۰ نفر

هرچیزی که باید در مورد بیت کوین بدانید

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۵۸
کد خبر: 710296
هرچیزی که باید در مورد بیت کوین بدانید

بیت کوین به عنوان یک نوع ارز دیجیتال شناخته می شود زیرا برای حفظ امنیت خود از رمزنگاری استفاده می کند.

 هیچ بیت کوین به شکل فیزیکی وجود ندارد، فقط موجودی حساب‌ها در یک دفتر کل نگهداری می شود که همه دسترسی شفاف به آن دارند (اگرچه هر سند رمزگذاری شده است). تمام تراکنش‌های بیت‌کوین با استفاده از قدرت محاسباتی فوق‌العاده زیادی و از طریق فرآیندی به نام «استخراج» تأیید می‌شوند. هیچ بانک یا دولتی بیت کوین را صادر یا پشتیبانی نمی کند و همچنین هیچ بیت کوینی به تنهایی همانند کالا ارزشمند نیست. بیت کوین علیرغم اینکه در اکثر نقاط جهان به عنوان پول قانونی به حساب نمی‌آید، بسیار محبوب است و باعث راه اندازی صدها ارز دیجیتال دیگر شده است که در مجموع به آنها آلت کوین گفته می شود. بیت کوین معمولاً هنگام معامله به صورت اختصاری BTC  نوشته می شود.

نکات کلیدی

بیت کوین که در سال 2009 راه اندازی شد، بزرگترین ارز دیجیتال جهان از نظر ارزش بازاری است.

برخلاف ارزهای رسمی، بیت کوین با استفاده از سیستم دفتر کل غیرمتمرکز معروف به بلاک چین، ایجاد، توزیع، معامله و ذخیره می شود.

بیت کوین به عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش تاریخچه آشفته‌ای داشته است. بیت‌کوین در طول عمر نسبتا کوتاه خود چندین چرخه رونق و رکود را پشت سر گذاشته است.

بیت‌کوین به‌عنوان اولین ارز مجازی که توانست محبوبیت و موفقیت گسترده‌ای را کسب کند، الهام‌بخش ساخت بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر در پی خود بوده است.

مبانی بیت کوین

سیستم بیت‌کوین مجموعه‌ای متشکل از رایانه‌های مختلف است (که به آن‌ها «گره‌ها» یا «ماینرها» نیز گفته می‌شود) که همگی کد بیت‌کوین را اجرا و زنجیره بلوک آن را ذخیره می‌کنند. به‌عنوان مثال، بلاک چین را می توان به صورت مجموعه ای از بلوک ها در نظر گرفت. در هر بلوک مجموعه ای از تراکنش ها وجود دارد. از آنجا که همه رایانه‌های اجرا کننده بلاک‌چین فهرست یکسانی از بلوک‌ها و تراکنش‌های دارند و می‌توانند این بلوک‌های جدید را در حالی که با تراکنش‌های جدید بیت‌کوین پر می‌شوند به وضوح مشاهده کنند، هیچ‌کس نمی‌تواند در این سیستم تقلب کند.

هر فردی  چه یک «گره» بیت کوین باشد یا نیاشد می تواند این تراکنش ها را به صورت بی‌درنگ مشاهده کند. بازیگر بد برای موفقیت در اجرای طرح‌های شرورانه‌ی خود باید 51 درصد از قدرت محاسباتی کل بیت کوین را به دست بگیرد. بیت کوین تا اواسط نوامبر 2021 حدود 13768 گره کامل دارد و این تعداد در حال افزایش است که وقوع چنین حمله ای را کاملا بعید می سازد.

اما اگر حمله ای اتفاق بیفتد استخراج کنندگان بیت کوین یعنی افرادی که با رایانه های خود در شبکه بیت کوین شرکت می کنند احتمالاً به یک بلاک چین جدید تقسیم می شوند و تلاش بازیگر بد برای تحقق حمله‌ی خود را به هدر می دهند.

موجودی توکن‌های بیت‌کوین با استفاده از کلیدهای عمومی و خصوصی نگهداری می‌شوند که رشته‌های طولانی از اعداد و حروف هستند و از طریق یک الگوریتم رمزگذاری ریاضی که آنها را ایجاد می‌کند، به هم مرتبط شده‌اند. کلید عمومی (با شماره حساب بانکی قابل مقایسه است) به عنوان آدرسی شناخته شده در جهان عمل می‌کند که دیگران می‌توانند بیت کوین به آن ارسال کنند.

کلید خصوصی (که با رمز دستگاه خودپرداز قابل مقایسه است) بایستی مخفی نگه داشته شود و تنها برای تایید انتقالات بیت کوین استفاده شود.کلیدهای بیت کوین را نباید با کیف پول بیت کوین که یک وسیله فیزیکی یا دیجیتالی برای تسهیل معاملات تجارت بیت کوین است و به کاربران اجازه می دهد مالکیت سکه ها را دنبال کنند اشتباه گرفته شود. اصطلاح «کیف پول» کمی گمراه کننده است زیرا ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین به این معنی است که هرگز «در» کیف پولی ذخیره نمی شود، بلکه در یک بلاک چین توزیع می شود.

فناوری همتا به همتا

بیت کوین یکی از اولین ارزهای دیجیتالی است که از فناوری همتا به همتا (P2P) برای تسهیل پرداخت های فوری استفاده می کند. افراد و شرکت‌های مستقلی که قدرت محاسباتی حاکم بر این شبکه را در اختیار دارند و در شبکه بیت‌کوین مشارکت می‌کنند – «ماینرهای» بیت‌کوین – مسئول پردازش تراکنش‌های روی بلاک چین هستند و انگیزه‌ی آن‌ها برای این مشارکت دریافت پاداش‌ها (صدور بیت‌کوین جدید) و کارمزد تراکنش‌هایی است که به صورت بیت‌کوین پرداخت می‌شوند.

این ماینرها را می توان به عنوان مرجع غیرمتمرکزی در نظر گرفت که اعتبار شبکه بیت کوین را تایید می‌کنند. بیت کوین های جدید با نرخ ثابتی که در دوره‌های خاصی کاهش می‌یابد در اختیار ماینرها قرار می گیرد. در مجموع تنها ۲۱ میلیون بیت کوین قابل استخراج است. تا نوامبر 2021، بیش از 18.875 میلیون بیت کوین استخراج شده است و کمتر از 2.125 میلیون بیت کوین برای استخراج باقی مانده است.

به این ترتیب، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال متفاوت از ارزهای رسمی عمل می کنند. در سیستم های بانکداری متمرکز، ارز با نرخی متناسب با رشد اقتصاد ایجاد می شود. این سیستم برای حفظ ثبات قیمت در نظر گرفته شده است. هر سیستم غیرمتمرکز مانند بیت کوین، نرخ صدور کوین را پیشاپیش و بر اساس یک الگوریتم تعیین می کند.

استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین فرآیندی است که طی آن بیت کوین جدید وارد گردش آزاد می شود. به طور کلی، ماینینگ نیازمند حل پازل های محاسباتی دشوار برای کشف یک بلوک جدید است که به زنجیره بلوک اضافه می شود.

استخراج بیت کوین اسناد تراکنش ها را در سراسر شبکه اضافه و تأیید می کند. ماینرها در ازای این کار مقداری بیت کوین پاداش می گیرند. پاداش استخراج به ازای هر 210000 بلوک نصف می شود. پاداش ساخت بلوک جدید در سال 2009  معادل 50 بیت کوین بود. در 11 مه 2020، بار سومین بار پاداش بیت‌کوین نصف شد و پاداش هر کشف بلوک جدید به 6.25 بیت کوین کاهش یافت.

برای استخراج بیت کوین می توان از سخت افزارهای مختلفی استفاده کرد. با این حال، برخی از آنها پاداش بالاتری نسبت به سخت‌افزادهای دیگر به دست می‌آورند. تراشه‌های کامپیوتری خاصی که مدارهای مجتمع کاربرد ویژه (ASIC) نامیده می‌شوند و واحدهای پردازش پیشرفته‌تری مانند واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) می‌توانند به پاداش‌های بیشتری دست یابند. این پردازنده‌های تخصصی ماینینگ به عنوان «دکل استخراج» شناخته می‌شوند.

هر بیت کوین تا هشت رقم اعشار (100 میلیونیم یک بیت کوین) قابل تقسیم است و این کوچکترین واحد بیت‌کوین ساتوشی نامیده می شود. در صورت لزوم و اگر استخراج کنندگان شرکت کننده در این شبکه این بیت‌کوین خرد بپذیرند در نهایت می توان بیت کوین را به ارقام اعشاری حتی بیشتر تقسیم کرد.

سیر زمانی اولیه بیت کوین

18 اوت 2008

نام دامنه Bitcoin.org ثبت شده است. امروزه حداقل این دامنه وضعیت WhoisGuard Protected  دارد، یعنی هویت شخصی که آن را ثبت کرده است علنی نیست.

31 اکتبر 2008

شخص یا گروهی که از نام Satoshi Nakamoto استفاده می‌کرد یا می‌کردند بیانیه‌ای را در فهرست پستی رمزنگاری در تارنمای metzdowd.com اعلام می‌کند یا می‌کنند: «من در حال کار روی سیستم نقدی الکترونیکی جدیدی هستم که کاملاً همتا به همتا است و شخص ثالث قابل اعتمادی ندارد.» این بیانیه‌ای که اکنون مشهور شده است با عنوان «بیت کوین: سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» در تارنمای Bitcoin.org منتشر شد و در آینده به منشور کبیر نحوه عملکرد امروز بیت کوین تبدیل خواهد شد.

3 ژانویه 2009

اولین بلوک بیت کوین یعنی بلوک 0استخراج می شود. این بلوک همچنین به عنوان «بلوک پیدایش» نیز شناخته می شود و حاوی این متن است: «تاریخ 03/ژانویه/2009 صدر اعظم در آستانه تهیه دومین کمک مالی برای بانک ها است»، که این بیانیه شاید به عنوان مدرکی دال بر استخراج این بلوک از این تاریخ به بعد یا به عنوان اظهارنظر سیاسی مهمی بیان شده باشد.

8ژانویه 2009

اولین نسخه نرم افزار بیت کوین در فهرست پستی رمزنگاری اعلام شد.

9ژانویه 2009

بلوک 1 استخراج می شود و استخراج بیت کوین به طور جدی آغاز می شود.

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

هیچ کس نمی داند چه کسی بیت کوین را اختراع کرده است، یا حداقل این موضوع به طور قطعی نیست. ساتوشی ناکاموتو نام شخص یا گروهی از افرادی است که بیانیه‌ی اصلی بیت کوین را در سال 2008 منتشر کردند و بر روی نرم افزار اصلی بیت کوین که در سال 2009 منتشر شد کار می کردند. در سال‌های پس از آن،  افراد بسیاری ادعا می‌کردند که شخص واقعی پشت این نام مستعار هستند یا شایعه‌ای بر این مبنا منتشر می‌شد اما هم‌چنان تا نوامبر ۲۰۲۱، هویت (یا هویت‌های) واقعی فرد یا افرادی که از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو استفاده کرده‌اند همچنان مخفی باقی مانده است.

اگرچه وسوسه انگیز است که روایت چرخش رسانه ها را باور کنیم که ساتوشی ناکاموتو نابغه‌ای منزوی و ایده‌آل‌گرا است که بیت کوین را به طور ناگهانی و بدون هیچ پیشتوانه‌ای ساخته است اما چنین نوآوری هایی معمولاً در خلاء و بی‌پشتوانه اتفاق نمی افتند. تمام اکتشافات علمی بزرگ، صرف نظر از اینکه چقدر به ظاهر اصیل به نظر برسند، بر اساس تحقیقات قبلی ساخته شده اند.

پیش سازهایی برای بیت کوین وجود دارد که عبارتند از: Hashcash Adam Back که در سال 1997 اختراع شد و پس از آن نیز بی‌مانی وی دای، بیت‌گولد نیک سزابو و اثبات کار چندبار مصرف هال فینی اختراع شده‌اند. در خود بیانیه‌ی بیت کوین به Hashcash و b-money و همچنین کارهای مختلف دیگری که چندین زمینه تحقیقاتی مختلف را در بر می گرفتند اشاره شده است. شاید تعجب آور نباشد که گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد نقش بسیاری از افراد سازنده‌ی پروژه های دیگر که در بالا نام برده شدند در ساخت بیت‌کوین وجود داشته است.

چند انگیزه احتمالی برای مخترعان بیت کوین وجود دارد که هویت خود را مخفی نگه دارند. یکی از این انگیزه‌ها حفظ حریم خصوصی است: از آنجایی که بیت کوین محبوبیت پیدا کرده است و به یک پدیده جهانی تبدیل شده است  احتمالا ساتوشی ناکاموتو توجه زیادی را از رسانه ها و دولت ها به خود جلب می‌کرد. دلیل دیگر ممکن است ظرفیت بیت کوین برای ایجاد اختلال بزرگ در سیستم های بانکی و پولی فعلی باشد. اگر بیت کوین با پذیرش گسترده مواجه شود این سیستم ممکن است از ارزهای رسمی مستقل کشورها پیشی بگیرد. این تهدید برای ارزهای موجود ممکن است دولت ها را تشویق کند که علیه خالق بیت کوین اقدام قانونی انجام دهند.

دلیل دیگر ایمنی است. تنها با نگاهی به سال 2009 می‌توان مشاهده کرد که در این سال 32490 بلوک استخراج شد. با نرخ پاداش 50 بیت کوین به ازای هر بلوک کل مبلغ پرداختی در سال 2009 معادل 1,624,500  بیت کوین بود. می توان نتیجه گرفت که در سال 2009 تنها ساتوشی و شاید چند نفر دیگر مشغول استخراج بیت‌کوین بودند و آنها اکثریت این ذخیره بیت کوین را در اختیار دارند.

هر فردی که این مقدار بیت کوین را در اختیار داشته باشد ممکن است هدف حمله مجرمان قرار گیرد، به خصوص با توجه به اینکه بیت کوین شباهت کمتری به سهام دارد و بیشتر به پول نقد شبیه است که در آن کلیدهای خصوصی مورد نیاز برای تایید خرج کردن بیت‌کوین‌ها را می‌توان چاپ کرد و به معنای واقعی کلمه زیر یک تشک مخفی کرد.

بیت کوین به عنوان روش پرداخت

بیت کوین ممکن است به عنوان روش پرداخت هزینه محصولات فروخته شده یا خدمات ارائه شده پذیرفته شود. فروشگاه‌هایی فیزیکی می‌توانند تابلویی را در فروشگاه خود نصب کنند که بر روی آن نوشته است «در این فروشگاه بیت‌کوین پذیرفته می‌شود.» تراکنش ها را می توان با پایانه‌های سخت افزاری یا آدرس کیف پول لازم و از طریق کدهای QR و برنامه های صفحه لمسی انجام داد. کسب‌وکارهای آنلاین نیز با افزودن این گزینه پرداخت به سایر گزینه های پرداخت آنلاین خود مانند: کارت های اعتباری، پی پال و غیره می توانند به راحتی بیت کوین را بپذیرند.

مهم

السالوادور اولین کشوری است که در ژوئن 2021.10 به طور رسمی بیت کوین را به عنوان ارز قانونی پذیرفت

فرصت های شغلی بیت کوین

کسانی که به دنبال خوداشتغالی هستند می توانند برای مشاغل مرتبط با بیت کوین دستمزد دریافت کنند. راه های مختلفی برای دستیابی به این هدف وجود دارند مانند ایجاد هرگونه خدمات اینترنتی و افزودن آدرس کیف پول بیت کوین خود به سایت به عنوان روش پرداخت هزینه خدمات. همچنین چندین وب سایت و آگهی‌های شغلی نیز وجود دارد که به ارزهای دیجیتال اختصاص داده شده‌اند:

تارنمای Jobs4Bitcoins  بخشی از تارنمایcom است.

تارنمای BitGigs که خود را به عنوان «تابلوی آگهی‌های شغلی مربوط به بیت‌کوین» معرفی می کند.

تارنمای Bitwage که راهکاری را به شما عرضه می‌کند تا مشخص کنید که درصدی از چک دستمزد حقوق شما به طور خودکار بیت‌کوین تبدیل و به آدرس کیف‌پول بیت‌کوین شما ارسال شود.

چطور می‌توان بیت‌کوین خریداری کرد

بسیاری از حامیان بیت کوین معتقدند که آینده از آن ارزهای دیجیتال است. باور بسیاری از افرادی که بیت کوین را تایید می کنند بر این است که این سیستم روش پرداخت بسیار سریعتر و کم هزینه تر برای انجام تراکنش ها در سراسر جهان فراهم می کند. اگرچه بیت کوین از سوی هیچ دولت یا بانک مرکزی خاصی پشتیبانی نمی شود اما می‌توان آن را با ارزهای متعارف مبادله کرد. در واقع، نرخ مبادله آن در برابر دلار سرمایه گذاران بالقوه و معامله گران علاقه مند به بازی های ارزی را به خود جذب می کند. در واقع، یکی از دلایل اصلی رشد ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین این است که ممکن است به عنوان جایگزینی برای پول ملی و کالاهای متعارفی مانند طلا عمل کنند.

در مارس 2014، سازمان مالیات ایالات متحده اعلام کرد که مالیات همه ارزهای مجازی از جمله بیت کوین، به جای ارز همانند دارایی‌ها تعیین خواهد شد. سود یا زیان حاصل از بیت کوینی که به عنوان سرمایه نگهداری می شود به عنوان سود یا زیان سرمایه محقق می‌شود در حالی که بیت کوین‌هایی که عنوان موجودی انبار نگهداری می‌شوند دارای سود یا زیان معمولی خواهند بود. فروش بیت‌کوینی که استخراج یا از طرف دیگری خریداری کرده‌اید یا استفاده از بیت‌کوین برای پرداخت هزینه کالا یا خدمات، نمونه‌هایی از تراکنش‌هایی هستند که ممکن است مشمول مالیات شوند.

اصل خرید در قیمت‌های پایین و فروش در قیمت‌های بالا مانند هر دارایی دیگری در مورد بیت کوین نیز صدق می کند. محبوب‌ترین راه برای جمع‌آوری این ارز خرید از صرافی‌های بیت‌کوین است، اما راه‌های زیادی برای کسب و مالکیت بیت‌کوین وجود دارد.

ریسک های مرتبط با سرمایه گذاری بیت کوین

پس از افزایش سریع قیمت بیت کوین در سال های اخیر، سرمایه گذاران سفته‌باز به سمت بیت کوین کشیده شده اند.بیت کوین در 31 دسامبر 2019 قیمتی معادل 7167.52 دلار داشت و قیمت آن یک سال بعد بیش از 300 درصد افزایش یافت و به 28984.98 دلار رسید. در نیمه اول سال 2021 به روند صعودی خود ادامه داد و در نوامبر 2021 در سقف تاریخی بیش از 68000 دلار معامله شد.

بنابراین، بسیاری از مردم بیت کوین را به جای قابلیت آن به عنوان وسیله مبادله به خاطر ارزش سرمایه گذاری آن می خرند. با این حال، فقدان ارزش تضمین شده و ماهیت دیجیتالی بیت کوین به این معنی است که خرید و استفاده از آن دارای چندین خطر ذاتی است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)، سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA)، اداره حمایت مالی مصرف کننده (CFPB) و سایر سازمان‌های دیگر هشدارهای زیادی را در مورد بیت‌کوین برای سرمایه گذاران صادر کرده‌اند.

مفهوم ارز مجازی هم‌چنان مفهوم بدیعی است و بیت کوین در مقایسه با سرمایه گذاری های متعارف سابقه عملکرد طولانی مدت یا سابقه اعتبار زیادی برای حمایت از خود ندارد. بیت کوین با محبوبیت روزافزون خود بیشتر از یک پدیده‌ی آزمایشی فاصله می‌گیرد اما هم‌چنان پس از گذشت تنها یک دهه از پیدایش بیت‌کوین همه ارزهای دیجیتال در مرحله توسعه باقی مانده‌اند. بری سیلبرت، مدیر عامل شرکت دیجیتال کارنسی گروپ که شرکت‌های مربوط به حوزه بیت‌کوین و بلاک چین را تاسیس یا در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند، می‌گوید: «بیت‌کوین تقریباً سرمایه‌گذاری با بالاترین ریسک و بالاترین سودی است که می‌توانید انجام دهید.»

ریسک نظارتی

سرمایه گذاری پول در هر یک از انواع مختلف بیت کوین مناسب افراد ریسک گریز نیست. بیت کوین رقیب ارز دولتی است و ممکن است برای معاملات بازار زیرزمینی، پولشویی، فعالیت های غیرقانونی یا فرار مالیاتی استفاده شود. در نتیجه، دولت ها ممکن است به دنبال تنظیم، محدود کردن یا ممنوعیت استفاده و فروش بیت کوین باشند (و برخی قبلاً چنین کرده اند). برخی کشورهای دیگر قوانین مختلفی را ارائه می کنند.

به عنوان مثال، در سال 2015 وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک مقرراتی را تصویب کرد که شرکت‌هایی را که در حوزه‌ی خرید، فروش، انتقال یا ذخیره‌سازی بیت‌کوین فعالیت داشتند ملزم می‌ساخت تا هویت مشتریان را ثبت کنند، مسئول شناسایی و پیروی از الزامات قانونی داشته باشند و ذخایر سرمایه لازم را حفظ کنند. هر گونه تراکنش به ارزش 10000 دلار یا بیشتر باید ثبت و گزارش شود.

فقدان مقررات یکسان در مورد بیت کوین (و سایر ارزهای مجازی) سؤالاتی را در مورد طول عمر، نقدینگی و جهانی بودن آنها ایجاد می کند.

خطر امنیتی

اکثر افرادی که بیت کوین دارند و از آنها استفاده می کنند، توکن های خود را از طریق عملیات استخراج به دست نیاورده اند بلکه آنها بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را در هر یک از بازارهای آنلاین محبوب، معروف به صرافی بیت کوین یا صرافی ارزهای دیجیتال، خرید و فروش می کنند.

صرافی های بیت کوین کاملا دیجیتال هستند و مانند هر سیستم مجازی دیگری در معرض خطر هکرها، بدافزارها و اشکالات عملیاتی قرار دارند. اگر سارقی به هارد دیسک کامپیوتر صاحب بیت کوین دسترسی پیدا کند و کلید رمزگذاری خصوصی او را به سرقت ببرد، می تواند بیت کوین دزدیده شده را به حساب دیگری منتقل کند. (کاربران فقط در صورتی می توانند از این امر جلوگیری کنند که بیت کوین آنها در رایانه ای که به اینترنت متصل نیست ذخیره شده باشد، یا با انتخاب کیف پول کاغذی و چاپ کردن کلیدهای خصوصی و آدرس های بیت کوین و عدم نگهداری آنها در رایانه از خود در برابر این خطرات محافظت کنند(

هکرها همچنین می توانند صرافی های بیت کوین را هدف قرار دهند و کنترل هزاران حساب و کیف پول دیجیتالی که بیت کوین در آنها ذخیره می شود به دست بگیرند. یکی از رویدادهای هک به ویژه بدنام در سال 2014 رخ داد که در طی آن صرافی  Mt. Gox یکی از صرافی‌های بیت کوین در ژاپن، پس از سرقت میلیون ها دلار بیت کوین از این صرافی مجبور به تعطیلی شد.

این مسئله با توجه به دائمی و غیرقابل برگشت بودن تمام تراکنش های بیت کوین به ویژه مشکل ساز است. این وضعیت مانند معامله با پول نقد است: هر تراکنش انجام شده با بیت کوین تنها در صورتی قابل برگشت است که شخص دریافت‌کننده آن‌ها را بازپس دهد. برخلاف کارت‌های بدهی یا اعتباری هیچ شخص ثالث یا پردازشگر پرداختی وجود ندارد – بنابراین، در صورت بروز هر نوع مشکلی هیچ منبع محافظت یا تجدیدنظری برای رسیدگی به این مشکلات وجود ندارد.

ریسک بیمه

برخی از سرمایه گذاری ها از طریق شرکت حمایت از سرمایه گذاران اوراق بهادار (SIPC) بیمه می شوند. حساب های بانکی عادی نیز توسط شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) تا مقدار معین و بسته به حوزه قضایی بیمه می شوند.

به طور کلی، صرافی های بیت کوین و حساب های بیت کوین توسط هیچ نوع برنامه فدرال یا دولتی بیمه نشده‌اند. در سال 2019، فروشنده اصلی و پلتفرم معاملاتی SFOX اعلام کرد که می‌تواند به سرمایه‌گذاران بیت‌کوین بیمه FDIC ارائه دهد، اما این بیمه فقط برای بخشی از تراکنش‌های آن‌ها که به پول نقد مربوط می‌شود قابل ارائه است.

خطر تقلب

اگرچه بیت کوین از رمزگذاری کلید خصوصی برای تأیید مالکان و ثبت تراکنش ها استفاده می کند اما ممکن است کلاهبردان و متقلبان سعی کنند بیت کوین تقلبی بفروشند. به عنوان مثال، در ژوئیه 2013، کمیسیون بورس و اوراق بهادار علیه اپراتور یکی از طرح‌های کلاهبرداری مربوط به بیت کوین اقدام قانونی کرد. همچنین موارد مستندی از دستکاری قیمت بیت کوین نیز شکل رایج دیگر تقلب در این زمینه است.

ریسک بازار

ارزش بیت کوین نیز مانند هر سرمایه گذاری دیگری ممکن است نوسان داشته باشد. در واقع، ارزش این ارز در طول عمر کوتاه خود شاهد نوسانات شدید قیمت بوده است. با توجه به حجم بالای خرید و فروش در صرافی ها، حساسیت بالایی نسبت به رویدادهای خبرساز دارد. طبق گزارش CFPB، قیمت بیت کوین در سال 2013 در یک روز 61 درصد کاهش یافت، در حالی که رکورد کاهش قیمت یک روزه در سال 2014 به 80 درصد رسید.

اگر افراد کمتری بیت کوین را به عنوان ارز بپذیرند، ممکن است این واحدهای دیجیتال ارزش خود را از دست بدهند و بی ارزش شوند.در واقع، زمانی که قیمت بیت‌کوین در طی هجوم ارزهای دیجیتال در اواخر سال 2017 و اوایل سال 2018 از سقف تاریخی خود به شدت کاهش یافت، گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که «حباب بیت‌کوین» تخلیه شده است.

در حال حاضر رقابت زیادی وجود دارد و اگرچه بیت کوین برتری زیادی نسبت به صدها ارز دیجیتال دیگر دارد که از شناخت برند و سرمایه گذاری مخاطره‌آمیز آن ناشی شده است هر پیشرفت فناورزی در قالب ایجاد یک کوین مجازی بهتر همیشه تهدیدی برای بیت‌کوین خواهد بود.

انشعابات در انجمن ارزهای دیجیتال

در سال‌های پس از راه‌اندازی بیت‌کوین موارد متعددی از انشعاب گسترده در انجمن رمزارز روی داده است که از اختلافات بین گروه‌های استخراج‌کننده و توسعه‌دهندگان ناشی شده است. در برخی از این موارد، گروهی از کاربران و ماینرهای بیت کوین پروتکل خود شبکه بیت کوین را تغییر داده اند.

این فرآیند با نام انشعاب (فورک) شناخته می شود و معمولاً به ایجاد نوع جدیدی از بیت کوین با نام جدید منجر می شود.این انشعاب ممکن است به شکل یک «انشعاب سخت» باشد که در آن کوین جدید تا لحظه جدایی قطعی که در طی آن توکن جدیدی ایجاد می‌شود از تاریخچه تراکنش مشترک با بیت‌کوین استفاده می‌کند . نمونه هایی از ارزهای رمزپایه‌ای که در نتیجه انشعاب سخت ایجاد شده اند عبارتند از: بیت کوین کش (که در آگوست 2017 ایجاد شد)، بیت کوین گلد (که در اکتبر 2017 ایجاد شد) و بیت کوین SV (که در نوامبر 2018 ایجاد شد).

انشعاب نرم تغییری در پروتکل است که هم‌چنان با قوانین سیستم قبلی سازگار است.  به عنوان مثال، انشعابات نرم بیت‌کوین قابلیت‌هایی مانند جداسازی امضاهای تراکنش‌ها (سگویت) را به این شبکه افزوده است.

چرا بیت کوین ارزشمند است؟

قیمت بیت کوین در بیش از یک دهه به طور تصاعدی افزایش یافته است و از رقمی کمتر از 1 دلار در نوامبر سال 2011 به بیش از 68000 دلار تا نوامبر 2021 رسیده است. ارزش بیت‌کوین در اصل منابع مختلفی مانند کمیابی نسبی آن، تقاضای بازار و هزینه‌ی نهایی تولید ناشی می‌شود. بنابراین اگرچه بیت کوین دارایی ناملموس است اما ارزش بالایی دارد و کل ارزش بازاری آن در نوامبر 2021.12 به 1.11 تریلیون دلار رسیده است.

آیا بیت کوین کلاهبرداری است؟

اگرچه بیت کوین مجازی است و قابل لمس نیست اما مطمئنا واقعی است. بیت کوین بیش از یک دهه است که وجود دارد و این سیستم  استواری خود را ثابت کرده است. علاوه بر این، کد رایانه ای اجرا کننده‌ی این سیستم  منبع باز است و هر کسی می‌تواند برای بررسی وجود اشکالات یا شواهدی مبنی بر نیت شیطانی آن را بارگیری و تجزیه و تحلیل کند.  اگرچه ممکن است کلاهبرداران سعی کنند بیت‌کوین افراد را از آن‌ها به سرقت ببرند یا سایت‌هایی مانند صرافی‌های رمزنگاری را هک کنند، اما این موارد نقص‌هایی در رفتار انسانی یا برنامه‌های شخص ثالث را منعکس می‌کنند و نه در خود بیت‌کوین.

چند بیت کوین وجود دارد؟

حداکثر تعداد بیت کوین هایی که در نهایت تولید خواهد شد 21 میلیون است و آخرین بیت کوین در زمانی در حدود سال 2140 استخراج می شود. تا نوامبر 2021، بیش از 18.85 میلیون (تقریبا 90٪) از این بیت کوین ها استخراج شده است. علاوه بر این، محققان تخمین می‌زنند که در حدود 20 درصد از این بیت‌کوین‌ها به دلیل فراموشی کلید خصوصی، از دنیا رفتن افراد بدون باقی گذاشتن هیچ دستورالعمل دسترسی برای بازماندگان یا ارسال بیت‌کوین به آدرس‌های غیرقابل استفاده «از بین رفته‌اند.»

آیا باید  در هنگام نوشتن بیت‌کوین به انگلیسی حرف B را بزرگ بنویسم؟

طبق قرارداد، هنگام بحث در مورد شبکه، پروتکل یا سیستم بیت کوین از B بزرگ استفاده می‌شود. وقتی در مورد بیت کوین های منفرد به عنوان واحد ارزش صحبت می کنیم نیز از یک b کوچک استفاده کنیم (مثلاً من دو بیت کوین فرستادم).

از کجا می توانم بیت کوین بخرم؟

چند صرافی آنلاین وجود دارد که به شما امکان خرید بیت کوین را می دهند. علاوه‌براین، دستگاه های خودپرداز بیتکوین – کیوسک‌های متصل به اینترنت که می توان از آنها برای خرید بیتکوین با استفاده از کارت اعتباری یا پول نقد استفاده کرد در سراسر جهان ظاهرشده اند. هم‌چنین اگر دوستانی دارید که دارای بیتکوین هستند، ممکن است مایل باشند آنها را مستقیماً و بدون هیچگونه واسطه‌گری صرافی‌ها به شما بفروشند.