سهام برای شرکت را نشان می‌دهد.

جریان وجوه نقد ناشی از فعالیت‌ های تامین مالی مثبت و منفی

تامین مالی از طریق بدهی و سهام در بخش جریان نقدی حاصل از فعالیت‌ های تامین مالی منعکس می‌شود، که بسته به ساختار سرمایه، سیاست‌های تقسیم سود یا شرایط بدهی احتمالی شرکت‌ها تغییر می‌کند.

معاملاتی که جریان نقدی مثبت از فعالیت های تامین مالی تولید می‌کنند:

صدور سهام که به سرمایه گذاران فروخته می شود.

قرض گرفتن پول از بستانکاران و بانک.

انتشار اوراق قرضه که نوعی بدهی هستند که سرمایه گذاران خریداری می کنند.

عدد مثبت جریان نقدی ناشی از فعالیت‌های تامین مالی به این معنی است که پول بیشتری نسبت به جریان خروجی وجه نقد به شرکت وارد می‌شود که این وضعیت دارایی‌های شرکت را افزایش می‌دهد.

معاملاتی که جریان نقدی منفی از فعالیت های تامین مالی تولید می‌کنند:

  • بازخرید سهام
  • پرداخت سود سهام
  • بازپرداخت بدهی

مقادیر منفی جریان نقدی ناشی از فعالیت‌های تامین مالی ممکن است به این معنا باشد که شرکت در حال بازپرداخت اصل و فرع وام خود است اما در عین حال ممکن است تسویه بدهی‌ها یا پرداخت سود سهام و بازخرید سهام را نشان دهد که مایه خوشحالی سرمایه‌گذاران می‌شود.

هشدارهای CFF برای سرمایه گذاران

ممکن است جریان نقدی ناشی از فعالیت های تامین مالی شرکتی که برای تامین پول نقد اغلب به استقراض یا صدور سهام جدبد روی می آورد مثبت باشد. با این حال، این مقدار مثبت هم‌چنین ممکن است نشان دهد که شرکت درآمد کافی تولید نمی‌کند. همچنین، با افزایش نرخ بهره هزینه های بازپرداخت اصل و فرع بدهی نیز افزایش می یابد و به همین دلیل بررسی عمیق‌تر این اعداد و ارقام توسط سرمایه‌گذاران اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا ممکن است جریان نقدی مثبت برای شرکتی که از قبل بدهی زیادی داشته است نشانه خوبی نباشد.

در مقابل، اگر شرکتی که سود فعالیت‌های تجاری آن کمتر از حد انتظار بوده است به بازخرید سهام و توزیع سود سهام روی آورد، ممکن است این وضعیت علامت هشدار دهنده‌ی دیگری برای سرمایه‌گذاران باشد. شاید مدیران شرکت با انجام این کار تلاش می‌کنند قیمت سهام خود را افزایش دهند و سرمایه گذاران را راضی نگه دارد، اما اقدامات آنها ممکن است در درازمدت به نفع شرکت نباشد.

هر گونه تغییر قابل توجه جریان نقدی ناشی از فعالیت های تامین مالی باید سرمایه گذاران را به بررسی عمیق‌تر معاملات ترغیب کند. هنگام تجزیه و تحلیل صورت جریان نقدی یک شرکت بایستی هر یک از بخش‌های مختلفی که در تغییر کلی وضعیت وجه نقدی شرکت نقش داشتند بررسی شوند.

مثالی از دنیای واقعی

شرکت ها جریان نقدی حاصل از فعالیت های تامین مالی خود را در گزارش های سالانه 10-K به سهامداران گزارش می دهند. به عنوان مثال، در سال مالی منتهی به 31 ژانویه 2022 جریان نقدی ناشی از فعالیت های تامین مالی شرکتWalmart  جریان نقدی خالصی برابر 22.83- میلیارد دلار را برای این شرکت ایجاد کرده است.اجزای فعالیت های تامین مالی این شرکت در این سال در جدول زیر آمده است:

  • جریان های نقدی ناشی از فعالیت های تامین مالی: (به میلیون دلار)
  • تغییر خالص در وام های کوتاه مدت (193)
  • عواید حاصل از صدور بدهی بلندمدت (6945)
  • بازپرداخت بدهی های بلند مدت (13010)
  • صرف ریسک پرداختی برای تسویه بدهی (2317)
  • سود سهام پرداخت شده (6152)
  • بازخرید سهام شرکت (9787 )
  • سود پرداختی به سهامداران فاقد حق کنترل (424)
  • فروش سهام شرکت‌های تابعه (3239)
  • سایر فعالیت‌های تامین مالی (1515)
  • خالص وجه نقد استفاده شده در فعالیت های تامین مالی (22828)

می‌توان مشاهده کرد که اکثر جریان های نقدی والمارت از بازپرداخت بدهی بلندمدت به مبلغ 13010 میلیارد دلار، بازخرید سهام شرکت به مبلغ 9787 میلیارد دلار و پرداخت سود سهام به مبلغ 6.152 میلیارد دلار ناشی شده است. اگرچه مجموع خالص جریان نقدی این دوره منفی است، اما این معاملات از سوی سرمایه گذاران و بازار مثبت تلقی می شوند.